Back to top

Nagyot bukott a cseh sörgyártás

Több mint 4,7 milliárd koronás (63,45 milliárd forint) veszteséget könyvelt el a cseh sörgyártás és kereskedelem március, április és május hónapban a koronavírus-járvány miatt elrendelt kormányzati intézkedések következtében - derült ki a cseh Gazdasági és Piaci Elemzések Központjának (CETA) tanulmányából, amelyet szerdán ismertettek Prágában.

A legnagyobb veszteség a vendéglátóipari egységeket érte, eladásuk az említett három hónap alatt 728 ezer hektoliterrel, azaz 55 százalékkal esett vissza. Ez 4,2 milliárd koronát (56,7 milliárd forint) jelent.
Az élelmiszerboltokban viszont jelentősen - 794 millió koronával (10,7 milliárd forint) - megugrott üveges és dobozos sörök eladása. A CETA nem közölte, hogy ez milyen mennyiségű sört jelent.

A cseh sörgyárak bevételei a járvány következtében 1,1 milliárd koronával (14,85 milliárd forint) csökkentek. A szállító cégek vesztesége a három hónap alatt 165 millió koronára (2,23 milliárd forint) rúg.

A vendéglátóipari egységek általános veszteségei kihatással lesznek az általuk befizetett adókra is. Az államkassza ebből eredő vesztesége eddig 1,3 milliárd korona (17,55 milliárd forint) - mondta Martina Ferencová, a cseh söripari szövetség ügyvezető igazgatója újságíróknak.
Piaci elemzők szerint a söreladás a csehországi vendéglátóipari egységek forgalmának mintegy 20-30 százalékát teszi ki. Ferencová szerint nehéz pillanatnyilag megjósolni, hogy milyen hatással lesz az üveges és dobozos sör iránti növekvő kereslet a vendéglőkre. "A járvány miatt megváltozott a szabadidő eltöltésének formája, nehéz lesz visszatérni a korábbi helyzethez" - jelentette ki Martina Ferencová.

A csehországi vendéglátóipari egységek mintegy 150 ezer embernek adtak munkát a járvány előtt. Elemzők szerint várható, hogy az őszi hónapokban, amint megszűnnek az állami bértámogatások, több ezer vendéglői alkalmazottnak felmondanak a munkaadói.

A járvány miatt a cseh vendéglők működése március 14-től május 25-ig korlátozva volt. A kormány közvetlen támogatásokkal, illetve adókedvezményekkel igyekszik segíteni a vendéglátóipari szektort.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Üdítőital szövetség: csökkent az ásványvíz, a gyümölcslé és az üdítőital forgalom az első fél évben

Mintegy 8 százalékkal 1177 millió literre csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége az első fél évben a tavalyi év hasonló időszakához képest - közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára az MTI-vel.

Lengyelország: borkereskedelem a koronavírus után

A krakkói vásár szervezői által kezdeményezett Enoexpo Online Konferencia kapcsán összefoglaló készült a rendezvényen elhangzottakból. A vásár szervezőinek célja az volt, hogy a koronavírus által érintett borászati ágazatnak platformot biztosítsanak és egy nemzetközi körképben tekinthessék át az ágazati szakértők a helyzetet, ezzel mintegy előkészítve a novemberi szakvásárt.

Nagyon visszaesett a csehországi turizmus a második negyedévben

A csehországi turisztikai szálláshelyeken a második negyedévben 988 ezer vendég szállt meg, ami éves összehasonlításban 82,9 százalékos csökkenés – közölte a Cseh Statisztikai Hivatal pénteken Prágában.

Változó fogyasztói szokások Ázsiában

Amint várható volt, az ázsiai lakosok koronavírussal kapcsolatos aggodalmaik fogyasztási szokásukra is jelentős hatást gyakorol. Az Innova Market Insight piackutató cég 2020 márciusában végzett felmérése alapján Kínában, Indiában és Indonéziában az egészséggel, a jövedelemmel, az egészségügyi ellátással és a termékek elérhetőségével kapcsolatos aggodalmak állnak a középpontban.

Kézműves sör készítéséhez nyert támogatást a kiskunhalasi Trínium Alfa Kft.

Kézműves sör készítésére alkalmas technológiára nyert több mint százmillió forint támogatást a kiskunhalasi Trínium Alfa Fejlesztő, Kivitelező és Szolgáltató Kft. - közölte a cég ügyvezetője az MTI-vel.

Alkoholos italok újragondolva

Annak ellenére, hogy az alkoholos italok kereskedelmi eladása kimagasló volt a koronavírus ideje alatt, az éttermek és bárok bezárása kétszámjegyű csökkenést eredményez az idei eladásokban.

Mindent helyben - fellendült a házi szörp- és lekvárkészítés

Újra fellendült a házi szörp- és lekvárkészítés. A hobbiból pedig akár mellékjövedelem is képződhet, mert mind nagyobb az érdeklődés a házi készítésű termékek iránt, a családi szükségletet meghaladó fölösleg könnyen értékesíthető.

Júniusban 75,2 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma

Júniusban a koronavírus-járvány hatására a külföldi vendégek által a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma 93,2 százalékkal, a belföldi vendégek által eltöltötteké 59,2 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A szálláshelyek vendégéjszakában mért forgalma 75,2 százalékkal csökkent - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A paradicsom íze

Többen úgy vélik, hogy a kertjükben termett paradicsom sokkal jobb, kellemesebb ízű, mint a kereskedelmi forgalomban kapható. Ennek hallatán leginkább az a válasz, hogy mindenkinek más ízlik, ezért nem lehet egységes véleményt alkotni a paradicsom ízéről sem.

Pizza, hamburger - házhoz rendelve tesztelt a Nébih

Öt termékkategóriában összesen 26 készételt rendelt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) termékteszt programja. Pizzák, tészták, frissensültek, hamburgerek és a távol-keleti konyha levesei kerültek a Szupermenta virtuális kosarába.