Back to top

Igazi ízeket tapasztalva

Egyedülálló programot indítottak a Balaton-medence nyugati felében Szezonkosár Bevásárlóközösség néven. A szerveződésről a Hévíz-Balaton-Zalai-Dombhátak LEADER Egyesület munkaszervezetének vezetőjét, Vértesaljai Lászlót kérdeztük.

Mit kell tudni a közösség megalakulásáról? Honnan jött az ötlet, hogyan valósították meg, milyen volt a fogadtatása?

Többféle méz is van a balatoni kosárban
Többféle méz is van a balatoni kosárban
Fotó: Bella Huba
– A Balaton nyugati medencéjében egyedülálló a kezdeményezésünk. A Szezonkosár Bevásárlóközösséget a Hévíz-Balaton-Zalai-Dombhátak LEADER Egye­­sület idén júniusban hozta létre. Nagy segítség volt, hogy a közösség létrehozását a Vidékfejlesztési Program is támogatta – idézte fel a közösség létrehozásának körülményeit Vértesaljai László. – Az ellenőrzött helyi termékek fogyasztásának fellendítése érdekében alapított bevásárlóközösség egy térségek közötti helyi együttműködés keretében működik, melyben négy LEADER-akciócsoport vesz részt Zala és Veszprém megyéből. A már országszerte működő bevásárlóközösségek szolgáltak mintaként. Az esztergomi Kiskosár Bevásárlóközösség működése volt az elsőszámú példa, amit kissé átalakítottunk a helyi viszonyoknak megfelelően. Rendkívül pozitív volt a közösség fogadtatása, egyből sok termelő és helyi család csatlakozott hozzá.

Úgy gondolom, mindig is megvolt az igény a jó minőségű, egészséges és ellenőrzött helyi termékekre.

Bevásárlóközösségünk ezt az igényt kívánja kiszolgálni egy webáruház üzemeltetésével (http://www.szezonkosar.hu/). Már most is több mint kétszázötven élelmiszerből lehet választani, a tojástól kezdve a zöldségeken át egészen a kiváló Balaton-felvidéki borokig. Az áruház minden termékét helyi termelők állítják elő.

Már működik egy ideje a Szezonkosár. Mi a céljuk vele, milyen eredményeket várnak tőle?

– Legfontosabb célunk, hogy ezt a helyi termékekre támaszkodó platformot hosszú távon üzemeltethessük, megbízható és egészséges élelmiszerforrásként a helyi családok számára. A COVID-19 okozta járványhelyzetben megerősödött az igény az úgynevezett egyérintéses termékek iránt. A mi térségünkben is sokan elkezdtek közvetlenül a termelőktől vásárolni, azonkívül komoly igény mutatkozott a helyi termékeket összefogva megjelenítő rendszer iránt. Mindezek tudatában a bevásárlóközösségünkhöz csatlakozó termelők és vásárlók számának gyors növekedésére és a forgalom erősödésére számítok. Az újonnan létrehozott közösség fennmaradásán túl a helyi szolgáltatási szektor bevonására is számítok hosszú távon.

Eltelt már néhány hónap a működés indulása óta. Mik a tapasztalataik?

– Kiemelkedő médiafigyelem kísérte a weboldal elindítását, ami közösségünk hirtelen gyarapodása is tükrözött. Az utóbbi hónapban viszont nem érzékeltük a tagság markáns növekedését.

Tapasztalataink elemzésekor fontosnak tartom megjegyezni, hogy a közösségünkhöz csatlakozni szándékozóknak fel kell készülnie egyes vásárlási szokásaik megváltoztatására.

Bár a nyílt napjainkon lehetőség van vásárlásra a megrendelésen kívül is, de a közösséget a tudatos, előre átgondolt rendelésekre alapozzuk, ráadásul online felületen. Az esetleges nehézségek megoldása érdekében az átadónapokon információs pontot üzemeltetünk, hogy segítsünk vásárlóinknak az újszerű rendszer kiismerésében.

A kóstolással egybekötött átadónapokon személyesen találkozhatnak a vásárlók a termelőkkel, és megismerhetik a kínálatukat is
A kóstolással egybekötött átadónapokon személyesen találkozhatnak a vásárlók a termelőkkel, és megismerhetik a kínálatukat is
Fotó: Bella Huba
Hogyan fogadták az érintett gazdák és termelők a programot?

– Az általunk megkeresett gazdák 90 százaléka örömmel csatlakozott hozzánk. Többségüket a LEADER-szervezeten keresztül benyújtott támogatási kérelmek miatt már jól ismertük, de „kívülről” érkező termelők is szép számmal vannak közöttük. A megalakulás előtt tartott termelői fórumok tapasztalatai alapján kiemelten fontosnak tartottuk, hogy szigorú rendszert vezessünk be a termelők és termékeik ellenőrzésére. Ezt a LEADER-egyesület munkaszervezete vállalta. Újszerűségüknek köszönhetően igen felkapottá váltak a bevásárlóközösségek mint értékesítési csatornák, ennek ellenére mi továbbra is úgy gondoljuk, hogy továbbra is az ellenőrzött helyi termék képezik közösségünk alapját.

Mit gondolnak, mennyire segíti ez az önök munkáját, illetve az értékesítést?

– A hozzám eljutott vélemények alapján azt mondhatom, hogy az értékesítésre fordítandó idő koncentrálása, valamint hogy a megrendeléseknek köszönhetően pontosan tisztában vagyunk a kereslettel, és ez vált nagy segítségünkre a termelés megtervezésében. Így nem kell az teljes napokat a piacon tölteniük a termelőknek, és felesleg sem keletkezik.

Az online megjelenésnek szintén pozitív volt a fogadtatása, elvégre weboldalunkon minden termelő meg tudja mutatni a saját portfólióját.

Azonkívül így csatlakozni tudnak a nagy volumenű térségi marketingkampányokhoz, és egy-egy ilyen méretű önálló kampány finanszírozása legtöbbjük számára elérhetetlen.

A vásárlók mit szóltak a programhoz? Mi a véleménye, mennyire bevett szokás a házi termékek tudatos keresése, fogyasztása?

Vértesaljai László, a Hévíz-Balaton-Zalai- Dombhátak LEADER-Egyesület munkaszervezetének vezetője
Vértesaljai László, a Hévíz-Balaton-Zalai- Dombhátak LEADER-Egyesület munkaszervezetének vezetője
Fotó: Bella Huba
– Lelkes vásárlóink egybehangzóan örülnek neki, hogy valóban helyi termékek ilyen széles spektrumát tudják megvásárolni és fogyasztani. Sokan mondják, hogy az általunk forgalmazott termékeket kóstolva felelevenedik bennük nagyszüleik burjánzó kertje, vagy hogy elfeledett ízeket fedeznek fel újra bennük. Szerintem ezek az emlékek és a vágy, hogy gyermekeink is megismerjék az igazi háztáji ízeket, erősítik közösségünket és segítenek előtérbe helyezni a helyi termékeket.

Mik a terveik? Terveznek-e programokat a vásárlóiknak?

– Kóstolással egybekötött nyílt átadónapjainkon közvetlenül találkozhatnak a vásárlók a közösség termelőivel. Az átadónapok programját a termelők bemutatkozásával szeretnék tovább bővíteni, amelyek keretében bemutathatják gazdaságukat, termékeiket és a termelés folyamatát.

Tervezik-e újabb gazdák, termelők bevonását, és ha igen, mik a csatlakozás feltételei?

– Természetesen, folyamatosan bő­víteni szeretnénk a termelők körét. Ennek során a termékskála szélesítése a fő szempont. Ellenőrzési rendszerünk alapköve, hogy a megyéből, illetve 40 kilométeres körzetből kell származni a termékeknek. Termelőinktől nyitottságot várunk el munkaszervezetünk irányában.

A csatlakozáskor és évente egy alkalommal lehetővé kell tennie a termelőinknek a gazdaság bejárását, hogy ellenőrizzük a hatósági engedélyeket, a termék-előállítás folyamatát, körülményeit és volumenét.

Így csak valóban helyi termékeket előállító és a saját árujukat árusító termelők kerülhetnek a tagjaink közé.

Összességében mit mondana: bevált az elképzelésük, amivel elkezdték a programot?

– Néhány hónap elteltével nem vállakoznék végleges konklúzióra, de a termelői visszajelzések és a vásárlók elégedettsége alapján úgy gondolom, jó irányba indultunk. A helyi termékek értékesítésére szükség volt egy közös platformra, szerintem nem érdemes pusztán az értékesítésre egyedi felületet létrehozni. Bevásárlóközösségünk egyre inkább a helyi termelést és a termelők együttműködését ösztönző, a vidékünkön élő családok tucatjait kiszolgáló fórummá alakul. Egy öntudatos közösség összekovácsolása és a szokások megváltoztatása időigényes, de hálás feladat. Meggyőződésem, hogy a következő években a Szezonkosár Bevásárlóközösség tovább gyarapszik, és meghatározó tényezőjévé válik a Balaton nyugati medencéjében előállított termékek értékesítésének – fogalmazott Vértesaljai László munkaszervezet-vezető.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2020/35 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

A krónikus gyulladás számtalan betegség kiváltó oka. Bár sok dolog kiválthat gyulladást a szervezetben, a jó hír az, hogy rengeteg olyan tápanyag van, amely segíthet kordában tartani. Az egyik ilyen tápanyag, amelyet szem előtt kell tartani, a luteolin, amely számos növényi eredetű élelmiszerforrásban megtalálható.

Gyógynövények: kihasználatlan sokféleség

Biológiai sokféleség szempontjából hatalmas potenciál lakozik a gyógynövényekben is, többnyire kihasználatlanul. Mai életünket tekintve, a legtöbb háztartásban már a kamillateát sem használják, annak ellenére, hogy jótékony hatásait mindenki ismeri.

Fenntartható falatok

A megtermelt ételek harmadát nem eszi meg senki. Néhány tehetséges magyar fiatal olyan üzleti modellt alkotott a maradék hasznosítására, amellyel az eladók és a vevők is jól járnak. Jelenleg már a közép-kelet-európai bővítésén dolgoznak.

Rizling Vakáció: Főszerepben a badacsonyi Olaszrizling

Az eddigiekkel összhangban, október 14-16 között folytatódik a közel egy évtizedes múlttal rendelkező Bortriatlon, amelynek idei harmadik állomásában a Kárpát-medence legelterjedtebb fehér szőlőfajtája, az Olasz rizling kerül fókuszba. A Rizling Vakáció program keretén belül 10 helyszínen, számtalan meglepetéssel, boros játékkal, ínycsiklandó ételekkel és kiváló borokkal várják a látogatókat.

Kevesebb gabona jut az éhező országokba

Megnyílt ugyan a gabonafolyosó, azonban az ENSZ szeptember 29-i adatai szerint 238 szállító konténerhajó indult el az ukrán kikötőkből, és 5,5 millió tonna gabonát szállít. Az áru nagy része a közepes és a magas jövedelmű országokba megy.

Szent Mihály-napi állattenyésztési fórum

Nehéz időszak jön: nem a minőség lesz a kérdés, hanem hogy lesz-e egyáltalán takarmány a jövő évi betakarításig. De egy év múlva talán könnyebbnek látjuk majd a helyzetünket – hangzott el Kaposváron, a Szent Mihály-napi állattenyésztési fórumon. A különböző állattenyésztési ágazatok képviselői a jelenlegi helyzetet elemezték és igyekeztek néhány jótanáccsal is szolgálni a jelenlévő gazdálkodóknak.

Dübörög a káposztaszezon

Teljes erővel mennek a káposztaakciók a német áruházláncokban, ahogy az utolsó tavalyi, tárolóból kikerült tételeket leváltja a frissen szedett fehér és vörös fejes káposzta. Tízkilós zsákokban azonban már nem akciózzák sehol a káposztát, mert nem tudnának olyan árat ráírni, amivel megérné.

Illóolaj, vagy „illatolaj”? Mindkettő illatos, de nem mindegy melyiket használjuk…

Az illóolajokat sokan alkalmazzák az őszi-téli időszakban, hiszen jó szolgálatot tehetnek a felső légúti megbetegedések megelőzésében, kezelésében, de egy stresszes nap után is segíthet ellazulni némelyikük. Ám nem mindegy hogy illóolajat, vagy „illatolajat” veszünk…

Melyik a legjobb fügefajta?

Házikertekben, védett fekvésben sokfelé terem hazánkban is füge, de egészen más elvárásoknak kell megfelelnie annak a gyümölcsnek, amit piacra termelnek. A közelmúltban Becsehelyen rendezett fügebírálat szempontjait szedtük össze és bemutatjuk azt a két tájfajtát, amelyek felkerültek a Nemzeti Fajtajegyzékre, ezáltal hivatalosan szaporíthatók.

A kutyák megérzik, ha stresszesek vagyunk

Egy kísérlet során a kutyák meglepően pontosan érzékelték a stresszes emberek izzadság- és leheletmintáit.