Back to top

Hihetetlen drága lenne minden élelmiszer, ha a "valódi" árukat kéne megfizetnünk

A Penny Market egyik németországi boltjában 16 élelmiszer dupla árcímkét kap: az egyiken az az ár látható, amit a pénztárnál fizetni kell érte, a másikon pedig, amennyibe akkor kerülne, ha beleszámolnák az árába az előállításához igénybe vett összes környezeti erőforrást. Az augsburgi egyetem kutatása alapján kalkulált számok megdöbbentőek.

Fotó: Pixabay
A dpa hírügynökség információi alapján a német internetes lapok széles köre tudósít az augsburgi egyetem és a nálunk is a „legkeményebb diszkontok” között számon tartott, de a jelek szerint talán stratégiát váltó Penny közös kutatásáról, amelyben egyes élelmiszerek úgynevezett valódi árát kalkulálták ki.

„Jelenleg senki nem számolja bele az élelmiszerek árába a környezeti károkat, amelyeket a gyártásuk előidéz, azokat egyszerűen hozzácsapjuk a nagy közöshöz, és a következő generációkra hagyjuk a megoldásukat” – fogalmazott az augsburgi kutatócsapat gazdasági informatikusa, Tobias Gaugler.

A valódi ár kiszámításához a kutatók egyebek között azt vették figyelembe, hogy mennyi üvegházhatású gázzal jár, mire egy-egy termék eljut az üzlet polcaiig, illetve számszerűsítették a túltrágyázás következményeit, valamint a folyamatok energiaigényét is.

A végeredmény megdöbbentő, főleg a húsoknál és más állati eredetű termékeknél:

eszerint egy félkilós darált hús ára 173%-kal lenne magasabb a bolti árnál, ha a rejtett költségeket is figyelembe vennék, vagyis 2,79 euró helyett 7,62 eurót kellene fizetnünk érte (kerekítve kb. 1000 forint helyett kb. 2500-at). A tej 122%-kal lenne drágább, a gouda sajt 88%-kal, a mozzarella 52%-kal. Lényegesen kisebb a rejtett költség a zöldségeknél és gyümölcsöknél, még a világ másik feléről ideszállított banán ára is csak 19%-kal lenne magasabb, ha mindent beleszámolnának, míg a burgonyáé és a paradicsomé 12%-kal, az almáé pedig 8%-kal.

A biotermesztés kisebb ökológiai lábnyoma miatt a biotermékeknél kisebb ez a fajta rejtett költség, de még ott sem elhanyagolható:

a biohús „tényleges ára” is 126%-kal magasabb a boltinál a kutatók számítása szerint.

A Penny egyik berlini üzletében tizenhat saját márkás élelmiszer (nyolc-nyolc konvencionális és bio) példáján a vevők mostantól nap mint nap szembesülhetnek vele, hogy mennyibe is kerül valójában az életmód, amit megszoktunk.

Stefan Magel, a Penny területi vezetője – amellett, hogy rövidlátó szemléletnek nevezte az eddigi hozzáállást, és hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóság felé vezető út első lépése, hogy legalább rálássunk rá az élelmiszerek közvetlen előállítási költségén túl a kapcsolódó rejtett költségekre is –, mindenesetre leszögezte, hogy a kasszánál nem a magasabb árat kell kifizetni, számol be róla a fruchthandel.de cikke.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Biztos, hogy az erdőbe valók?

Az utóbbi másfél évtizedben igen népszerűvé váltak a motoros technikai sportok hazánkban. Olyannyira, hogy gyakorlásuk már a védett és a fokozottan védett területekre is kiterjedt. Veszélyezteti az élővilágot, és mind nagyobb gondot okoz a természet értékeit tiszteletben tartó, megóvni óhajtó csoportok, mint a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók és az erdészek számára.

A svájci csokoládégyárnak is bevételkiesést okozott a pandémia

A koronavírus-járvány 2020-ban rányomta a bélyegét Lindt & Sprüngli csokoládémanufaktúra eladásaira. A tavalyi év első felében több mint 6%-os csökkenés történt az értékesítésben, melyhez az utazási és egyéb járványügyi korlátozások nagymértékben hozzájárultak.

Egy ágyban az ellenséggel - Miért háziasítottuk a farkast?

Abból a perspektívából nézve, hogy az ember miért éppen olyan állatot háziasított először, ami drága, nehezen hozzáférhető húst eszik, rejtély. A háziasítás megtörténte után, az ember a kutya őseit, vagyis a farkast, mint potenciális vetélytársat, kiirtotta környezetéből. Ezért a farkasoknak a zord, viszontagságos időjárású hegyekbe kellett visszahúzódniuk.

Földimogyoró – hazai nemesítésből

A földimogyoró termesztése új korszakot nyithat a hazai mezőgazdaságban. Homokos területeken már sikerrel vizsgázott a növény, 2 tonnás hektáronkénti terméssel számolnak a zákányszéki gazdák. A Balla Zoltán által nemesített földimogyorók 2021-ben államilag elismert fajtává válhatnak.

Az e-tejkereskedelem trónjára tör az Arla Európában

Az Arla célja, hogy a tejágazat e-kereskedelmi vezetője legyen Európában. Terveik szerint a következő öt évben megdupláznák eladásaikat az online platformon keresztül, mely 600 millió eurót jelentene. Dániában, Svédországban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Belgiumban, Luxemburgban és Hollandiában 9700 tejtermelő közös tulajdonosa az Arla-nak.

Banános dobozokban csempészik a kábítószert Európába - tavaly 48 tonna kokaint foglaltak le

Tavaly összesen 48 tonna kokaint találtak a vámosok a holland kikötőkben és reptereken. Ez a mennyiség az egy évvel korábbi rekordmennyiséget is túlszárnyalta.

Urban jungle - Házhoz szállítják a dísznövényeket

Urban jungle, urban gardening, plantlove, plantparents… csupán néhány új kifejezés, amelyek, még ha nem is kerültek át a köznyelvbe, az újdonságokra nyitott fiatalabb nemzedék által előszeretettel alkalmazott címkék lettek a Facebookon és az Instagramon. Az utóbbi években érzékelhetően megnőtt a növények, különösen a szobanövények népszerűsége.

Hiába a megállapodás az EU-val, jelentősen drágul Nagy-Britanniában a zöldség

A brexit miatt becslésük szerint 55 millió eurós pluszköltség terheli Nagy-Britannia frissáruforgalmát, áll a Freshfel Europe közleményében. Az Európai Unióval kötött kereskedelmi és együttműködési megállapodás szerint a friss áruk továbbra is vám és kvóták nélkül kelhetnek át a csatornán, ami a uniós termelők helyzetét erősíti, de az adminisztráció és a várható ellenőrzések megdrágítják a szállítást.

Maszkok milliárdjai az óceánokban

Tavaly összesen 52 milliárd polipropilén eldobható maszkot gyártottak a világon. Becslések szerint ebből 1,56 milliárd arcmaszk már az óceánokat szennyezi.

Nagy siker a kiskérődző ágazatban

A Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet (rövid néven Juh Terméktanács) a spanyol INTEROVIC társ-szervezettel közös EU pályázatot nyert el 2017-ben, „Bárány- és Kecskehús Promóciós Kampány” néven, amely 2018-ban indult és 2020 év végén záródott.