Back to top

Hihetetlen drága lenne minden élelmiszer, ha a "valódi" árukat kéne megfizetnünk

A Penny Market egyik németországi boltjában 16 élelmiszer dupla árcímkét kap: az egyiken az az ár látható, amit a pénztárnál fizetni kell érte, a másikon pedig, amennyibe akkor kerülne, ha beleszámolnák az árába az előállításához igénybe vett összes környezeti erőforrást. Az augsburgi egyetem kutatása alapján kalkulált számok megdöbbentőek.

Fotó: Pixabay
A dpa hírügynökség információi alapján a német internetes lapok széles köre tudósít az augsburgi egyetem és a nálunk is a „legkeményebb diszkontok” között számon tartott, de a jelek szerint talán stratégiát váltó Penny közös kutatásáról, amelyben egyes élelmiszerek úgynevezett valódi árát kalkulálták ki.

„Jelenleg senki nem számolja bele az élelmiszerek árába a környezeti károkat, amelyeket a gyártásuk előidéz, azokat egyszerűen hozzácsapjuk a nagy közöshöz, és a következő generációkra hagyjuk a megoldásukat” – fogalmazott az augsburgi kutatócsapat gazdasági informatikusa, Tobias Gaugler.

A valódi ár kiszámításához a kutatók egyebek között azt vették figyelembe, hogy mennyi üvegházhatású gázzal jár, mire egy-egy termék eljut az üzlet polcaiig, illetve számszerűsítették a túltrágyázás következményeit, valamint a folyamatok energiaigényét is.

A végeredmény megdöbbentő, főleg a húsoknál és más állati eredetű termékeknél:

eszerint egy félkilós darált hús ára 173%-kal lenne magasabb a bolti árnál, ha a rejtett költségeket is figyelembe vennék, vagyis 2,79 euró helyett 7,62 eurót kellene fizetnünk érte (kerekítve kb. 1000 forint helyett kb. 2500-at). A tej 122%-kal lenne drágább, a gouda sajt 88%-kal, a mozzarella 52%-kal. Lényegesen kisebb a rejtett költség a zöldségeknél és gyümölcsöknél, még a világ másik feléről ideszállított banán ára is csak 19%-kal lenne magasabb, ha mindent beleszámolnának, míg a burgonyáé és a paradicsomé 12%-kal, az almáé pedig 8%-kal.

A biotermesztés kisebb ökológiai lábnyoma miatt a biotermékeknél kisebb ez a fajta rejtett költség, de még ott sem elhanyagolható:

a biohús „tényleges ára” is 126%-kal magasabb a boltinál a kutatók számítása szerint.

A Penny egyik berlini üzletében tizenhat saját márkás élelmiszer (nyolc-nyolc konvencionális és bio) példáján a vevők mostantól nap mint nap szembesülhetnek vele, hogy mennyibe is kerül valójában az életmód, amit megszoktunk.

Stefan Magel, a Penny területi vezetője – amellett, hogy rövidlátó szemléletnek nevezte az eddigi hozzáállást, és hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság felé vezető út első lépése, hogy legalább rálássunk rá az élelmiszerek közvetlen előállítási költségén túl a kapcsolódó rejtett költségekre is –, mindenesetre leszögezte, hogy a kasszánál nem a magasabb árat kell kifizetni, számol be róla a fruchthandel.de cikke.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Biztos, hogy az erdőbe valók?

Az utóbbi másfél évtizedben igen népszerűvé váltak a motoros technikai sportok hazánkban. Olyannyira, hogy gyakorlásuk már a védett és a fokozottan védett területekre is kiterjedt. Veszélyezteti az élővilágot, és mind nagyobb gondot okoz a természet értékeit tiszteletben tartó, megóvni óhajtó csoportok, mint a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók és az erdészek számára.

A Mitsubishi is beszáll a laborhús piacba

A Mitsubishi Corporation úgy döntött, hogy együttműködik az izraeli Aleph Farms céggel a laboratóriumban termesztett húsok gyártásában és forgalmazásában. Ennek az a célja, hogy Japánban csökkenjen az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása.

Ugrásszerűen nőtt a növényi eredetű élelmiszerek eladása

Egy friss felmérés szerint január első hetében 50 százalékkal több növényi eredetű élelmiszert vásároltak a fogyasztók az Egyesült Királyságban, mint a tavalyi esztendő ugyanezen időszakában. A növekedés hátterében két fő ok áll. Lássuk, mik ezek.

Szőlőtermesztés: itthon is hasznos dél-amerikai tapasztalatok

A klímaváltozás szőlőtermesztésre gyakorolt hatása az egyik legdivatosabb téma manapság, sokan szeretnek róla nyilatkozni. Mi, akik a trópuson dolgoztunk Dél-Amerikában, és még ma is kapcsolatban vagyunk az ottani munkatársakkal, kissé másként látjuk a kérdést, mint azt Magyarországon kezelik.

A világ egyik legdrágább fogása: 60 millió egyetlen halért

A tokiói piac rendszeres új évi árverésén 200 000 dollárért, mintegy 60 millió forintért kelt el a tonhal, mely a tavalyi árhoz képest jelentős visszaesést mutat. Az említett kékúszójú tonhalat 20,8 millió jenért, azaz pontosan 202, 197 dollárért adták el az első aukción a Toyosu halpiacon miután az ünnepeket követően újranyitott.

Európa "zöldség-gyümölcs" kapuja Hollandia: 120 országból importálnak

Hollandia 2020-ban ismét bebizonyította, hogy a zöldség-gyümölcs világkereskedelem fontos szereplője. Külföldi eladásai 6%-kal, 12,9 milliárd euróra emelkedtek a GroentenFruit Huis adatai szerint. Ez elsősorban a rotterdami kikötőn keresztül érkező áruk továbbértékesítésének köszönhető.

Áruellátás hiány, kikötői káosz, egyszóval: Brexit

A brit szupermarketek zöldség- és gyümölcspolcai konganak az ürességtől, ez jól szemlélteti a brexit, illetve a koronavírus együttes hatását az áruszállításra és ellátásra, ugyanis a kikötőkbe érkező kamionosokra az eddigieknél sokkal több papírmunka vár.

Mads Mikkelsen a sztárja az új Carlsberg reklámnak

A Carlsberg leleplezte legújabb reklámját, melyben alkoholmentes sörüket népszerűsíti. A vállalat úgy döntött, hogy eljött az ideje az alkoholmentes sörök piacának fellendítéséhez, ezért a Carlsberg 0.0 promóciós reklámjához a híres dán színész, Mads Mikkelsen-t kérték fel, hogy főszereplője legyen a videónak.

Beengedik az idénymunkásokat

A világjárványból eredő súlyos munkaerőhiány miatt Ausztráliában számos gyümölcstermesztő kénytelen volt az ültetvényen hagyni a termést, vagy a betakarítás után megsemmisíteni.

Több mangó termett, leesett az ára

Nőtt a dél-afrikai mangókínálat a főszezonban, ezért a kereskedelmi ára jelentősen csökkent.