Back to top

Súlyfölösleg, álmatlanság: segíthet a méz? - Miért egészségesebb a méz a cukornál (2. rész)

A sorozat előző részében, megállapítottuk, hogy a mézben lévő cukrok felszívódása nem okoz akkora inzulinterhelést a szervezetnek, mint a finomított cukroké, amennyiben mértékkel fogyasztjuk! Most vizsgáljuk meg, hogyan segíti a mézfogyasztás a súlycsökkenést és miért javíthatja az alvás minőségét.

Az előző részt itt olvashatja: Miért egészségesebb a méz a cukornál (1. rész)

A mézről kiderült , hogy csökkenti a fokozott éhségérzetet és ezáltal a testsúlyt is.. (1,.2.) 

Néhány szakember tanácsa szerint egy kanál este, lefekvés előtt elfogyasztott méz segíti a testsúly csökkenését. (4)

Ehhez a megállapításhoz hozzá kell tenni, hogy egy kanál méztől a túlsúlyos egyének, bár valamennyi súly veszíthetnek, nem fognak lefogyni –  hacsak nem változtatnak életmódjukon illetve nem csökkentik az egyéb szénhidrátok bevitelét is. Persze a túlsúlyosságot okozhatja a bélflóra károsodása (3), esetleg hormonális megbetegedés is.

Jó hír, hogy a mézben található olligoszacharidok (3-10 cukor komponensből álló szénhidrátok) táplálják a bélflórát és így a méz, mint prebiotikum a bél mikroorganizmusaira regeneráló hatással van.

Tehát ebből a szempontból is jó a mézfogyasztás közép illetve hosszú távon a túlsúlyosság szempontjából is. A hormon-háztartás egyensúlytalansága okozta túlsúlyosság esetén természetesen a mézfogyasztás vagy a szénhidrátok csökkentése nem elég ahhoz, hogy csökkenjen a testsúlyunk.

Egy kanál méz elfogyasztása lefekvés előtt azonban alvásunk minőségére is pozitívan hat.

Mivel korunkban elterjedt az a nézet, hogy lefekvés előtt nem jó enni, ami inkább a mértéktelen evésre kellene, hogy vonatkozzék és nem a teljes táplálékmegvonásra, nagyon sokunk szervezete éjszaka egy úgynevezett metabolikus stresszt él át. (4) 

Az alvás közben fellépő metabolikus stressz azt jelenti, hogy a májban lévő glikogén raktár az éjszaka során valamikor kimerül, és agyunkat nem tudja ellátni elegendő energiával. Pedig agyunk éjszaka is „dolgozik”: a fölöslegessé vált információkat kitörli és az új ismereteket „rendszerezi”, ezért létkérdés számára az energia. Amikor az agy azt érzékeli, hogy fogytán a máj glikogén tartaléka – egyéntől függően 50-120gramm glikogén tartalékolására képes a máj – kiadja a parancsot, hogy valahonnan energiát kell szerezni. Kortizol és adrenalin választódik ki, hogy ezt a feladatot szervezetünk megoldja.

A lefekvés előtti mézfogyasztással lehetőséget biztosítunk testünk számára, hogy a glikogén raktárunkat még idejében feltöltse és ezzel elhárítjuk az éjszaka fellépő metabolikus stresszt, mely egyébként hosszú távon krónikus betegségek kialakulásához vezethet.

Az éjszaka fellépő metabolikus stressz álmatlanságot okozhat, hiszen a megnövekedett kortizol és adrenalin a szervezetben fokozza az életműködéseket és könnyen felébredünk. Sajnos  a kevesebb mint 6 óra alvás 200%-al megnövekedett szívbetegség rizikót is jelent.

Tehát egy-két kanál mézzel lefekvés előtt segíthetünk kivédeni az éjszaka fellépő metabolikus stresszt. Tapasztalatok szerint, amennyiben az álmatlanságot valóban ez okozza – számtalan egyéb oka is lehet –, egy-két kanál igazi és jó minőségű méz elfogyasztásával lefekvés előtt növelhetjük alvásunk minőségét. De ugyanúgy hasznos lehet egy kiskanál méz elfogyasztása, amennyiben éjszaka felébredünk álmunkból és szeretnénk visszaaludni.

Lásd még cikkeinket:

Miért egészségesebb a méz a cukornál (1. rész)

Méz kurkumával. a megfázás és túlsúlyosság ellenszere?

 

Jegyzetek:

1. Larson-Meyer DE, Willis KS, Willis LM, et al. Effect of honey versus sucrose on appetite, appetite-regulating hormones, and postmeal thermogenesis. J Am Coll Nutr. 2010;29(5):482‐493. doi:10.1080/07315724.2010.10719885;

2. Samat S, Kanyan Enchang F, Nor Hussein F, Wan Ismail WI. Four-Week Consumption of Malaysian Honey Reduces Excess Weight Gain and Improves Obesity-Related Parameters in High Fat Diet Induced Obese Rats. Evid Based Complement Alternat Med. 2017;2017:1342150. doi:10.1155/2017/1342150;

3. Davis CD. The Gut Microbiome and Its Role in Obesity. Nutr Today. 2016;51(4):167‐174. doi:10.1097/NT.0000000000000167;

4. Ron Fessenden, The New Honey Revolution: Restoring the Health of Future Generations, Xulon Press 2011;

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Színes őszi immunerősítők

Elődeink a gyógyuláshoz, szépüléshez vagy éppen a főzéshez is gyakran hívták segítségül a természet gazdag kincsestárát, ami máig kíméletes és olcsó megoldás. Az őszi, színesedő erdőben tett kiránduláskor is sokféle immunerősítő termésre bukkanhatunk.

Szakmaközi szervezetként működhet a Cukor Terméktanács

A cukorágazatban évek óta kiemelkedő teljesítménnyel dolgozó Cukor Terméktanács és Szakmaközi Szervezet olyan szervezettséget és képviseleti szintet ért el, amely alkalmassá tette az agrárminiszteri elismerés elnyerésére. A minisztériumi eljáráson megfelelt, a támasztott követelményeket teljesítő érdekképviselet ezentúl hatékonyabban képviselheti tagjai érdekeit.

Így lesz hatékony az atkakezelés: kontroll, protokoll, b-terv (1. rész)

Nagy segítség lehet az atkakezelésben egy évszakokra lebontott atkakezelési protokoll/eljárásrend, melybe leírjuk a tervezett kezeléseket, kontroll vizsgálatok időpontját, módszerét és atka túlfertőzöttség esetén a b-terveinket.

A jégkorszakot túlélték, de a COVID-járványt nem biztos – a vérük aranyat ér

Az atlanti tőrfarkú rákról van szó, melynek egyedszáma rohamosan csökken, mert különleges és egyedülálló vérük a gyógyszergyártók számára rendkívül hasznos, ezért egy egész iparág épült erre.

Kevesebb cukor lesz, nyár végére elfogyhatnak a készletek

A tavalyi cukorrépa termés Európában, különösen Franciaországban és Lengyelországban jóval kevesebb volt az előző évieknél, ami felveti azt a lehetőséget, hogy nyár végre elfogynak a cukorkészletek. A cukortermelés beleértve az izoglükózt, azaz az élelmiszeripar által használt, kukoricából készített édesítőszert is az Európai Unióban 16,3 millió tonna volt tavaly.

Konzultáció az új uniós szakpolitikai intézkedésekről és jogszabályokról

Az Európai Bizottság az új uniós szakpolitikai intézkedésekről és jogszabályokról szóló konzultációs oldalán nyilvánosságra hozta az élelmiszerek címkézése, a tápanyagprofilok meghatározása és az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok (FCM-ek) jogszabályi felülvizsgálatának témájában indított felhívásait.

Vírusok és étrend: mi a megoldás?

Az étrendünk megváltoztatásával elkerülhető lenne a vírusok terjedése, például a húsevés elhagyásával megszűnnének a zoonotikus vírusok a tudósok szerint. Ám a helyzet ennél bonyolultabb, a legtöbb ember ugyanis nem akar lemondani a húsevésről. A COVID-19 járvány mutatott rá a zoonotikus vírusok, azaz az állatról emberre terjedő vírusok veszélyére. 

Mérgező a méhlegelő?

A Méhészet októberi számában olvashattunk egy cikket a napraforgóval kapcsolatos mérgezésekről. Ezzel, a legnagyobb területen tenyésző méhlegelőnkön tapasztalható méhveszteséggel kapcsolatban szeretnék megosztani egy másik, érdekes történetet.

Ragály, járvány, madárinfluenza

2020 végén még úgy tűnt, az állatok zártan tartásának elrendelésével sikerül megakadályozni hazánkban a madárinfluenza-járvány kitörését. Sajnos mára már nem így van, Magyarország több területén tízezres baromfiállományokat kellett leölni.

Négy százalékkal nőtt a zöldség-gyümölcs fogyasztás az EU-ban

Bár az Európai Unióban továbbra sem éri az átlagos zöldség-gyümölcs fogyasztás az ajánlott napi 400 grammot, biztató növekedést mutatott ki a Freshfel Europe januárban kiadott felmérése. A friss zöldség és gyümölcs termelését, forgalmazását és fogyasztását elemző Consumption Monitor szerint 2017-hez képest 4 százalékos a növekedés.