Back to top

Igazi ízeket tapasztalva

Egyedülálló programot indítottak a Balaton-medence nyugati felében Szezonkosár Bevásárlóközösség néven. A szerveződésről a Hévíz-Balaton-Zalai-Dombhátak LEADER Egyesület munkaszervezetének vezetőjét, Vértesaljai Lászlót kérdeztük.

Mit kell tudni a közösség megalakulásáról? Honnan jött az ötlet, hogyan valósították meg, milyen volt a fogadtatása?

Többféle méz is van a balatoni kosárban
Többféle méz is van a balatoni kosárban
Fotó: Bella Huba
– A Balaton nyugati medencéjében egyedülálló a kezdeményezésünk. A Szezonkosár Bevásárlóközösséget a Hévíz-Balaton-Zalai-Dombhátak LEADER Egye­­sület idén júniusban hozta létre. Nagy segítség volt, hogy a közösség létrehozását a Vidékfejlesztési Program is támogatta – idézte fel a közösség létrehozásának körülményeit Vértesaljai László. – Az ellenőrzött helyi termékek fogyasztásának fellendítése érdekében alapított bevásárlóközösség egy térségek közötti helyi együttműködés keretében működik, melyben négy LEADER-akciócsoport vesz részt Zala és Veszprém megyéből. A már országszerte működő bevásárlóközösségek szolgáltak mintaként. Az esztergomi Kiskosár Bevásárlóközösség működése volt az elsőszámú példa, amit kissé átalakítottunk a helyi viszonyoknak megfelelően. Rendkívül pozitív volt a közösség fogadtatása, egyből sok termelő és helyi család csatlakozott hozzá.

Úgy gondolom, mindig is megvolt az igény a jó minőségű, egészséges és ellenőrzött helyi termékekre.

Bevásárlóközösségünk ezt az igényt kívánja kiszolgálni egy webáruház üzemeltetésével (http://www.szezonkosar.hu/). Már most is több mint kétszázötven élelmiszerből lehet választani, a tojástól kezdve a zöldségeken át egészen a kiváló Balaton-felvidéki borokig. Az áruház minden termékét helyi termelők állítják elő.

Már működik egy ideje a Szezonkosár. Mi a céljuk vele, milyen eredményeket várnak tőle?

– Legfontosabb célunk, hogy ezt a helyi termékekre támaszkodó platformot hosszú távon üzemeltethessük, megbízható és egészséges élelmiszerforrásként a helyi családok számára. A COVID-19 okozta járványhelyzetben megerősödött az igény az úgynevezett egyérintéses termékek iránt. A mi térségünkben is sokan elkezdtek közvetlenül a termelőktől vásárolni, azonkívül komoly igény mutatkozott a helyi termékeket összefogva megjelenítő rendszer iránt. Mindezek tudatában a bevásárlóközösségünkhöz csatlakozó termelők és vásárlók számának gyors növekedésére és a forgalom erősödésére számítok. Az újonnan létrehozott közösség fennmaradásán túl a helyi szolgáltatási szektor bevonására is számítok hosszú távon.

Eltelt már néhány hónap a működés indulása óta. Mik a tapasztalataik?

– Kiemelkedő médiafigyelem kísérte a weboldal elindítását, ami közösségünk hirtelen gyarapodása is tükrözött. Az utóbbi hónapban viszont nem érzékeltük a tagság markáns növekedését.

Tapasztalataink elemzésekor fontosnak tartom megjegyezni, hogy a közösségünkhöz csatlakozni szándékozóknak fel kell készülnie egyes vásárlási szokásaik megváltoztatására.

Bár a nyílt napjainkon lehetőség van vásárlásra a megrendelésen kívül is, de a közösséget a tudatos, előre átgondolt rendelésekre alapozzuk, ráadásul online felületen. Az esetleges nehézségek megoldása érdekében az átadónapokon információs pontot üzemeltetünk, hogy segítsünk vásárlóinknak az újszerű rendszer kiismerésében.

A kóstolással egybekötött átadónapokon személyesen találkozhatnak a vásárlók a termelőkkel, és megismerhetik a kínálatukat is
A kóstolással egybekötött átadónapokon személyesen találkozhatnak a vásárlók a termelőkkel, és megismerhetik a kínálatukat is
Fotó: Bella Huba
Hogyan fogadták az érintett gazdák és termelők a programot?

– Az általunk megkeresett gazdák 90 százaléka örömmel csatlakozott hozzánk. Többségüket a LEADER-szervezeten keresztül benyújtott támogatási kérelmek miatt már jól ismertük, de „kívülről” érkező termelők is szép számmal vannak közöttük. A megalakulás előtt tartott termelői fórumok tapasztalatai alapján kiemelten fontosnak tartottuk, hogy szigorú rendszert vezessünk be a termelők és termékeik ellenőrzésére. Ezt a LEADER-egyesület munkaszervezete vállalta. Újszerűségüknek köszönhetően igen felkapottá váltak a bevásárlóközösségek mint értékesítési csatornák, ennek ellenére mi továbbra is úgy gondoljuk, hogy továbbra is az ellenőrzött helyi termék képezik közösségünk alapját.

Mit gondolnak, mennyire segíti ez az önök munkáját, illetve az értékesítést?

– A hozzám eljutott vélemények alapján azt mondhatom, hogy az értékesítésre fordítandó idő koncentrálása, valamint hogy a megrendeléseknek köszönhetően pontosan tisztában vagyunk a kereslettel, és ez vált nagy segítségünkre a termelés megtervezésében. Így nem kell az teljes napokat a piacon tölteniük a termelőknek, és felesleg sem keletkezik.

Az online megjelenésnek szintén pozitív volt a fogadtatása, elvégre weboldalunkon minden termelő meg tudja mutatni a saját portfólióját.

Azonkívül így csatlakozni tudnak a nagy volumenű térségi marketingkampányokhoz, és egy-egy ilyen méretű önálló kampány finanszírozása legtöbbjük számára elérhetetlen.

A vásárlók mit szóltak a programhoz? Mi a véleménye, mennyire bevett szokás a házi termékek tudatos keresése, fogyasztása?

Vértesaljai László, a Hévíz-Balaton-Zalai- Dombhátak LEADER-Egyesület munkaszervezetének vezetője
Vértesaljai László, a Hévíz-Balaton-Zalai- Dombhátak LEADER-Egyesület munkaszervezetének vezetője
Fotó: Bella Huba
– Lelkes vásárlóink egybehangzóan örülnek neki, hogy valóban helyi termékek ilyen széles spektrumát tudják megvásárolni és fogyasztani. Sokan mondják, hogy az általunk forgalmazott termékeket kóstolva felelevenedik bennük nagyszüleik burjánzó kertje, vagy hogy elfeledett ízeket fedeznek fel újra bennük. Szerintem ezek az emlékek és a vágy, hogy gyermekeink is megismerjék az igazi háztáji ízeket, erősítik közösségünket és segítenek előtérbe helyezni a helyi termékeket.

Mik a terveik? Terveznek-e programokat a vásárlóiknak?

– Kóstolással egybekötött nyílt átadónapjainkon közvetlenül találkozhatnak a vásárlók a közösség termelőivel. Az átadónapok programját a termelők bemutatkozásával szeretnék tovább bővíteni, amelyek keretében bemutathatják gazdaságukat, termékeiket és a termelés folyamatát.

Tervezik-e újabb gazdák, termelők bevonását, és ha igen, mik a csatlakozás feltételei?

– Természetesen, folyamatosan bő­víteni szeretnénk a termelők körét. Ennek során a termékskála szélesítése a fő szempont. Ellenőrzési rendszerünk alapköve, hogy a megyéből, illetve 40 kilométeres körzetből kell származni a termékeknek. Termelőinktől nyitottságot várunk el munkaszervezetünk irányában.

A csatlakozáskor és évente egy alkalommal lehetővé kell tennie a termelőinknek a gazdaság bejárását, hogy ellenőrizzük a hatósági engedélyeket, a termék-előállítás folyamatát, körülményeit és volumenét.

Így csak valóban helyi termékeket előállító és a saját árujukat árusító termelők kerülhetnek a tagjaink közé.

Összességében mit mondana: bevált az elképzelésük, amivel elkezdték a programot?

– Néhány hónap elteltével nem vállakoznék végleges konklúzióra, de a termelői visszajelzések és a vásárlók elégedettsége alapján úgy gondolom, jó irányba indultunk. A helyi termékek értékesítésére szükség volt egy közös platformra, szerintem nem érdemes pusztán az értékesítésre egyedi felületet létrehozni. Bevásárlóközösségünk egyre inkább a helyi termelést és a termelők együttműködését ösztönző, a vidékünkön élő családok tucatjait kiszolgáló fórummá alakul. Egy öntudatos közösség összekovácsolása és a szokások megváltoztatása időigényes, de hálás feladat. Meggyőződésem, hogy a következő években a Szezonkosár Bevásárlóközösség tovább gyarapszik, és meghatározó tényezőjévé válik a Balaton nyugati medencéjében előállított termékek értékesítésének – fogalmazott Vértesaljai László munkaszervezet-vezető.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2020/35 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Drágán adom a tojást

A fogyasztónak az az érdeke, hogy minőségi élelmiszert vehessen, a gazdálkodónak, hogy megéljen. A fogyasztó nem buta, csak tájékozatlan. Ezzel van dolga a kis, közepes, nagy, háztáji, mindenféle gazdáknak. Tájékoztatni kell a fogyasztót, megmutatni, mennyi munka van a gazdaságainkban, és mennyi érték!

Talajorvos­lás a nedvességmegőrzés jegyében

A Kukoricakör szakmai napot szervezett a vízmegőrzésről és a vízmegtartó gazdálkodásról. Zsembeli József, a MATE Karcagi Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetigazgató előadásában hangsúlyozta, hogy a hatékony gazdálkodáshoz elengedhetetlen a talaj kémiai, fizikai és biológiai állapotának az ismerete.

A vörösbor már nem kedvencük a franciáknak - egyre kevesebbet isznak belőle

A bor a francia kulturális örökség egyik alappillére. Viszont a trendek változnak, most Franciaországban sokkal kevesebb bort isznak, mint egy évtizeddel ezelőtt. A gallok egyik szimbóluma, a vörösbor, de ez iránt csökkent az érdeklődés a legnagyobb mértékben.

Finom és praktikus: a tészta

Amellett, hogy finom, rendkívül praktikus alapanyag. Ha megéhezne valaki, a háziasszonynak csak be kell nyúlnia érte a szekrénybe, hogy percek alatt megfőzze, ízesítse, és máris fogyasztható. Csakhogy szerintem egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tésztáról van szó – fogalmazott Németh Istvánné, aki a Vas megyei Répcevisen készít száraztésztát.

„Repohár”-felmérés

Úgy véli a BKIK és a Zöld Követ Egyesület, hogy a rendezvényeken és szabadtéri vendéglátóegységekben néhány éve elterjedt „repoharak” újraszabályozására van szükség, hogy a rendszer betöltse a szerepét. Aki egyetért ezzel, annak érdemes kitöltenie a témában indult kérdőívet.

A "pszichobiotikus" élelmiszerek fogyasztása csökkentheti a stresszt és javíthatja az alvást

Vannak olyan ételek, amelyek negatívan befolyásolhatják az alvást, más ételeket pedig stresszhelyzetben érdemes kerülni. Ezzel szemben egy új tanulmány szerint a "pszichobiotikus étrend" fogyasztása nemcsak a stresszt csökkentheti, hanem segíthet abban is, hogy jobban aludjunk.

Focisztárok, mint étterem tulajdonosok

A focisták nem csak a labdáért rajonganak, sokak a gasztronómia szerelmesei is. A katari labdarúgó-világbajnokság néhány sztárja étterem tulajdonosként is híressé vált.

A lezárások miatt nem jön a kínai fokhagyma

Több mint tíz évig töretlenül nőtt a Kínából exportált fokhagyma mennyisége, a csúcsot a pandémia első évében érte el. Azóta azonban a folyamatos lezárások miatt mindig van valami gond a szállítással; pedig a minőség most jobb, mint szokott.

A gépi látás javíthatja a tojásszámlálás pontosságát

A gépi látástechnológia segíthet a tojásiparnak leküzdeni azokat a problémákat, amelyek nehezítik a pontos számlálást.

Páccal fűszerezni nem csak a nyári grillezéskor érdemes!

A fűszeres pácok alkalmazása ízesítésre szolgál, emellett tartósíthat és mindenképpen élvezeti értéket növelő konyhatechnikai eljárás.