Back to top

Súlyfölösleg, álmatlanság: segíthet a méz? - Miért egészségesebb a méz a cukornál (2. rész)

A sorozat előző részében, megállapítottuk, hogy a mézben lévő cukrok felszívódása nem okoz akkora inzulinterhelést a szervezetnek, mint a finomított cukroké, amennyiben mértékkel fogyasztjuk! Most vizsgáljuk meg, hogyan segíti a mézfogyasztás a súlycsökkenést és miért javíthatja az alvás minőségét.

Az előző részt itt olvashatja: Miért egészségesebb a méz a cukornál (1. rész)

A mézről kiderült , hogy csökkenti a fokozott éhségérzetet és ezáltal a testsúlyt is.. (1,.2.) 

Néhány szakember tanácsa szerint egy kanál este, lefekvés előtt elfogyasztott méz segíti a testsúly csökkenését. (4)

Ehhez a megállapításhoz hozzá kell tenni, hogy egy kanál méztől a túlsúlyos egyének, bár valamennyi súly veszíthetnek, nem fognak lefogyni –  hacsak nem változtatnak életmódjukon illetve nem csökkentik az egyéb szénhidrátok bevitelét is. Persze a túlsúlyosságot okozhatja a bélflóra károsodása (3), esetleg hormonális megbetegedés is.

Jó hír, hogy a mézben található olligoszacharidok (3-10 cukor komponensből álló szénhidrátok) táplálják a bélflórát és így a méz, mint prebiotikum a bél mikroorganizmusaira regeneráló hatással van.

Tehát ebből a szempontból is jó a mézfogyasztás közép illetve hosszú távon a túlsúlyosság szempontjából is. A hormon-háztartás egyensúlytalansága okozta túlsúlyosság esetén természetesen a mézfogyasztás vagy a szénhidrátok csökkentése nem elég ahhoz, hogy csökkenjen a testsúlyunk.

Egy kanál méz elfogyasztása lefekvés előtt azonban alvásunk minőségére is pozitívan hat.

Mivel korunkban elterjedt az a nézet, hogy lefekvés előtt nem jó enni, ami inkább a mértéktelen evésre kellene, hogy vonatkozzék és nem a teljes táplálékmegvonásra, nagyon sokunk szervezete éjszaka egy úgynevezett metabolikus stresszt él át. (4) 

Az alvás közben fellépő metabolikus stressz azt jelenti, hogy a májban lévő glikogén raktár az éjszaka során valamikor kimerül, és agyunkat nem tudja ellátni elegendő energiával. Pedig agyunk éjszaka is „dolgozik”: a fölöslegessé vált információkat kitörli és az új ismereteket „rendszerezi”, ezért létkérdés számára az energia. Amikor az agy azt érzékeli, hogy fogytán a máj glikogén tartaléka – egyéntől függően 50-120gramm glikogén tartalékolására képes a máj – kiadja a parancsot, hogy valahonnan energiát kell szerezni. Kortizol és adrenalin választódik ki, hogy ezt a feladatot szervezetünk megoldja.

A lefekvés előtti mézfogyasztással lehetőséget biztosítunk testünk számára, hogy a glikogén raktárunkat még idejében feltöltse és ezzel elhárítjuk az éjszaka fellépő metabolikus stresszt, mely egyébként hosszú távon krónikus betegségek kialakulásához vezethet.

Az éjszaka fellépő metabolikus stressz álmatlanságot okozhat, hiszen a megnövekedett kortizol és adrenalin a szervezetben fokozza az életműködéseket és könnyen felébredünk. Sajnos  a kevesebb mint 6 óra alvás 200%-al megnövekedett szívbetegség rizikót is jelent.

Tehát egy-két kanál mézzel lefekvés előtt segíthetünk kivédeni az éjszaka fellépő metabolikus stresszt. Tapasztalatok szerint, amennyiben az álmatlanságot valóban ez okozza – számtalan egyéb oka is lehet –, egy-két kanál igazi és jó minőségű méz elfogyasztásával lefekvés előtt növelhetjük alvásunk minőségét. De ugyanúgy hasznos lehet egy kiskanál méz elfogyasztása, amennyiben éjszaka felébredünk álmunkból és szeretnénk visszaaludni.

Lásd még cikkeinket:

Miért egészségesebb a méz a cukornál (1. rész)

Méz kurkumával. a megfázás és túlsúlyosság ellenszere?

 

Jegyzetek:

1. Larson-Meyer DE, Willis KS, Willis LM, et al. Effect of honey versus sucrose on appetite, appetite-regulating hormones, and postmeal thermogenesis. J Am Coll Nutr. 2010;29(5):482‐493. doi:10.1080/07315724.2010.10719885;

2. Samat S, Kanyan Enchang F, Nor Hussein F, Wan Ismail WI. Four-Week Consumption of Malaysian Honey Reduces Excess Weight Gain and Improves Obesity-Related Parameters in High Fat Diet Induced Obese Rats. Evid Based Complement Alternat Med. 2017;2017:1342150. doi:10.1155/2017/1342150;

3. Davis CD. The Gut Microbiome and Its Role in Obesity. Nutr Today. 2016;51(4):167‐174. doi:10.1097/NT.0000000000000167;

4. Ron Fessenden, The New Honey Revolution: Restoring the Health of Future Generations, Xulon Press 2011;

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Lazítson le egy naranccsal

A narancs gazdag C-vitaminban, rostban és olyan tápanyagokat tartalmaz, amelyek segíthetnek a stresszoldásban.

Társadalmi támogatás nélkül nincs zöld átmenet - Luxemburgi tanácskozás

Az életszerű zöld átmenet sikeréhez elengedhetetlen a társadalmi támogatottság, ez azonban csak akkor képzelhető el, ha az élelmiszerárak nem szabadulnak el, az élelmiszerellátás folyamatosan biztosított marad, és a gazdák sem lehetetlenülnek el – hangsúlyozta Nagy István az uniós tagállamok minisztereiből álló Mezőgazdasági és Halászati Tanács október 11–12-i luxemburgi ülésén.

Kezdődik a sütőtök-szezon

Magyarországon évről évre növekszik a sütőtökfogyasztás – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) körképéből. Az üzletekben, piacokon is érdemes a kiváló minőségű hazai fajtákat választani.

Korábban hulladéknak tartott rostból készül újfajta cukor

A hagyományos édesítőszer kiváltását célzó termékek alapanyagát a búza- és rizsszalmához, illetve a kukoricacsutkához hasonló mezőgazdasági hulladékok alkotják.

Telhetetlen méhek

A brit városok méhállománya igen nagy iramban növekszik, így lassan kiszorítja a helyi, őshonos méhállományt, amely most már segítségre szorul. „Dinók, robotok és méhek. Nem tudom, miért, de ezek mindenkit lenyűgöznek”, mondja Richard Glassborow, a londoni méhészek egyesületének (London Beekeepers’ Association) elnöke.

Az egészséges táplálkozás kihat a gyerekek mentális jólétére is

Egy tanulmány szerint azok a gyerekek, akik naponta öt vagy több adag gyümölcsöt és zöldséget esznek, sokkal jobb mentális egészségnek örvendenek. A kutatás szerint a nagyobb mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztás a középiskolások körében jobb mentális jóléttel jár együtt, a tápláló reggeli és ebéd pedig minden korosztályban összefügg az érzelmi jóléttel.

Akác-, hárs- és napraforgómézeink baktériumgátló hatása

A népgyógyászatban és hagyományos orvoslásban a sebgyógyító hatás mellett a mézet leggyakrabban légúti megbetegedések tüneteinek enyhítésére használják. Számos publikáció támasztja alá a mézek antibakteriális hatását a leggyakoribb légúti baktériumokkal szemben, ám biofilm­képződést gátló hatásuk kevésbé kutatott.

Paraziták a beporzókon: a monokultúra lenne az oka?

Az Amerikai Egyesült Államokban működő különböző intézmények tudósai közös kutatásban arra a megállapításra jutottak, hogy a monokultúrás termesztés gyakorlatának széles körű alkalmazása növeli a beporzó rovarok parazitáinak előfordulását.

Az érő szőlőfürtök védelme

Tartósan csapadékos időben, a szüret előtti időszakban még szükség lehet szürkerothadás elleni védekezésre. Az érő fürtökön a legnagyobb kárt a betegség gyors fellépése és lefolyása okozza. Ezért ahol feltűnnek a bogyók szürkésbarna foltjai, és kiverődik az egérszürke, bársonyos penészgyep, azonnal védekezni kell!

Afrikai sertéspestis - 1,2 millió vaddisznót lőttek ki eddig Lengyelországban

Az elmúlt években a vadászok 1,2 millió vaddisznót lőttek ki a vadászati tervek részeként az egészségügyi vadászatok során Lengyelországban. Az illetékes hatóságok bejelentették a vadászat folytatását, és a vadászok várhatóan több járásban az összes vaddisznót kilövik.