Back to top

Még a tokajit is kell népszerűsíteni

Tokaj-Hegyalján több száz éve termesztenek szőlőt és készítenek bort, amit a világ számos pontján jól ismernek, mégis úgy gondolják, hogy közös gondolkodással tovább kell népszerűsíteni a borvidéket és borait. Ezért kihasználva az Európai Unió pályázati lehetőségét, olyan borpromóciós tervet készítettek, ami az egész borvidék további ismertségét hívatott szélesíteni.

Dr. Molnár Péter, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnöke
Fotó: Csatlós Norbert
A Tokaji Borvidék hegyközségi tanácsa 27 települést és számos borászatot fog össze, ahol a közös gondolkodás nagy múltra tekint vissza.

- Olyan történelmi örökséggel rendelkezünk, amivel folyamatosan dolgunk kell, hogy legyen. ezért olyan borvidéket szeretnénk építeni, amilyen Tokaj mindig is volt, önálló működésre képes és fenntartható. Egy éve gondolkodunk és dolgozunk ezen, és lefektettük az alapvetéseket, amelyeket lépésről lépésre szeretnénk megvalósítani, mondta Dr. Molnár Péter, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanács elnöke.

Ennek része a kutatóintézet újra szervezése egy modern épületben, komoly laboratóriumi hátérrel, amihez kapcsolódik majd a szaktanácsadás és oktatás is. Ezzel szimbiózisban működik a közösségi szőlészeti és borászati infrastruktúra.  

A bort nem csak elő kell állítani, de el is kell adni, ezért elindult az első tokaji közösségi borpromóció kül- és belpiacra egyaránt.

Az Európai Unió pályázatára a borvidék jelentkezett, amelynek a hegyközségi tanács az élére állt. A tervek szerint, és nyertes pályázat esetén tokaji közösségi borpromóciót valósítanak meg a stratégiai célországok irányába.

MMG - Borászat és szőlőművelés közösen

- Látjuk, hogy a rendszerváltást követően sok jó bor születik nálunk, ezért az a célunk, hogy elvigyük  Tokaj hírét a világba mindenhová, ahová érdemes, és bekapcsoljuk újra a nemzetközi vérkeringésbe minden szinten, érvelt a promóciós projekt mellett a borvidéki elnök.  

A tokaji az egyik legismertebb magyar bor a világban. Kérdés, hogy lehet-e még új piacokat szerezni az itteni boroknak? Molnár Péter szerint,

az tud érvényesülni, aki meg is tudja értetni az emberekkel, hogy mitől különleges a tokaji bor. El kell juttatni az információt a piacokra, megfelelő véleményvezéreken, szakembereken, sommelier-eken keresztül. Van piaci potenciál, de sokat kell tenni ennek kiaknázásáért. 

Az EU-s borpromóció pályázatában olyan program megvalósításához igényelhető támogatás, amely az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve a borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termékek versenyképességének javítását, valamint bizonyos harmadik országokban történő megismertetését és promócióját célozza.

Pásztor Péter, Tokaji Szőlő- és Bortermelési Közösségi Infrastruktúra Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója
Fotó: Csatlós Norbert
A tokaji pályázat részleteiről Pásztor Péter, a Tokaji Szőlő- és Bortermelési Közösségi Infrastruktúra Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, EU-s és Európán kívüli országokat céloznak meg, ahol reményeik szerint sikerrel népszerűsítik a tokaji borokat.

A legfontosabb célországok USA, Egyesült Királyság, Kína, Hollandia és Lengyelország. Ez utóbbi a helyi értékesítésben is kiemelten fontos partner, a földrajzi közelsége miatt is. 

Sok akciót terveznek a borpromóciós pályázat keretében, amelyek során általánosan és generálisan népszerűsítik a borvidéket, ezért egyetlen pince sem kerül előtérbe. A tervek között szerepel egy jól működő informatív honlap elkészítése, amelyen lesznek olyan tartalmak, amelyek bárki számára elérhetők, és lesznek olyanok, amelyek csak a hegyközségi tagoknak szólnak. Olyan minőségű imázsfilmek készülnek, amelyek akár mozikban is vetíthetők. Továbbá socialmedia kampányok indulnak, amelyek közül egy az adventi időszakot célozza meg, és a tokaji édesborokra irányítja a figyelmet. Emellett külföldi véleményformálók beutaztatására is sor kerül, akik visszatérve hazájukba népszerűsítik a borvidéket. 

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Botrányba torkollott az esküvő a tanyán

Közel háromszázan gyűltek össze egy lagzin, ahol nemcsak a jó fogások, hanem a régi sérelmek is terítékre kerültek. A problémákat tetézte, hogy a vendéglátó tanyatulajdonos a járványügyi korlátozások ellenére hívta össze a násznépet, mely így nem várt vendégekkel is - jó néhány rendőrrel - bővült.

Szigorú intézkedések a paradicsomvírus megfékezésére

A paradicsom barna termésráncosodását okozó vírus (ToBRFV) unióba való behurcolásának és terjedésének akadályozása érdekében új, szigorúbb intézkedéseket vezetett be az EU augusztus közepén. A már hatályos végrehajtási rendelet a paprika- és paradicsompalánták, valamint a vetőmagok unión belüli szállításának és harmadik országokból való behozatalának feltételeit is megszigorította.

Égnek a híres Napa-völgyi szőlőültetvények Kaliforniában

Erőteljes szél táplálja a tüzeket Kalifornia északnyugati részén, és tűz borítja a híres Napa-völgyi szőlőket, ahol emberek ezreinek kellett elhagyniuk otthonaikat az éjszaka közepén.

Szibériában épít gigaüzemet az amerikai PepsiCo

A járványhelyzet okozta krízis dacára nagy fába vágta fejszéjét az amerikai élelmiszeripari cégóriás, a PepsiCo: mintegy 50 milliárd forintnak megfelelő amerikai dollárból építik meg legújabb üzemüket, méghozzá a szibériai Novoszibirszkben. A beruházás a tervek szerint nagy lendületet ad majd a térség burgonyatermesztő ágazatának.

A fehérborok már a pincékben forrnak

A borvidékekről a szürettel kapcsolatban fennakadásról, zavarról nem érkezett hír. A tavalyihoz képest minden borvidéken később kezdődött a betakarítás. Mennyiség tekintetében a szárazság némileg érezteti hatását, a korai illetve a fagy által érintett fajták esetében 15-20 százalék terméskiesést jegyeznek.

Koronavírus: Peking aggódik a fagyasztott élelmiszerek miatt

Noha a hivatalos adatok alapján Kína kifelé tart a koronavírus-járványból, nyugalomra nincs ok a távol-keleti országban: az elmúlt napokban ugyanis több alkalommal is kimutatták a vírust külföldről importált fagyasztott élelmiszerek csomagolásán.

Sikeres AXIÁL-kötvényaukció a Budapesti Értéktőzsdén

A Magyar Nemzeti Bank által elindított Növekedési Kötvényprogram keretében (NKP) a magyar mezőgazdaság egyik meghatározó szereplője, az AXIÁL Kft. kötvénykibocsátást hajtott végre. Az aukcióra 2020. szeptember 21-én került sor a Budapesti Értéktőzsde Aukciós Kereskedelmi Rendszerén keresztül.

A koronavírus átalakította a vásárlási szokásokat is, egyre tudatosabbak a vásárlók

Kevesebb időt töltenek az élelmiszerboltokban a vásárlók, és céltudatosabban vásárolnak. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) körképe azt mutatja, hogy ugyan valamelyest visszaalakultak a járvány megjelenése előtt megszokott vásárlási szokások, de bizonyos változások megmaradtak.

A burgonyatermelők boldogulását segítené a McDonald's

A brit burgonyatermelők támogatása érdekében fogott össze a McDonald’s és a javarészt burgonyatermékek előállításával és forgalmazásával foglalkozó McCain Foods. A felek amellett, hogy mentőövet kívánnak nyújtani a gazdálkodóknak az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodáshoz, a Brexit okozta nehézségek leküzdésében is támogatnák őket.

Bajban az európai burgonyapiac

Előrejelzések szerint az európai burgonyatermés nagyobb lesz, mint az elmúlt évben, de nincs egyensúly a kereslet és a kínálat között. Még a tavalyi készletek egy része is a raktárakban van.