Back to top

Fejlesztés a Darnó-Húsnál - Ultrahangos pácolással a külpiacokra

Családi cégként, egy sor más tevékenységi körrel indult el az a cég, amely a kezdeti útkeresések után húsfeldolgozásba fogott, és mára a Darnó-Hús márka­névvel szerte az országban kínálja termékeit. A több évtizedes építkezés és fejlődés eredményeként egy új gyártási eljárást is sikerült elindítani.

Az ultrahangos pácolás révén – a hagyományos eljárás minőségi követelmé­nyei­nek való megfelelés mellett – jelentős időmegtakarítás érhető el. Az EXIM által finanszírozott fejlesztéssel a Darnó-Hús termékek versenyképesebben jelenhetnek meg a külpiacokon is.

Családi vállalkozásként, vegyes tevékenységgel indult a nyolcvanas évek végén a darnózseli Funkció Kft., illetve annak elődje.

A kezdeti időkben építőipari, mezőgazdasági tevékenységgel, ingatlanhasznosítással és húsiparral is foglalkozott a cég – hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ez utóbbi lesz a fő irány.

A családi vállalkozás 1994-ben vásárolta meg a helyi iskola egyik épületét, amelyben később húsüzemet alakított ki. A Darnó-Hús termékek előállítása 1995-től datálható. A Funkció Kft. „Darnó-Hús a Szigetközből” márkajelzéssel ekkortól forgalmaz húskészítményeket – idézte fel lapunknak a kezdeteket Kovács Péter ügyvezető.

A kisboltból a hipermarketig

Húsüzemi termékeiket Magyarországon ma már mintegy 500 partnerük forgalmazza – kistelepülésektől a nagyvárosokig egyaránt. Köztük különböző vevők találhatók meg – önálló kisboltok, hentesüzletek, üzletláncok, de számos kórház, börtön és iskola is a Darnó-Hús állandó megrendelői közé tartozik.

Régi partnernek számítanak a Lipóti Pékség franchise egységei is, ezen felül élelmiszer-nagykereskedések, üzemi konyhák, vendéglátó egységek is vevők a termékekre, továbbá néhány Tesco hipermarket kínálatában is megtalálhatóak.

A cég a beszállított hús döntő részéből hentesárut készít, a kisebb hányadát tőkehúsként értékesíti. A Darnó-Hús termékpalettája meglehetősen széles, hiszen tőkehúsokat, felvágottakat, vörös- és szárazárut, kenhető árukat, füstölt és főtt-füstölt, valamint zsírszegény termékeket egyaránt értékesítenek.

Fotó: sonk

A cég fokozatos fejlődése két folyamatot generált: egyrészt duális képzés keretében – a majdani munkaerőpiaci szükségleteiket is szem előtt tartva – szakiskolásokat és felsőoktatási hallgatókat oktatnak, másrészt az évről évre elvégzett állhatatos munka növekvő kapacitásigényt indukált, amely fejlesztési hiteligényt eredményezett.

Gyorsan eljutottak az EXIM-ig

Az EXIM-mel való kapcsolatfelvétel nem bizonyult nehéznek a másik testvér, Kovács Nándor elmondása szerint. „Amikor a külföldi piacon való megjelenés érdekében fejleszteni kívántunk, a CIB Bankhoz fordultunk finanszírozásért, ahol az EXIM hitelét javasolták.

Valóban, akárhogyan számoltuk ki a konstrukciót, mindig az EXIM ajánlata bizonyult a legkedvezőbbnek” – fogalmazott a cégvezető.

A közvetítő szerepet azonban a CIB látta el.

Egyetemi együttműködés

A hitelfelvételre azért volt szükség, mert a Darnó-Hús a külföldi piacokon való megjelenését termékfejlesztéssel, kutatás-fejlesztéssel, illetve – ehhez kapcsolódóan – eszközbeszerzéssel szerette volna megtámogatni. Ennek keretében egy rendkívül érdekes innovációs megoldást is sikerült a cégnek megvalósítania: a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Karával együttműködve kifejlesztettek egy ultrahangos pácolási technológiát. A már nevében is meghökkentő eljárás a hagyományos pácolás minőségi jellemzőit és a gyorspácolás időbeli nyereségét ötvözi magában.

Ultrahanggal pácolnak

Mint ismert, a hagyományos pácolás esetében a só magától szívódik bele a húsokba, a gyorspácolás esetében pedig a sóoldatot beleinjektálják a húsba, hogy a pácolás időtartamát meggyorsítsák.

A két eljárás végeredménye nem teljesen azonos: a minőségi jellemzők eltérőek, ezért a hazai élelmiszerforgalmazási előírások szerint meg kell különböztetni egymástól a kétféle eljárással készült termékeket.

A Darnó-Hús fejlesztésének lényege, hogy a pácolási folyamatot az injektálás mellőzésével, ultrahangok segítségével gyorsítják meg. Az ultrahang megrezegteti a sóoldatot, amelynek révén az gyorsabban talál utat a hús szövetei közé. Ezáltal a pácolási idő jelentősen, mintegy harmadával csökken, miközben a végtermék a hagyományos pácolással szinte megegyező minőséget eredményez, sőt, talán még puhább is annál.

Az eljárás előnyei nyilvánvalóak, a rövidebb pácolási idő minden értelemben megtakarítást jelent, valamint ezáltal tervezhetőbb a készletgazdálkodás és a gyártás is – árulta el Kovács Nándor.

Nem voltak buktatók

Az EXIM által finanszírozott fejlesztés mintegy két évet vett igénybe, amelynek során az első kísérletektől eljutottak addig, hogy a Darnó-Hús meglévő gyárában üzembe helyezték az új berendezést.

Az ultrahangos pácoló megtervezése és kialakítása százmillió forintos nagyságrendű beruházást jelentett a cég életében.

„Minden úgy történt, ahogy előre megbeszéltük, teljesen korrekt eljárás volt, csak ajánlani tudom mindenkinek” – értékelte a hitelfelvételi folyamatot Kovács Nándor.

A cégvezető elmondta: a Darnó-Hús termékei Magyarországon ma már meglehetősen ismertek, az egész országban kapható hústermékekről van szó. A cég értékesítése döntően belföldre irányul, kisebb mértékben azonban exportálnak Csehországba, Németországba, Szlo­vákiába, Ausztriába, Romániába és Szlovéniába, sőt, korábban volt Svájcba irányuló exportjuk is. Kovács Nándor hozzátette: a Darnó-Hús méreteiben nem egyszerű feladat az exportarány bővítése, de mindenképp arra törekszenek, hogy egyre több árucikket adjanak el külföldre.

Euróbevétel a cél

Ez utóbbi nem csupán a vevőkör további diverzifikációja miatt lenne fontos, hanem az euróbevétel miatt is.

„Legalább abban az arányban szeretnénk euróbevételre szert tenni, mint amilyen arányban egyes alapanyagokat euróban szerzünk be. Ezzel ki tudnánk védeni a forint gyengüléséből eredő kockázatot”

– vetette fel Kovács Nándor, aki szerint ehhez az EXIM által finanszírozott fejlesztés is hozzájárul, hiszen egyszerre biztosít költség- és időmegtakarítást, valamint minőségi előrelépést.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2020/51-52 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Értékből értéket Tokaj-Hegyalján

Az ecetesedés borhiba, már ha nem borecetet készítünk. Az utóbbihoz ugyanis kívánatos jelenség. A borecetet már az ókori Görögországban is használták emésztési gondok enyhítésére, napjainkra pedig tudományos vizsgálatok igazolták az emberi szervezetre gyakorolt számos kedvező hatását. A Borecet Műveknél évente 50 ezer liter borecetet készítenek Bodrogkeresztúron.

Segítségre szoruló kis- és középvállalkozások

A kis- és középvállalkozásokat súlyosan érintette a COVID-19 világjárvány okozta válság. Az Európai Parlament lazítana a velük szemben támasztott szigorú szabályokon. Az EU-ban működő mintegy 24 millió kis- és középvállalkozás (kkv) adja a gazdaság alapját. A 27 tagállamban a vállalkozások 99 százaléka a kkv, amelyek mintegy 100 millió embernek adnak munkát.

Más, mint a többi - újszerű mikulásvirág

Alig múltak el az ünnepek, a Dümmen Orange már a következő karácsonyra készül. A J’Adore nevű mikulásvirág-család növényei tökéletes formájukkal, kompakt növekedésükkel és a fellevelek mutatós színével hívják fel magukra a figyelmet.

A francia kormány is ösztönzi a közvetlen értékesítést

Mintegy 8000 mezőgazdasági, kertészeti termelő szerepel azon az online felületen, amelyet a helyi gazdák és főként a városlakó fogyasztók egymásra találása céljából indított a francia kormány. A Friss és helyi (Frais et local) nevű honlapon a termékek árusítóhelyeit is feltüntették, hogy mindenki megtalálja az otthonához legközelebbit.

Ötmilliárd forintos pályázat indul élelmiszeripari cégeknek

Ötmilliárd forintos pályázat indul hazai élelmiszeripari vállalkozások beruházásainak támogatására - közölte Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalán közzétett videójában hétfőn.

Az Aldi 4-8 százalék között emelte a béreket idén

Idén is az inflációt meghaladó mértékben emelte az Aldi az áruházi és a logisztikai munkavállalói bérét, a legtöbb pozícióban legalább 4 százalékkal nőttek a bérek január 1-jétől, de egyes munkakörökben az emelés a 8 százalékot is elérte - közölte az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. hétfőn az MTI-vel.

A Mitsubishi is beszáll a laborhús piacba

A Mitsubishi Corporation úgy döntött, hogy együttműködik az izraeli Aleph Farms céggel a laboratóriumban termesztett húsok gyártásában és forgalmazásában. Ennek az a célja, hogy Japánban csökkenjen az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása.

Ugrásszerűen nőtt a növényi eredetű élelmiszerek eladása

Egy friss felmérés szerint január első hetében 50 százalékkal több növényi eredetű élelmiszert vásároltak a fogyasztók az Egyesült Királyságban, mint a tavalyi esztendő ugyanezen időszakában. A növekedés hátterében két fő ok áll. Lássuk, mik ezek.

A világ egyik legdrágább fogása: 60 millió egyetlen halért

A tokiói piac rendszeres új évi árverésén 200 000 dollárért, mintegy 60 millió forintért kelt el a tonhal, mely a tavalyi árhoz képest jelentős visszaesést mutat. Az említett kékúszójú tonhalat 20,8 millió jenért, azaz pontosan 202, 197 dollárért adták el az első aukción a Toyosu halpiacon miután az ünnepeket követően újranyitott.

Európa "zöldség-gyümölcs" kapuja Hollandia: 120 országból importálnak

Hollandia 2020-ban ismét bebizonyította, hogy a zöldség-gyümölcs világkereskedelem fontos szereplője. Külföldi eladásai 6%-kal, 12,9 milliárd euróra emelkedtek a GroentenFruit Huis adatai szerint. Ez elsősorban a rotterdami kikötőn keresztül érkező áruk továbbértékesítésének köszönhető.