Egy éve Romániából, Konstanca kikötőjéből indult majd nem sokkal később felborult a Queen Hind nevű teherszállító hajó. A helyszínre siető mentőcsapatnak mindössze 288 juhot sikerült kimentenie a 14 600 állatból, és csak 180 élte túl a megpróbáltatásokat. Ludovic Orban, Románia miniszterelnöke tavaly egy televíziós műsorban megfogadta, hogy véget vet az élőállat-exportnak középtávon, azonban a Queen Hind katasztrófája óta több mint 2 millió élőállatot exportált Románia főként Észak-Afrikába és a Közel-Keletre.
Ellenben az aktivisták szerint a hajó túlterheltsége volt az oka a hajó elsüllyedésének, mely végül számtalan birka pusztulásához vezetett.

A katasztrófa óta egyetlen információ látott napvilágot: a hajó mentését végző cég szakemberi titkos fülkéket találtak, benne még több megfulladt állattal.
Románia közlekedési minisztériuma közölte, hogy a nyomozások befejeződtek és a jelentést a minisztérium oldalán teszik nyilvánossá. Hozzátették, hogy a műszaki vizsgálat célja a tengerbiztonsági kérdések feltárása és a jövőbeli balesetek megelőzése volt, és nem az hogy megállapítsák, történt-e emberi mulasztás, vagy hogy bárkit is bűnösnek mondjanak.
„Románia ígéretet tett, hogy ellenőrzések céljából egyeztet a nyomozást végző szervekkel, annak érdekében, hogy pontosan kiderüljön mi történt, ám az óta is teljes csend van” – közölte Gabriel Paun, az Animals International állatjogvédő szervezet európai igazgatója.

A Európai Bizottság tavaly szeptember és október között folytatott vizsgálatot Romániában. Céljuk az állatjóléti feltéleke értékelése volt elsősorban az EU-n kívüli az állatszállító hajók esetében. Több, aggodalomra okot adó problémát is megneveztek, többek között egy általános hiányt nyilvántartásokban, az ellenőrzési rendszerben, mely biztosíthatná az állatjóléti feltételek betartását EU-n kívüli szállítás esetén.

Az élőállatokat szállító hajóknak legalább kétszer nagyobb az esélyük a „teljes veszteségre” süllyedés vagy zátonyra futás következtében, mint bármilyen más kereskedelmi teherhajóknak - állapította meg a Guardian.
Ennek fő oka, hogy az állatszállító hajók mintegy 80%-át eredetileg más célokra építették, majd átalakították, ahelyett hogy a speciális követelményekhez mérten új hajókat építettek volna. Másrészt ezek az élőállatokat szállító hajók átlagéletkora 38 év, a Queen Hind hajó 39 éves volt a katasztrófa bekövetkeztekor. Összehasonlításképp az egyéb kereskedelmi hajók átlagéletkora 20 év.
Mary Pana, a román szarvasmarha-, juh- és sertéstenyésztők és exportőrök egyesületének elnöke közölte: „kiélesedett a verseny az Európai Unió és Ausztrália illetve Új-Zéland között.”
„Tengeri balesetek mindig történtek és történnek. Bízom benne, hogy az Európai Bizottság hatékony módot talál a jelenlegi jogszabályok megváltoztatására, így a jövőben tovább nőhetnek az állatjóléti követelmények és humánusabb szállítási, tenyésztési, vágási feltételeket biztosítunk majd a haszonállatoknak”- közölte Pana.
Az aktivisták arra panaszkodtak, hogy az elmúlt években alig történt változás az élőállat-kereskedelem kapcsán. Mary Pana kiemelte:

Vasile Deac, állatorvos és egy élőállat-kereskedelemmel foglalkozó vállalat tulajdonosa közölte, hogy az élőállat exportra vonatkozó tiltások és korlátozások miatt a román gazdák megélhetése kerülhet veszélybe.
"Az élőállatok export-kereskedelme nagyon fontos a román gazdálkodók számára" - mondta Deac. - "Ha nem lenne exportpiac, a gazdáknak nem lenne hová eladniuk az állataikat, és ez nagy veszteség lenne számukra."