0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Mátravasút: megújult és várja utasait

Az 1900-as évek elején épült mátrai kisvasúthálózat sok- sok ember életével összefonódott. Azért, hogy továbbra is biztonságosan szállíthassa a turistákat, két éves teljes körű felújításon esett át. Csütörtökön ünnepélyes keretek között adták át az utasoknak.

Sokan biztosan meglepődnek, de a 20. század első felében a kisvasút egyedüli célja a Mátra erdeiből származó faanyag és más nyersanyagok szállítása volt. Az eredi úthálózat kiépítésével, és a teherautók tömeges megjelenésével ez a feladat háttérbe szorult és a turisztikai funkció vette át a főszerepet. A fennmaradt kisvasúton viszont nyomot hagyott az eltelt idő, ezért felújításra szorult, ami kormányzati támogatás segítségével valósulhatott meg.

A Mátravasút fejlesztéséhez hasonló beruházások megerősítik a vidék turisztikai vonzerejét, és bizonyítják az idelátogatóknak, hogy Magyarország nem csak Budapestből és a Balatonból áll – mondta Nagy István agrárminiszter a kisvasút 635 millió forintos támogatással megvalósított felújításának csütörtöki projektzáróján Gyöngyösön.

A támogatásnak köszönhetően 2018. júliusában kezdődött el a munka, amely idén tavasszal fejeződött be.

Ez alatt 8000 méter sín, 11 ezer talpfa cseréje valósult meg, több híd és megálló épült újjá.  Gyöngyös város öreg hölgye, a Gyöngyi gőzmozdony mellett 3 dízelmozdony és 13 zárt, illetve nyitott kocsit újítottak fel,

hogy az utasok csúcsélményekben részesülhessenek a Mátra völgyeiben.

A Mátravasút működtetője az Egererdő Zrt., az eltelt időszakról Dobre-Kecsmár Csaba vezérigazgató elmondta, hogy, kollektívájuk  2010-ben mert egy nagyot álmodni, és megtervezték  az  Észak-magyarországi ökoturisztikai hálózat alapjait, amellyel a kormány Bejárható Magyarország Programjához csatlakoztak, ennek a hálózati fejlesztésnek az egyik projekteleme a Mátravasút felújítása. Emlékeztetett arra, hogy a munkálatokkal már tavasszal elkészültek, de az ünnepélyes átadása a koronavírus vészhelyzet miatt akkor elmaradt. Viszont azóta tudják, hogy

a felújítás jól sikerült, mert az idei turisztikai szezonban 50 ezren utaztak a kisvonaton.  

Bejelentette, hogy további kormányzati forrásoknak köszönhetően folytatódhat a kisvasút hálózat megújítása, és mátrait a felsőtárkányi, majd a szilvásváradi követi.

Most ünnepélyesen is átadta Gyöngyösön az utazóközönségnek a megújult mozdonyokat, síneket, állomásokat Nagy István agrárminiszter, aki hangsúlyozta, a legfontosabb az hogy, ezeken a szerelvényeken gyerekek utaznak, akik közben ismerkednek a  tájjal, a természettel, ami remélhetőleg egy életre nyomot hagy bennük, hogy felnőttként megőrizzék majd az erdőt, a nemzeti kincsünket. A felújítás azért is fontos, hogy akik ide érkeznek, legyen eszközük ahhoz, hogy  meg tudják csodálni a Mátra szépségeit. Emellett a kisvasút hozzájárul az itt élők megélhetéséhez is.

Volt  olyan időszak, az 1990-es évek közepén, amikor a kisvasút léte megkérdőjeleződött, és a megszüntetés fenyegette, végül az Egererdő Zrt. kiállása megtette a hatását,

emlékeztetett Horváth László, a térség országgyűlési képviselője. Hozzátette: szerencsére egyre több embernek okoz örömet, tavaly több mint 70 ezer utas vette igénybe. Olyan vonzereje ez a Mátrának, amiért érdemes idejönni.

A Mátra régió turisztikai fejlesztése átkerül az Aktív Magyarország programhoz, ahol az elkövetkező évben komoly turisztikai terv készül, amelynek lényege, hogy a turisztikai lehetőségeket összekapcsolják, amellyel sokszorosára tudják növelni az idelátogatók számát, jelentette be az átadón Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos.

 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu