Back to top

Egy éve 14 ezer juh fulladt a tengerbe, most lezárult a nyomozás

Lezárult a nyomozás a tavaly novemberben elsüllyedt Queen Hind nevű hajó katasztrófája ügyében, mely során több ezer állat pusztult el. Míg az érintett cég szeretné gyorsan elfelejteni a történteket, állatvédő szervezetek a tengeri élőállat-kereskedelem további szigorítását kérik.

Egy éve Romániából, Konstanca kikötőjéből indult majd nem sokkal később felborult a Queen Hind nevű teherszállító hajó. A helyszínre siető mentőcsapatnak mindössze 288 juhot sikerült kimentenie a 14 600 állatból, és csak 180 élte túl a megpróbáltatásokat. Ludovic Orban, Románia miniszterelnöke tavaly egy televíziós műsorban megfogadta, hogy véget vet az élőállat-exportnak középtávon, azonban a Queen Hind katasztrófája óta több mint 2 millió élőállatot exportált Románia főként Észak-Afrikába és a Közel-Keletre.

A helyi hivatalos szervek közölték, hogy a hajó kapacitása az előírásokhoz képest 10%-kal alacsonyabb volt, így az állatok egészségére nézve megfelelő volt a szállításhoz.

Ellenben az aktivisták szerint a hajó túlterheltsége volt az oka a hajó elsüllyedésének, mely végül számtalan birka pusztulásához vezetett.

A katasztrófa óta egyetlen információ látott napvilágot: a hajó mentését végző cég szakemberi titkos fülkéket találtak, benne még több megfulladt állattal.

Románia közlekedési minisztériuma közölte, hogy a nyomozások befejeződtek és a jelentést a minisztérium oldalán teszik nyilvánossá. Hozzátették, hogy a műszaki vizsgálat célja a tengerbiztonsági kérdések feltárása és a jövőbeli balesetek megelőzése volt, és nem az hogy megállapítsák, történt-e emberi mulasztás, vagy hogy bárkit is bűnösnek mondjanak.

Az Európai Unió jogszabályai szerint a tengeri balesetekkel kapcsolatos nyomozásokról szóló jelentéseket 12 hónapon belül kötelesek elkészíteni az illetékes hatóságok, amennyiben ez nem kivitelezhető, a balesetet követően egy ideiglenes jelentést kell publikálni az eseményt követő naptól számítva legkésőbb 12 hónapon belül.

„Románia ígéretet tett, hogy ellenőrzések céljából egyeztet a nyomozást végző szervekkel, annak érdekében, hogy pontosan kiderüljön mi történt, ám az óta is teljes csend van” – közölte Gabriel Paun, az Animals International állatjogvédő szervezet európai igazgatója.

A Guardian híroldal kapcsolatba lépett az MGM-mel - tengeri szállítmányozást végző vállalattal -, melynek vezetője tagadta, hogy tudomása lenne titkos kabinokról a Queen Hind fedélzetén. Hozzátette, hogy a vállalat eljárási szabályzata nem változott a katasztrófa óta. „Semmi sem változott és nem akarok erről a hajóról többször nyilatkozni, csak el akarom felejteni, ami történt” – mondta a vállalat képviselője, majd lerakta a telefont.

A Európai Bizottság tavaly szeptember és október között folytatott vizsgálatot Romániában. Céljuk az  állatjóléti feltéleke értékelése volt elsősorban az EU-n kívüli az állatszállító hajók esetében. Több, aggodalomra okot adó problémát is megneveztek, többek között egy általános hiányt nyilvántartásokban, az ellenőrzési rendszerben, mely biztosíthatná az állatjóléti feltételek betartását EU-n kívüli szállítás esetén.

Az élőállatokat szállító hajóknak legalább kétszer nagyobb az esélyük a „teljes veszteségre” süllyedés vagy zátonyra futás következtében, mint bármilyen más kereskedelmi teherhajóknak - állapította meg a Guardian.

Ennek fő oka, hogy az állatszállító hajók mintegy 80%-át eredetileg más célokra építették, majd átalakították, ahelyett hogy a speciális követelményekhez mérten új hajókat építettek volna. Másrészt ezek az élőállatokat szállító hajók átlagéletkora 38 év, a Queen Hind hajó 39 éves volt a katasztrófa bekövetkeztekor. Összehasonlításképp az egyéb kereskedelmi hajók átlagéletkora 20 év.

Mary Pana, a román szarvasmarha-, juh- és sertéstenyésztők és exportőrök egyesületének elnöke közölte: „kiélesedett a verseny az Európai Unió és Ausztrália illetve Új-Zéland között.”

„Tengeri balesetek mindig történtek és történnek. Bízom benne, hogy az Európai Bizottság hatékony módot talál a jelenlegi jogszabályok megváltoztatására, így a jövőben tovább nőhetnek az állatjóléti követelmények és humánusabb szállítási, tenyésztési, vágási feltételeket biztosítunk majd a haszonállatoknak”- közölte Pana.

Az aktivisták arra panaszkodtak, hogy az elmúlt években alig történt változás az élőállat-kereskedelem kapcsán. Mary Pana kiemelte:

„Sok idő töltöttem teherhajókon
és a körülmények nem fejlődtek, mindig sok probléma merül fel, és nincs egyetlen hosszabb tengeri út sem, mely során ne pusztulnának el állatok.”

Vasile Deac, állatorvos és egy élőállat-kereskedelemmel foglalkozó vállalat tulajdonosa közölte, hogy az élőállat exportra vonatkozó tiltások és korlátozások miatt a román gazdák megélhetése kerülhet veszélybe.

"Az élőállatok export-kereskedelme nagyon fontos a román gazdálkodók számára" - mondta Deac. - "Ha nem lenne exportpiac, a gazdáknak nem lenne hová eladniuk az állataikat, és ez nagy veszteség lenne számukra."

Forrás: 
theguardian.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Erdőszélen Manó kuckó

Aki szereti ügyes kezét próbára tenni, apróságokat alkotni némi segítséggel, az bizonyára szívesen nézegeti Kiss Tamara rövid Manó kuckó filmjeit a neten. Az ünnepváró készülődés jegyében egy szép tobozkarácsonyfa összeállítását követhettük végig, ám ezúttal személyesen, a kuckós műhelyben.

Madárodúk és -etetők

A hideg beköszöntével nem szabad megfeledkeznünk a természet apró csodáiról, hazánk énekesmadarairól. Ilyenkor számos példányuk behúzódik a településekre, ott keres élelmet. Ennek apropóján indította útjára madárodú és madáretető kihelyezési akcióprogramját az „Egy a Természettel” Vadászati és Természeti Világkiállítás október közepén, Kittenberger Kálmán nagymarosi házában.

Többet, drágábban - rózsát Valentin-napra

A virágkertészek számára idén jól sikerült a Valentin-nap. Az azt megelőző két hét során a Royal FloraHolland szerint 33%-kal több virágot értékesítettek Európa-szerte.

Népszerű a török paprika

Törökország tavaly 35%-kal több paprikát szállított külföldre, annak ellenére, hogy 111 Európába érkező tételt kifogásoltak a határérték feletti rovarölőszer-maradvány miatt.

Egy elvadult ausztrál juhról 35 kiló gyapjút nyírtak le

Baarack – így nevezték el azt a vadon élő juhot, melyet egy ausztrál erdőben találtak megmentői, betegen. Egy állatmenhelyre szállították, ahol megszabadították irgalmatlan gyapjától, sőt, azóta már be is illeszkedett a többi mentett juh közé.

Bajban a spanyol olajbogyó-termesztők

80 százalékkal csökkent a spanyol olívaolaj exportja az Egyesült Államokba, mióta Donald Trump 25 százalékos vámot vetett ki rá, megtorolva ezzel az Airbus-nak nyújtott uniós támogatást. Joe Biden érkezése a Fehér Házba nem hozott változást, a tarifa továbbra is érvényes. A García de la Cruz testvérek csúcsminőségű termékei tartják magukat, mivel nem árérzékenyek, de megfizethetőbb termékeik nem kelendőek.

Először láttak sárga pingvint az Atlanti-óceán déli részén

Természetfotósok első alkalommal láttak olyan pingvint, mely nem fekete-fehér volt, hanem sárga és fehér színekben pompázott a közel 120 000 pingvin között egy dél-georgiai szigeten, az Atlanti-óceán déli részén.

Kutyalelövési jogi ismeretek

Egyre több hírt hallani vadászterületen történő kutyaelejtésről. A probléma sok esetben peres üggyé fajul, noha a kutyatartó és a vadász a rá vonatkozó szabályok betartásával megelőzhetnék az ilyen incidenseket. De hol is van a jogszerűség határa egy ilyen esetben? Mikor ki a vétkes? És miképpen lehet elejét venni az ilyen helyzeteknek?

Tovább bővül a Väderstad

A talajművelés és a vetés gépesítése terén egyik vezető vállalat a svéd Väder­stad erőteljesen növekedett az utóbbi években. A gyártó 2022-ben egy új gyárközpontot létesít Väderstadban, a beruházás értéke 125 millió svéd korona.

Nagyot szakítottak a románok

A járvány miatt borzalmas 2020-as év ellenére nagy exportot bonyolítottak le a romániai erdeigyümölcs-termelők. A kereslet a nyugat-európai piacokon volt a legnagyobb.