Back to top

Nagyot bukott a cseh sörgyártás

Több mint 4,7 milliárd koronás (63,45 milliárd forint) veszteséget könyvelt el a cseh sörgyártás és kereskedelem március, április és május hónapban a koronavírus-járvány miatt elrendelt kormányzati intézkedések következtében - derült ki a cseh Gazdasági és Piaci Elemzések Központjának (CETA) tanulmányából, amelyet szerdán ismertettek Prágában.

A legnagyobb veszteség a vendéglátóipari egységeket érte, eladásuk az említett három hónap alatt 728 ezer hektoliterrel, azaz 55 százalékkal esett vissza. Ez 4,2 milliárd koronát (56,7 milliárd forint) jelent.
Az élelmiszerboltokban viszont jelentősen - 794 millió koronával (10,7 milliárd forint) - megugrott üveges és dobozos sörök eladása. A CETA nem közölte, hogy ez milyen mennyiségű sört jelent.

A cseh sörgyárak bevételei a járvány következtében 1,1 milliárd koronával (14,85 milliárd forint) csökkentek. A szállító cégek vesztesége a három hónap alatt 165 millió koronára (2,23 milliárd forint) rúg.

A vendéglátóipari egységek általános veszteségei kihatással lesznek az általuk befizetett adókra is. Az államkassza ebből eredő vesztesége eddig 1,3 milliárd korona (17,55 milliárd forint) - mondta Martina Ferencová, a cseh söripari szövetség ügyvezető igazgatója újságíróknak.
Piaci elemzők szerint a söreladás a csehországi vendéglátóipari egységek forgalmának mintegy 20-30 százalékát teszi ki. Ferencová szerint nehéz pillanatnyilag megjósolni, hogy milyen hatással lesz az üveges és dobozos sör iránti növekvő kereslet a vendéglőkre. "A járvány miatt megváltozott a szabadidő eltöltésének formája, nehéz lesz visszatérni a korábbi helyzethez" - jelentette ki Martina Ferencová.

A csehországi vendéglátóipari egységek mintegy 150 ezer embernek adtak munkát a járvány előtt. Elemzők szerint várható, hogy az őszi hónapokban, amint megszűnnek az állami bértámogatások, több ezer vendéglői alkalmazottnak felmondanak a munkaadói.

A járvány miatt a cseh vendéglők működése március 14-től május 25-ig korlátozva volt. A kormány közvetlen támogatásokkal, illetve adókedvezményekkel igyekszik segíteni a vendéglátóipari szektort.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Címke jelzi a kolbászon, hogyan tartották az állatot

A Lidl állatjóléti címkével látja el a Metzgerfrisch márkanév alatt forgalmazott kolbászokat Svájcban. 2018-ban először a friss húsok kínálatában szerepelt a címke, most azonban további termékekre is kiterjesztik. Ezzel jelzik az ellátási láncban az állattartási előírások szintjét, valamint segítik a fogyasztókat a tudatos választásban.

Bor, mámor… és 12 borászat Erdőbényén

Augusztus 12-15. között rendezik meg idén a Bor, mámor… Bénye elnevezésű gasztrokultúrális eseményt Erdőbényén, amely a tavalyi nyitott pincés rendezvény után ismét egyesületi összefogás keretében zajlik.

A Pepsi kiárusításba és terméktisztogatásba kezdett

A PepsiCo kedden bejelentette, hogy 3,3 milliárd dollárért eladja a Tropicana mellett több másik gyümölcslé márkáját. A francia PAI Partners magántőke-befektetési cég a felvásárló. A Pepsi azzal érvel, hogy egyszerűsíteni kívánja termékpalettáját és eltávolodna a magas cukortartalmú italoktól.

„Karanténkutatás 2.0” - Élelmiszerfogyasztási szokások a Covid-19 járvány harmadik hullámában

Csaknem kétezren vettek részt a Nébih, a Debreceni Egyetem GTK Marketing és Kereskedelem Intézet, valamint a TÉT Platform Egyesület második közös reprezentatív kutatásában 2021 májusában. A felmérésből kiderült, hogyan változtak a Covid-19 járvány első és harmadik hulláma között a háztartások élelmiszervásárlási és élelmiszerfogyasztási szokásai.

A Nivegy-völgyi álom

Példátlan helyi összefogás és közösségi finanszírozás eredményeként nyithatott meg tavaly a Dobosi Birtkokközpont! A 90 támogató, akik egytől egyig mind törzsvásárlók és barátok, összesen 16 millió forinttal támogatta meg a Dobosi Család régen dédelgetett álmát.

Hová tűntek a pincérek? – A vendéglátóipar válsága

A koronavírus-járvány, a Brexit és az iparággal szembeni negatív hozzáállás mind hozzájárult a vendéglátásban dolgozó személyzet hiányához, de ennek ellenére az éttermek igyekeznek lépést tartani a világ újbóli megnyitásával.

Az élelmiszeriparban tovább gyorsult az áremelkedés üteme

Júniusban az ipar belföldi termelői árai átlagosan 15,4 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbiaknál, ami 1,0 százalékponttal magasabb az előző havinál. Az exportárak 9,7 százalékkal emelkedtek a májusi 9,6 százalékot követően. Együttesen az ipari termelői árak átlagosan 11,6 százalékkal magasabbak voltak, mint tavaly júniusban - közölte hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Nem akar helyreállni a vadhúspiac

A pandémia hullámait, a HoReCa-szektor-bezárásokat, a határzár miatt a külföldi bérvadásztatásból származó bevételkiesést, az évek óta tartó ASP-járványt mind megérezte a vadgazdálkodási ágazat, ami a lőtt vad piaci árában is megmutatkozott. Telített hűtőházakról, a külföldi felvevőpiac változásáról is beszámolt kiadónknak Tapasztó Sándor, a VADEX Zrt. felvásárlási osztályvezetője.

Drágulnak az élelmiszerek

A Takarékbank július 28-án megtartotta szokásos negyedéves AgrárTrend Index elemzői háttérbeszélgetését. A hitelintézet adatai alapján tovább javultak a magyar agrárium kilátásai, az indexértékek kismértékben megint emelkedtek a második negyedévben. A piaci szereplők helyzete főként a baromfi, a szőlő-bor és a szántóföldi növénytermesztés termékpályákon javult.

Viszik a pollenek

Amerikai kutatók kapcsolatot találtak a COVID-19 fertőzési rátája és az országos allergiatérkép által tükrözött pollenkoncentráció között. Vizsgálatuk szerint minden egyes virágporszemcse vírusok százainak a szállítására képes, márpedig csak a fák köbméterenként akár 100 gramm pollent ereszthetnek a környezetükbe.