Back to top

A világ borászatai a vész után

A borászatok a krízis súlyosan szenvedő alanyaivá váltak, mégis úttörők voltak mások segítésével. De ki támogatja a borászatokat? Egyesületek, a nagy cégek és az országok kormányai is próbálnak segíteni, erre a legváltozatosabb példákat találjuk.

A filoxéra annak idején a szőlő gyökerét falta fel, ez a 21. századi gonosz kis élőlény pedig az értékesítési csatornákat tette tönkre, de nehezítette a szükséges munkák végzését, az eszközök és szerek beszerzését is – vagyis nem a szőlőt bénította meg, hanem az életet.

A borász ott segít, ahol tud

Bár a HoReCa tetszhalottá válásával és az exportpiaci szállítások akadozásával a borászatok a krízis súlyosan szenvedő alanyaivá váltak, mégis úttörők voltak mások segítésével.

Így volt ez itthon is az egriek kórházi ételszállításával, a Pannon Bormíves Céh borajándékozásával, a Garamvári Szőlőbirtok kórháznak adott pénzbeli támogatásával, és sorolhatnánk.

Külföldön is számos hasonló példát látunk, az itthon is ismert spanyol ikonbirtok Raventos i Blanc például exkluzív pincelátogatást ad minden jelentkező egészségügyi dolgozónak. Mivel egy ilyen vizit 62 euró, nem kis ajándék, és valószínűleg maguk is meglepődtek, hogy több mint ezer orvos és nővér jelentkezett be, a látogatásokra pedig természetesen elosztva, az év második felében kerül sor.

De ki segít a borászatoknak?

A borászati egyesületek, a nagy cégek és az országok kormányai is próbálnak segíteni, erre a legváltozatosabb példákat találjuk. A nemzetközi borászegyesület, az OIV többek közt online előadást tartott a déli félteke borászatainak, hogyan szüreteljenek a krízishelyzetben.

A kaliforniai Napa Valley Vintners egyesület a tagok vírustesztjét fizette ki, hogy ezzel is segítse a járvány terjedésének megállítását, és hozzájáruljon az egészségesek munkavégzéséhez.

Ugyanakkor az egyik borászat, a Caymus Vineyards beperelte a kaliforniai kormányzót, mert szerintük tisztességtelenül bántak a borászatokkal, ugyanis a Napa-völgyi éttermek már megnyithattak, míg a borászatok kóstolótermeit még továbbra is zárva kellett tartani. A brit C&C Group, két nagy disztribútor, a Bibendum és a Matthew Clark tulajdonosa rekordsebességgel fejlesztett ki egy applikációt, amellyel a disztribútorok kiskereskedelmi partnerei, a borbárok, borboltok és éttermek könnyedén át tudtak állni az online eladásra és a kontakt nélküli kiszállításra. A spanyol pezsgőt szabályozó testület, a Cava DO csökkentette a megengedett termésátlagot 12 tonnáról 10 tonnára, hogy megállítsa az amúgy is mélyrepülésben lévő szőlőárakat (az elmúlt két évben 50 centről 30 centre zuhant a szőlő kilónkénti ára).

Quinta do Monte Travesso. Portugáliában nincs kilátás támogatásra

A spanyol kormány pedig várhatóan 85 millió eurós segélycsomaggal fogja támogatni a spanyol borágazatot.

Olaszországban a Prosecco DOC Consorzio döntésének köszönhetően „hamarabb jött a karácsony”. A rozé prosecco engedélyezése (15% Pinot noirral) ugyanis várhatóan 30 millió palackos növekedést hoz az elkövetkező években, köszönhetően főleg a briteknek, akiknél a buborékos és a rozétrend is töretlen. A másik olasz pezsgővidéken, Lombardiában nem ilyen rózsás a helyzet. A 33 ezer olasz halott több mint felét, 16 ezret itt regisztrálták, így személyes veszteség is bőven volt, ezenkívül a luxustermék Franciacorta is padlóra került. Egyelőre nincs megoldás, leginkább az export növelésére koncentrálnak, és tudják, hogy ehhez az ismertségüket is növelniük kell.

Ahogy mondják, az anyatermészet el is vett és adott is: bár pótolhatatlan a veszteség, az egyik legszebb évjáratnak ígérkezik az idei.

Az Egyesült Államokban a kisvállalkozások egyesülete kölcsönnel segíti nem csak a borászatokat. Szlovéniában a kormány várhatóan a túlkínálat létrejöttét próbálja segéllyel gátolni, mégpedig úgy, hogy a tárolókapacitás növelésére, illetve lepárlásra ad segélyt. A segély időzítése és feltételei még nem tisztázottak. Edna Soares, a Quinta do Monte Travesso portói borászat munkatársának tudósítása szerint a portugál kormány viszont semmilyen segítséget nem adott a Duoro-völgyieknek, és kilátásban sincs támogatás.

Segíts magadon, Isten is...

Maguk a borászatok is segítenek magukon – azzal, amit megtanultak. Ki így, ki úgy használta ki a kényszerleállás idejét, a legtöbben természetesen felismerték az online eladás fontosságát, és igyekeztek felszállni erre a vonatra. Ezzel kapcsolatosan igen tanulságos kutatást tett közzé az amerikai Szilíciumvölgyi Bank borágazatának elnöke, Rob McMillan.

Az amerikai boreladás összességében növekedést mutat a járvány idején (28% mennyiségben és 31% értékben), ami a pánikvásárlásnak tudható be.

Azonban a növekedés csak a nagy online borkereskedésekben jelen lévő cégekre vonatkozik, a többség, a kisebb és közepes borászatok viszont súlyos veszteségeket könyvelhettek el a bezárás miatt, és nyilvánvalóvá vált, hogy nem egyszerű a direkt eladást és az online kereskedést beindítani. McMillan kiderítette, hogy a borászatok több mint felénél senki, még részmunkaidőben sem foglalkozik azzal, hogy kik a vevőik, így aztán nem volt kit felhívni, kinek direkt levelet küldeni.

Keservesen tanulták meg a leckét, és bár nehezen, de 26%-ról 61%-ra tornászták fel a borklubos, telefonos és online eladást. McMillan hangsúlyozza, a vásárlók ismerete (kor, nem, lakcím, szokások, elérhetőség) felbecsülhetetlen érték, amit a borászatok hajlamosak minden teendőjük mögé sorolni.

A Caymus Vineyards beperelte a kaliforniai kormányzót
Kína – a legmeglepőbb változás

Vajon a kínai borkedvelők költéseikkel vezekelnek a világra szabadított vírusért? Messzemenő következtetés volna, az viszont tény, hogy a világ többi országával szemben nem a mennyiségi vásárlás volt jellemző a bezártság idején, hanem az értékben történt növekedés.

A Wine Intelligence cég 12 nagyvárosban összesen ezer kínai lakos részvételével végzett kutatást, amelyből kiderült, hogy a kínaiak otthon ülve, barátaikkal chatelve rákaptak a drágább borok fogyasztására.

Valószínűleg azért, mert a szórakozásra, utazásra szánt pénzt borra költhették, és persze kicsit sznobériából, az ismerősök előtti felvágásként. A nagy kérdés persze az, hogy a borágazat számára oly áldásos új szokás megmarad-e a járvány után.

Forrás: 
Borászati Füzetek
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Borászati Füzetek 2020/3 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A borturizmus jövője: digitalizáció és személyre szabott ajánlatok

Internetes konferenciát tartottak Fokvárosban, Innováció a borturizmusban a COVID-19 járvány összefüggésében címmel, amelyen Argentínából, Chiléből, Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból felszólaló előadók osztották meg tapasztalataikat arról, milyen hatást gyakorolt a koronavírus járvány a borturizmusra.

Rózsaszínű ananász - Termése lédúsabb és édesebb, mint a hagyományosé

A Del Monte Fresh Produce N.A., Inc. új terméket vezetett be a piacon: az exkluzív, prémium kategóriás Pinkglow™ ananászt. A rózsaszín ananász egyedülálló a piacon, és az Egyesült Államokban október 12. óta kapható, de egyelőre csak online vásárolható meg, limitált mennyiségben.

A fenntartható termelést meg kell fizetni

Az Európai Bizottság Termelőtől a fogyasztóig stratégiája megalapozhatja a fenntarthatóbb és zöldebb mezőgazdaságot, de a Közös Agrárpolitika ambiciózus reformja mellett arra is szükség van a sikeréhez, hogy méltányosan megfizessék a gazdákat a fenntartható termelésért - hangzott el a Politico online mezőgazdasági és élelmiszer-csúcstalálkozóján.

Megnyílt az első narancsbor bár Londonban

Az Egyesült Királyság első narancsbort felszolgáló bárja a Silver Lining megnyílt Londonban. A narancsbor elnevezés talán úgy hangzik, mint egy új kifejezés vagy trend, de valójában az egyik legrégebb óta készített bortípus a világon.

Nyitott ökológiai gazdaság

A győrújfalui Sudár Birtokot 2016-ban álmodta meg Sudárné Boros Zsóka agrármérnök, akinek a szülei már korábban is gazdálkodtak. Az akkori családi gazdaság adminisztratív teendőit ő látta el. Férjével négy gyermeket nevelnek, az otthon töltött tizenöt év után döntött úgy, hogy nem folytatja a családi gazdálkodást, inkább valami egészen újba kezd.

Létrejött a Közös Agrárpolitikáról szóló megállapodás

Megszületett a megállapodás az új Közös Agrárpolitikáról a Mezőgazdasági és Halászati Tanácsban szerda hajnalban - közölte Nagy István agrárminiszter. Az egyezség nagy csatában, két és fél napos tárgyalássorozat után jött létre a testület október 19-21-i ülésén, Luxemburgban - tette hozzá a miniszter.

A borturizmus az egyik legnépszerűbb a járvány ideje alatt

A Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából egy elemzőcsoport adatai alapján, idén jelentősen megnőtt hazánkban a borászati rendezvények iránti érdeklődés, egész pontosan 50 százalékkal meghaladta a tavaly ilyenkor mért adatokat. Ez magyarázható azzal, hogy az őszi második vírushullám miatt a lakosság szemében felértékelődött a belföldi turizmus, ezen belül is a borturizmus.

Lovita, a karácsonyi szilva

Új szilva jelent meg a gyümölcspiacon, a vörös húsú, szív alakú gyümölcsöt kinézete miatt Lovitának nevezték el, és termesztői szerint késői érése és eltarthatósága miatt gazdagíthatja a karácsonyi gyümölcsválasztékot is. Három francia gyümölcstermesztő vágott bele egy újfajta szilva termesztésébe.

A Monarchia régi-új borai

A kommunizmus 1989-es összeomlása felélesztette a közép-európai egység gondolatát. De vajon létezik-e közép-európai boridentitás is? Justin Keay írásában beszámol, hogy harminc évvel a kommunizmus összeomlása után úgy tűnik, a régi hagyományok újra életre kelnek a Habsburg Birodalom egykori nemzetállamaiban.

Október hosszú hétvégéjén irány: Tállya!

A Tokaji Borlovagrend (Confrérie de Tokaj) elmúlt tíz évében végbement megújulásának egyik fontos bizonyítéka az az éves csúcstalálkozó, melyet idén Tokaji Szüret néven, Tállyán, a Maillot Kastélyban rendeznek meg, tállyai borászatok közreműködésével.