Back to top

Halból és sertésből készült ételeket is kóstoltat az AMC

Az Agrármarketing Cetrum számos programot kínál a Bábolnai Gazdanapokra kilátogatóknak. Ondré Péter, a szervezet ügyvezetője mutatta be kiállítási kínálatukat, de szót ejtett más belföldi-, és külföldi futó kampányaikról is.

Sertés termékek kóstolása
Fotó: Mile Máté
Az AMC tevékenységét sokan ismerhetik a médiából és kiállításokról, rendezvényekről, de a színfalak mögött más jellegű munkát is végez a szervezet...

Hal és sertés

Megjelenik a rendezvényen a sertéshúst-, és a halfogyasztást ösztönző kampányuk, melynek keretében sertésből és mangalicából, valamint édesvízi halakból készült ételeket kóstolhatnak az érdeklődők. Az AMC sertéshús fogyasztását ösztönző kampánya már évek óta működik.

Ez az afrikai sertéspestis miatt elvesztett külföldi piacokat hivatott pótolni, a belföldi fogyasztás ösztönzésével.

Mivel ez a rendezvény az agrárgépészetre fókuszált kiállítás, így agrárgép-történeti mozgógép show-n is részt vehetnek a látogatók, amelyen láthatják, hogy már az elődök is 100-150 éve mire voltak képesek a gépesítés terén. Emellett gyereksarkot is kialakítottak, valamint vetélkedőt is rendeznek a standjukon, sorolta Ondré Péter a lehetőségeket.

Zöldség, gyümölcs, méz és bor

Az AMC idén is kiemelt figyelmet fordított a zöldség-, és gyümölcsfélék népszerűsítésére, főként a meggy, dinnye és alma kapcsán voltak kampányaik. A belföldi kampányok most is gőzerővel zajlanak, a mézfogyasztást ösztönző projektet a Takarékbank és az Országos Magyar Méhészeti Egyesülettel közösen valósítják meg.

A járvány miatt sajnos ebben az évben a rendezvények és a személyes találkozások korlátozottak voltak, így erre a kihívásra is igyekezek megoldást találni. Külföldi programjaik közül a magyar bor van kiemelt helyen, melynek 70 százaléka lédig, 30 százaléka palackozottan kerül exportra.

Az AMC ez utóbbinak a népszerűsítését vállalta fel közösségi médiafelületeken, B2B és online platformokon megvalósítható formában. Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Egyesült Királyság, a skandináv országok és a Balkán irányába igyekeznek ösztönözni a hazai borok jobb megismerését.

Az AMC standja a Bábolnai Gazdanapokon
Fotó: Mile Máté
Az orosz embargó kedvezőtlen hatása már enyhül

A már pár éve tartó Oroszországgal szembeni EU-s kereskedelmi embargó számos mezőgazdasági és élelmiszeripari szektorban okozott gondot a hazai piaci szereplőknek.

A zöldségtermesztés, gyümölcstermesztés, konzervipar és a baromfi ágazat veszített jelentős piacokat emiatt, ezért az AMC ezeknek a szereplőknek próbált és próbál segíteni új exportpiacokat találni, ahol pedig erre nincs mód, ott a belföldi keresletet élénkítik marketing kampányaikkal, mondta az ügyvezető.

Dinamikus bővülés tapasztalható a mezőgazdasági termékek külkereskedelmében Kína irányába is, és az orosz piac elvesztése óta eltelt idő alatt az exportunk újra növekedési pályára állt.

Egyes ágazatoknak több segítség kell

A mezőgazdaságon belül egyes ágazatok jobb, mások rosszabb helyzetben vannak. A halfogyasztás tekintetében például az utolsók voltunk az EU országok között, de 3 év alatt a kampányoknak is köszönhetően 20 százalékkal növekedett hazánkban az édesvízi halak fogyasztása. A zöldség-gyümölcs fogyasztás növelésében is fontos az edukáció, hiszen ez az ország lakosságának az egészségi állapotára is kihatással van.

Jobban járnak, ha ezekre költenek az emberek, nem pedig később gyógyszerre.

Ha pedig gazdasági szempontból nézzük, akkor is fontos a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztás növelése, mert ez az ágazat fejlődésére is kihatással van. A WHO ajánlása szerint naponta 350 g zöldséget-gyümölcsöt kellene fogyasztani, a hazai 270 g már kezd ehhez közelíteni, említette az AMC vezetője.

Sokan látogatták meg az AMC standot és a kóstoló helyeket
Fotó: Mile Máté

Idén más szervezetekkel együttműködve a dísznövény ágazat és a nemzeti parkok turisztikai népszerűsítésében is részt vállalt az AMC. Míg belföldi kampányaikat ágazati szervezetekkel együttműködve koordinálja az AMC, addig az export fejlesztési tevékenységébe közvetlenül piaci szereplők is bekapcsolódhatnak.

Tavaly például a világ különböző tájain összesen 17 élelmiszeripari kiállításon volt jelen az AMC, amelynek közösségi standjain 250 gyártó termékeit mutatták be, külföldi piacokat szerezve ezeknek a vállalkozásoknak.

Idén e rendezvények elmaradása miatt online értekezletekkel és más hasonló, digitális megoldásokkal igyekezek tovább bővíteni a hazai élelmiszer iparban tevékenykedő cégek exportlehetőségeit.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Mérnökből főállású őstermelő

A valódi szabadságot vidéken lehet átélni. Nem kell rohanni, úgy általában nyugalom van, mindenkinek megvan az elegendő élőhelye és feladata. Ezért szeretek itt élni, dolgozni. Példát mutatok gyerekeimnek, hogy a városi betonban nem lehet gyökeret verni, csak a földben – vallja Dr. Bisztray Dénesné Adrienn, aki a Dörgicsei-medencében termel szőlőt és más gyümölcsöket a családjával.

A tojás továbbra is alapélelmiszer

A hazai tojástermelés jelen állásának átláthatóságáért a hazai tojásfogyasztásról, a tojás származási hely feltüntetéséről, a ketreces és a szabadtartás arányairól, a tojásárakról, a madárinfluenza-járvány tojástermelésre gyakorolt hatásairól, valamint a pandémia idején zajló export-importról kérdeztük Molnár Görgyit, a Baromfi Termék Tanács mezőgazdasági titkárát.

Piros és fekete - a ribizli is kiváló boralapanyag

Általános tapasztalataink szerint a bor szőlőből készül, ám sokféle más gyümölcs is alkalmas erre. Egy fiatal pár bebizonyítja, hogy a piros és a fekete ribizli is kiváló boralapanyag. Sőt, a gasztronómiában is megállja a helyét.

Újra virágzó sörkultúra a Pannonhalmi Bencés Főapátságnál

Az európai sörkultúrát, a sör megkedveltetését a középkortól kezdve a kolostorok sörfőzdéinek munkája alapozta meg. A Pannonhalmi Főapátság levéltárának dokumentumai a XI. századra visszamenően őrzik az apátsági uradalomban készülő sörök emlékét és a sörfőzőknek adott jogosítványok pontos leírását – olvasható a Főapátság közleményében.

Idén sem lesz kevesebb rovarkártevő?

Habár január-februárban voltak hidegebb napok, ezek valószínűleg igazán sokat nem gyérítettek az áttelelő rovarok létszámán. A rovarkártevők nagy része a talajban, repedésekben, növényi maradványokban vészeli át a telet. Ahhoz pedig, hogy a talajfelszín közelében telelő rovarok elpusztuljanak, tartós – 10 °C körüli hőmérséklet szükséges.

Érdemes málnát ültetni a házi kertbe

A munkaerő-piaci helyzet változása miatt átalakulóban a zöldség-gyümölcs kínálat. A gépesíthető, üzemszerűen termeszthető kultúrák megmaradnak (alma, barack, körte, meggy), ám a nagy kézimunka igényűek vagy eltűnnek, vagy megdrágulnak majd. A málna is lassan visszaköltözik a kiskertekbe, hiszen a termelőknek egyre nehezebb munkaerőt találni.

Újabb növényvédőszer-hatóanyagot vonnak ki: nincs többé mankoceb

Nagyon széles körben elterjedt növényvédőszer-hatóanyagtól kell búcsút venni, miután Európa-szerte visszavonták a mankoceb engedélyét. A legkésőbb július 4-ig hazánkba érkezett készleteket október 4-ig lehet értékesíteni és jövő január 4-ig felhasználni.

Már szedik a spárgát Franciaországban

Franciország délnyugati Landes megyéjében február 17-én megkezdték a spárga szedését. Ahhoz azonban, hogy ellensúlyozzák a járványügyi előírások betartása miatti nagyobb költségeket, árat emeltek.

A Lindt & Sprüngli célja 2021-ben a 6-8%-os értékesítési növekedés

A Lindt & Sprüngli, svájci csokoládégyártó cég 6-8%-os organikus értékesítés növekedést vár idén a megnövekedett keresletnek köszönhetően, miután tavaly a koronavírus-járvány következtében csökkent a nettó nyeresége.

Enni a jövőben is kell

A világ népesedésének folyamatos növekedése próbatétel elé állítja a mezőgazdaságot. A legfontosabb célok az elérhető, elegendő és jó minőségű élelmiszerek fenntartható előállítása, valamint a termelékenység növekedése.