Az Ázsiából, főleg Kínából érkező hajók jelentős késéssel érkeznek meg - A koronavírus-járvány miatt a tengeri áruszállítási kapacitás jelenleg a szokásosnál lényegesen alacsonyabb a konténerek hiánya és a járványügyi intézkedésekkel összefüggő munkaerő hiány miatt.
Ezek a logisztikai, szállítási problémák bizonyos esetekben jelentősen megnövelik a szállítási költségeket. Ráadásul az áruk tervezett átvétele és további szállítása is késik. A helyzet rövid távú javulása egyelőre nem valószínű, mivel a légi és szárazföldi útvonalakon történő szállítás is túlterhelt, ezért ez szintén nem jelent megoldást.

Az új szállítmányok szállítási költségei jelenleg akár 300 százalékkal magasabbak is lehetnek a szokásosnál. A hajózási társaságok minden erejükkel azon fáradoznak, hogy a konténereket az igényeknek megfelelően szét tudják elosztani a világ legfontosabb nemzetközi átrakodó kikötőiben. Ehhez azonban a nagy hajózási társaságok becslései szerint további hat-nyolc hétre van szükség.
A német kertészeti iparszövetség (IVG) szerint azonban nem zárható ki, hogy a helyzetet a tengeri szállítmányozó cégek minél tovább fenn szeretnék tartani a rendkívűli áremelkedés miatt.