Back to top

Súlyfölösleg, álmatlanság: segíthet a méz? - Miért egészségesebb a méz a cukornál (2. rész)

A sorozat előző részében, megállapítottuk, hogy a mézben lévő cukrok felszívódása nem okoz akkora inzulinterhelést a szervezetnek, mint a finomított cukroké, amennyiben mértékkel fogyasztjuk! Most vizsgáljuk meg, hogyan segíti a mézfogyasztás a súlycsökkenést és miért javíthatja az alvás minőségét.

Az előző részt itt olvashatja: Miért egészségesebb a méz a cukornál (1. rész)

A mézről kiderült , hogy csökkenti a fokozott éhségérzetet és ezáltal a testsúlyt is.. (1,.2.) 

Néhány szakember tanácsa szerint egy kanál este, lefekvés előtt elfogyasztott méz segíti a testsúly csökkenését. (4)

Ehhez a megállapításhoz hozzá kell tenni, hogy egy kanál méztől a túlsúlyos egyének, bár valamennyi súly veszíthetnek, nem fognak lefogyni –  hacsak nem változtatnak életmódjukon illetve nem csökkentik az egyéb szénhidrátok bevitelét is. Persze a túlsúlyosságot okozhatja a bélflóra károsodása (3), esetleg hormonális megbetegedés is.

Jó hír, hogy a mézben található olligoszacharidok (3-10 cukor komponensből álló szénhidrátok) táplálják a bélflórát és így a méz, mint prebiotikum a bél mikroorganizmusaira regeneráló hatással van.

Tehát ebből a szempontból is jó a mézfogyasztás közép illetve hosszú távon a túlsúlyosság szempontjából is. A hormon-háztartás egyensúlytalansága okozta túlsúlyosság esetén természetesen a mézfogyasztás vagy a szénhidrátok csökkentése nem elég ahhoz, hogy csökkenjen a testsúlyunk.

Egy kanál méz elfogyasztása lefekvés előtt azonban alvásunk minőségére is pozitívan hat.

Mivel korunkban elterjedt az a nézet, hogy lefekvés előtt nem jó enni, ami inkább a mértéktelen evésre kellene, hogy vonatkozzék és nem a teljes táplálékmegvonásra, nagyon sokunk szervezete éjszaka egy úgynevezett metabolikus stresszt él át. (4) 

Az alvás közben fellépő metabolikus stressz azt jelenti, hogy a májban lévő glikogén raktár az éjszaka során valamikor kimerül, és agyunkat nem tudja ellátni elegendő energiával. Pedig agyunk éjszaka is „dolgozik”: a fölöslegessé vált információkat kitörli és az új ismereteket „rendszerezi”, ezért létkérdés számára az energia. Amikor az agy azt érzékeli, hogy fogytán a máj glikogén tartaléka – egyéntől függően 50-120gramm glikogén tartalékolására képes a máj – kiadja a parancsot, hogy valahonnan energiát kell szerezni. Kortizol és adrenalin választódik ki, hogy ezt a feladatot szervezetünk megoldja.

A lefekvés előtti mézfogyasztással lehetőséget biztosítunk testünk számára, hogy a glikogén raktárunkat még idejében feltöltse és ezzel elhárítjuk az éjszaka fellépő metabolikus stresszt, mely egyébként hosszú távon krónikus betegségek kialakulásához vezethet.

Az éjszaka fellépő metabolikus stressz álmatlanságot okozhat, hiszen a megnövekedett kortizol és adrenalin a szervezetben fokozza az életműködéseket és könnyen felébredünk. Sajnos  a kevesebb mint 6 óra alvás 200%-al megnövekedett szívbetegség rizikót is jelent.

Tehát egy-két kanál mézzel lefekvés előtt segíthetünk kivédeni az éjszaka fellépő metabolikus stresszt. Tapasztalatok szerint, amennyiben az álmatlanságot valóban ez okozza – számtalan egyéb oka is lehet –, egy-két kanál igazi és jó minőségű méz elfogyasztásával lefekvés előtt növelhetjük alvásunk minőségét. De ugyanúgy hasznos lehet egy kiskanál méz elfogyasztása, amennyiben éjszaka felébredünk álmunkból és szeretnénk visszaaludni.

Lásd még cikkeinket:

Miért egészségesebb a méz a cukornál (1. rész)

Méz kurkumával. a megfázás és túlsúlyosság ellenszere?

 

Jegyzetek:

1. Larson-Meyer DE, Willis KS, Willis LM, et al. Effect of honey versus sucrose on appetite, appetite-regulating hormones, and postmeal thermogenesis. J Am Coll Nutr. 2010;29(5):482‐493. doi:10.1080/07315724.2010.10719885;

2. Samat S, Kanyan Enchang F, Nor Hussein F, Wan Ismail WI. Four-Week Consumption of Malaysian Honey Reduces Excess Weight Gain and Improves Obesity-Related Parameters in High Fat Diet Induced Obese Rats. Evid Based Complement Alternat Med. 2017;2017:1342150. doi:10.1155/2017/1342150;

3. Davis CD. The Gut Microbiome and Its Role in Obesity. Nutr Today. 2016;51(4):167‐174. doi:10.1097/NT.0000000000000167;

4. Ron Fessenden, The New Honey Revolution: Restoring the Health of Future Generations, Xulon Press 2011;

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Egészséges nassolnivalók az olimpiai szurkoláshoz

Javában tart a XXXII. Nyári Olimpia Tokióban, itthon is sokan figyelik a versenyeket, várják az eredményeket, és persze szurkolnak a magyar sportolóknak. A szurkolás sokunk számára elképzelhetetlen nassolás, „csipegetés” nélkül, még akkor is, ha pontosan tudjuk: ez akár egészségtelen is lehet.

Szúrós segítőtársak

A gyógynövények között többnek is van tövise vagy tüskéje, ami arra hivatott, hogy megvédje a növényt, ha már helyváltoztatásra, menekülésre nem képes. Ezek a harcias növények is számos hasznos hatóanyagot rejtenek.

Atkairtás nyári mézek után: az egyik legfontosabb kezelési időszak

A méhészeti szezonban elérkeztünk abba az időszakba, amikor már a mézpörgetések zömét maga mögött tudhatja a méhész. Többen nyaralásra készülnek, vagy már nyaralnak. Viszont atkakezelés szempontjából épp ez az időszak az egyik legkritikusabb az őszi vagy téli zárókezelés mellett.

Súlyos tafrinafertőzés volt idén

Az idén ismereteim szerint a legnagyobb gondot az őszibarack levélfodrosodása gomba okozta, ezért az ezzel kapcsolatos ismereteket adom közre annak érdekében, hogy a következő években megelőzhessük a károkat. Az őszibarack károsítóiról a Kertészet és Szőlészet 2017. évfolyamának 17. számában írtam.

Új funkciókkal bővült a LABOR rendszer

2021. augusztus 1-től további funkciókkal bővítette a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az állategészségügyi diagnosztikát kiszolgáló digitális LABOR rendszert. A fejlesztésnek köszönhetően számos állatfaj esetében elérhetővé vált az ellenőrző vizsgálatok online megrendelése, valamint az elektronikus eredményközlés.

Ezek a kerti növények jelentenek halálos veszélyt házi kedvenceire

Javában zajlik a nyári szezon, nyílnak a szebbnél szebb virágok a kertekben. Bár szépek, néhány nyári virág veszélyes a háziállatokra. Következésképpen a tulajdonosoknak óvatosnak kell lenniük, hogy milyen növényeket ültetnek a kertbe.

5 vegán élelmiszer, ami nem olyan környezetbarát, mint gondolnánk - Avokádó, kakaó és mandula…

Ha a környezetbarátnak tartott étrendekről van szó, a vegánság általában magasan a legelőkelőbb helyen szerepel. Az utóbbi időben számos növényi alapú élelmiszer került vizsgálat alá, mivel a jelentések szerint károsnak bizonyultak a környezetre.

Az időszakos böjtölés hatástalan, ha fogyni akar

Ha fogyni akar, akkor az időszakos böjtölés nem biztos hogy hatékonyabb, mint a napi bevitt összkalóriák csökkentése - derül ki egy új kutatásból.

Gyenge-közepes mézszezon

A napraforgó elvirágzása után lassan mindenhol befejeződik a méhek legeltetése. Az ország különböző területein gazdálkodó méhészek gyenge-közepes szezonról számoltak be.

Rajzásgátlás az utolsó pillanatban

A rajzás mindig kihívás a méhész számára, akár „hobbisokról”, akár főállású méhészekről van szó. Általános vélemény, hogy szinte sosem jön jókor, a nagy méztermelőknek egyértelmű kiesést (plusz munkát), a műkedvelőknek fölösleges izgalmat okoz. Ezért szinte általános a törekvés a rajzás gátlására vagy megelőzésére, aminek a rákfenéje az, hogy a természet törvényei ellen nehéz hadakoznunk.