Back to top

Fendt 1100 Vario MT: a legnagyobb traktor, fokozatmentes hajtóművel

A Fendt 1100 Vario MT szériával a német gyártó a gumihevederes járószerkezetű traktorok 511 LE és 673 LE közötti teljesítménykategóriáját fedi le. Ezzel a Fendt 1167 Vario MT a gumihevederes traktorok piacán a legnagyobb teljesítményű erőgép, amely fokozatmentes hajtóművel kerül a piacra.

Az erőgép hatékonyságát új technológiák, mint például az aktívan hidraulikusan elfordítható alsó vonórúd és a hátsó emelőszerkezet, az újonnan kifejlesztett Smart Ride+ rugózási rendszer és a megszokott Fendt kezelőelemek növelik.

A Fendt 1100 Vario MT széria négy típussal fedi le az ECE R 120 szerinti 511–673 lóerő közötti teljesítménytartományt. Ezzel a Fendt erőgépek tehát – beleértve a Fendt gumihevederes traktorokat is – a 70 és a 673 LE közötti teljesítménytartományban készülnek.

Fendt variodrive

A hajtáslánc működése hasonló a kerekes traktorokéhoz. Az első tengely hiánya miatt azonban mindkét hidromotor a hátsó tengelyre hat.

Az innovatív Fendt VarioDrive hajtáslánc és a „Fendt iD” alacsony fordulatszámú motor már ismerős lehet a Fendt 1000 Vario és Fendt 900 Vario univerzális nagytraktorok és a Fendt 900 Vario MT gumihevederes traktorok révén. A Fendt iD alacsony fordulatszámú motor különösen hatékonyan működik a VarioDrive hajtáslánccal, emellett nagy teljesítménytartalékokkal rendelkezik.

A motor üzemanyag-takarékos, 1500 fordulat/perc fordulatszámmal és maximális 3100 Nm nyomatékkal képes tartósan dolgozni. A Fendt 1100 Vario MT hidromechanikus hajtásláncában a két hidromotor egymástól függetlenül kibillenthető. Nagy haladási sebesség és terheletlen állapot esetén a két hidromotor automatikusan és teljesen leválik a hajtásról, így nincsenek – a felesleges hajtásból eredő – veszteségek. A hidraulikusan meghajtott hűtőventilátor lehetővé teszi a motorfordulatszámtól független optimális motorhűtést, ezzel a hatékonyság jelentősen növelhető.

A Fendt 1151 Vario MT, a Fendt 1156 Vario MT és a Fendt 1162 MT modellekbe 6 hengeres, 15,2 liter hengerűrtartalmú MAN-motort épített a gyártó. A Fendt 1167 Vario MT-ben egy 6 hengeres
16,2 liter lökettérfogatú 673 LE maximális teljesítményű MAN-motor található. Ezt a motort a Fendt 1100 Vario MT széria csúcsmodelljével szemben támasztott nagy teljesítményelváráshoz méretezték. Kifejezetten olyan feladatokhoz és nagy teljesítményt igénylő munkagépekhez tervezték, mint például a nagy hidraulikus teljesítményigényű pneumatikus vetőgépek. A nagyobb motor bármely tevékenység esetén garantálja az üzembiztonságot és a nagy területteljesítményt.

A kipufogógáz-visszavezetés, a dízel- oxidációs katalizátor (DOC), a dízel részecskeszűrő (DPF) és a jól ismert SCR (Selective Catalytic Reduction) technológia révén mindkét motor teljesíti az európai Stage V kibocsátási normát. A szervizintervallum 500 üzemórára nőtt.

Megfelelően súlyozva minden munkához

A gumihevederes járószerkezetű Fendt
A gumihevederes járószerkezetű Fendt
Függetlenül attól, hogy nehéz talajművelésről, vetőágykészítésről vagy vetésről van szó: a Fendt 1100 Vario MT gumihevederes traktor többféle súlyozási lehetősége sokféle munka elvégzését teszi lehetővé. A gumihevederes traktor számtalan súlyozási lehetőséget kínál: a hátsó meghajtó kerekeken, az első vezető kerekeken, illetve felsúlyozhatók a járószerkezet oldalain. A traktor elején különböző méretű orrsúlyozásra is van lehetőség. Így a hevederes Fendt traktor képes kevés pótsúllyal és nagyobb sebességgel akár egy nagy precíziós szemenkét vető gépet húzni, illetve nagy vonóerőt igénylő nehéz talajműveléshez is használható – felsúlyozva és alacsonyabb munkasebesség esetén.

Hosszabb élettartam – kiegészítő rugózás

A Fendt 900 Vario MT-ből ismert SmartRide rugózást a Fendt 1100 Vario MT teljesítménykategóriájához adaptálták. A SmartRide+ két vezérelhető hidraulikus munkahengerből áll.

Ezek kompenzálják a munkafolyamat során bekövetkező súlyponteltolódásokat.

Így a Fendt 1100 Vario MT a hajtáslánc megszakítása nélkül maximális vonóerővel képes folyamatosan dolgozni a szántóföldön. A hidraulikus munkahengerek közvetlenül a fülkéből is vezérelhetők, segítségükkel a jármű eleje leereszthető: a mellső orrsúlyok egyszerűen – eszközök használata nélkül – le- és feltehetők.

A hevederes járószerkezet részeként a négy középső futógörgő (Fendt Longlife) innovatív felfüggesztésük révén kiválóan követik a talajfelszín egyenetlenségeit, ezáltal maximalizálják a vontatási képességet. A Fendt Longlife görgők gyűrűje szabadalmaztatott, korszerű szerkezetű műanyagból (poliuretán) készült. Ez biztosítja a fokozott hőállóságukat és mechanikai sérülésekkel szembeni ellenállásukat, valamint áttételesen ezzel növelik a hevederek élettartamát is. A görgők gyűrűi könnyen cserélhetők, így a karbantartásra fordított idő és ezáltal a karbantartási költségek is csökkennek.

Nagy teljesítményű hidraulika

A Fendt 900 Vario MT-hez hasonlóan az új Fendt 1100 Vario MT-ben is nagy teljesítményű hidraulikarendszer működik – opcionális két terhelésvezérelt szivattyúval
(2 x 220 l/perc). Ezek két külön hidraulikakört képesek ellátni, és maximális tér­fogat­áramukat 1700 motorfordulatnál érik el. Egy pneumatikus vetőgép ventilátorának például folyamatosan ala­csony olajnyomásra és állandóan nagy mennyiségű olajra van szüksége használat közben. A fordulókban azonban a gumihevederes traktor és vetőgép kombináció, nagy olajnyomást és kis mennyiségű olajat igényel. Két LS szivattyúval a rendszer mindig a megfelelő olajnyomást és a megfelelő olajmennyiséget biztosítja a szükséglethez igazított vezérlésnek köszönhetően.

Ez a megoldás csökkenti a fojtószelep veszteségeit, ezáltal növeli a hatékonyságot.

Jobb nyomvonaltartás

A gép különlegessége a piacon egyedülálló, aktívan elforgatható alsó húzó és az ugyancsak egyedülálló, aktívan elforgatható vonórúd és hátsó emelőszerkezet. Az alsó vonórúd mindkét irányban 28 fok­kal elfordítható, a hátsó emelőszerkezet pedig – hárompontos felfüggesztéssel – mindkét irányban 12 fokkal téríthető ki.

Ez azt jelenti, hogy a munkagép elfordulási pontja a traktor természetes elfordulási pontja irányába mozog, és az automatikus kormányrendszerrel együtt a munkagép sokkal pontosabban követi a traktort a nyomvonalon. Ha a szántóföldön olyan akadály van, amely oldalra húzza a munkagépet, akkor ezzel a bekötéssel elkerülhető, hogy a gumihevederes traktort a munkagép elhúzza a nyomvonaláról, miközben a munkagép képes az akadály elkerülésére. A Fendt 1100 Vario MT az elfordítható alsó vonórúddal, illetve az emlőszerkezettel szabálytalan alakú földterületeken is megmutatja előnyeit: a táblahatárok nagy pontossággal és precízen lekövethetők, még nagy munkagépekkel is. Az elfordítható alsó vonórúdnak, illetve az emelőszerkezetnek köszönhetően a gép kisebb erőfeszítéssel kormányozható, és lényegesen csökken az alkatrészek kopása is.

Összességében csökken az üzemanyag-fogyasztás, nő a munkasebesség, a gépkapcsolat hatékonyan és precízen dolgozik együtt.

Automatikus kormányzási rendszer

A kerekes traktorokhoz hasonlóan a Fendt 1100 Vario MT szériában is Fendt VarioGuide automatikus kormányrendszer található. A kormányrendszertől és a korrekciós jelszolgáltatásoktól függően a traktor
20 centimétertől egészen 2 centiméter pontossággal képes dolgozni.

A választható Trimble vevőkészülék és az új generációs NovAtel vevők közül az utóbbi a kínai Beidou műholdak jeleit is képes fogadni, így összesen mintegy 30 műhold jelét képes feldolgozni.

Ez csökkenti a jelkiesésből eredő hibákat. Az ismert korrekciós jelszolgáltatások mellett a Trimble Receiver más szolgáltatásokat is támogat, mint például a RangePoint RTX ™ és a CenterPoint RTX ™, így akár egy 20 percig tartó korrekciósjel-kimaradás is áthidalható.

Munka egy fendt ülésében

Annak érdekében, hogy a vezető a lehető legjobb teljesítményt tudja elérni a géppel, a „munkahelyének” ergonomikusnak, tisztának és kényelmesnek kell lennie. Ezért kapta meg a Fendt 1100 Vario MT azt a fülkét, ami a Fendt 900 Vario MT-ből ismerős. Ez a tágas vezetőfülke rengeteg helyet kínál, és kiváló láthatóságot, könnyű kezelhetőséget biztosít – a szokásos Fendt-módon. A gépi paraméterek a nagy érintőképernyővel ellátott 10,4 hüvelykes Varioterminál segítségével kényelmesen szabályozhatók és nyomon követhetők. A gép a jól ismert Fendt multifunkciós kartámaszról és az integrált Fendt többfunkciós joystick segítségével gyorsan és ergonomikusan működtethető.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2021/1 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Biztos, hogy az erdőbe valók?

Az utóbbi másfél évtizedben igen népszerűvé váltak a motoros technikai sportok hazánkban. Olyannyira, hogy gyakorlásuk már a védett és a fokozottan védett területekre is kiterjedt. Veszélyezteti az élővilágot, és mind nagyobb gondot okoz a természet értékeit tiszteletben tartó, megóvni óhajtó csoportok, mint a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók és az erdészek számára.

Ugrásszerűen nőtt a növényi eredetű élelmiszerek eladása

Egy friss felmérés szerint január első hetében 50 százalékkal több növényi eredetű élelmiszert vásároltak a fogyasztók az Egyesült Királyságban, mint a tavalyi esztendő ugyanezen időszakában. A növekedés hátterében két fő ok áll. Lássuk, mik ezek.

Sokat tesznek érte, hogy eltűnjön a szemét az erdőkből

Az állami erdőgazdaságok tavaly ősszel 1100 köbméter illegálisan lerakott hulladékot gyűjtöttek össze az általuk kezelt erdőterületen a Tisztítsuk meg az országot! program keretében. A munka azonban korántsem ért véget a somogyi erdőkben sem. A megelőzésre is nagyobb hangsúlyt helyeznek, és ettől az évtől szigorúbban büntethetők lesznek a jogsértők.

Lengyelország az EU legnagyobb málnatermelője

Tíz év alatt megduplázta málnatermő területét Lengyelország és az Európai Unió legnagyobb termelőjévé lépett elő. Tavaly már 29 300 hektáron termett málna az országban, és az előző évinél jóval több termést takarítottak be. A termőterület 10%-kal csökkent az előző évhez képest. Összesen 116 ezer tonna málnát szedtek, ami 53%-kal haladta meg a 2019-es termést.

Európa "zöldség-gyümölcs" kapuja Hollandia: 120 országból importálnak

Hollandia 2020-ban ismét bebizonyította, hogy a zöldség-gyümölcs világkereskedelem fontos szereplője. Külföldi eladásai 6%-kal, 12,9 milliárd euróra emelkedtek a GroentenFruit Huis adatai szerint. Ez elsősorban a rotterdami kikötőn keresztül érkező áruk továbbértékesítésének köszönhető.

Súlyos döntést hozott a John Deere

A John Deere bejelentette, hogy biztonsági okokból 2021. október 31-ig semmilyen mezőgazdasági kiállításon nem vesz részt Európában és a volt szovjet tagállamokban.

Új rektor a Soproni Egyetem élén

Dr. Fábián Attila egyetemi tanárt nevezte ki a Soproni Egyetem rektorává a köztársasági elnök. Áder János államfő 2021. január 13-án Palkovics László innovációs és technológiai miniszter jelenlétében adta át az új rektor 2025. december 31-ig szóló megbízólevelét. Az unikális képzéseknek helyt adó egyetem 2020 őszétől alapítványi fenntartásban működik.

Biológiai gombaölő szert fejlesztettek ki tárolási betegségek ellen

A Decco Italia forgalmazza a Nexy nevű biológiai gombaölő szert, amivel az alma, körte és a citrusfélék tárolási betegségeit lehet megelőzni. Az új készítmény szermaradék nélkül akadályozza meg a Botrytis cinerea, a Colletotrichum musae, vagy a Penicillium-fertőzést.

Drónok a növényvédelemben - miként használhatjuk őket?

Az innováció alapvetően meghatározza a mezőgazdaság jövőjét is. A drónok már jó ideje segítik a monitorozást, információgyűjtést és remélhetően nemsokára lehetőség nyílik arra, hogy permetezhessünk is velük. A drónok használatához kapcsolódó új szabályozást, azaz a pilóta nélküli légi járművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslatot a Parlament decemberben elfogadta.

Amerikai fertőtlenítőrobotokat próbál ki a holland kereskedelmi lánc

A Covid-19 járvány idején különösen nagy figyelem irányul a fertőtlenítésre, többek közt a kereskedelemben is. A holland Ahold Delhaize ultraibolya sugárzással fertőtlenítő robotokat próbál ki két amerikai kereskedelmi központjában. Az Ava Robotics vállalat gépeit ők használják elsőként a világon a zöldség-gyümölcs kereskedelemben.