A növényápolás, növénytartás divatos, a közösségi médiában is felkapott hobbi lett. A szemléletváltásnak számos oka ismert. Ezek közül vitathatatlanul az egyik legfontosabb, amelyre több tanulmány és kutatás is rámutatott: a növények kedvező hatása a testi és mentális egészségünkre.
Már a látványuk is bizonyítottan oldja a szorongást, ezért néhány terapeuta egyenesen a skizofréniában és más mentális betegségben szenvedők kezelésére is használ növényeket. A növények gondozása boldogságot és sikerélményt ad, a növényes irodai környezet javítja a munkakedvet, növeli a koncentráló képességet. Több szakember véleménye szerint a növények robbanásszerű népszerűségének egyebek között az is lehet a magyarázata, hogy a technológia és internet bűvkörében felcseperedett millenniumi generáció már lényegesen kevesebb kapcsolatot tartott a természettel. Ez a nemzedék most lép a felnőttkorba, közülük sokan fordulnak a természet felé, sokan lelnek sikerélményre egy növény gondozásán keresztül.

A néhány évvel ezelőtt elindult trendet a pandémia felerősítette.
Néhányan a figyelem elterelésére vettek magukhoz újabb és újabb növényeket, míg mások a több otthon töltött idő hatására láttak neki lakókörnyezetük hangulatos zöldítésének.
A növények népszerűségének növekedése természetesen új lehetőségeket is teremtett. Három olyan innovatív, lendületes, a korszerű marketingeszközöket és az internet adta lehetőségeket ügyesen kiaknázó, közelmúltban indult növény-házhozszállítót mutatunk be, amelyek jól példázzák, hogyan lehet a növények iránti rajongásból sikeres vállalkozást építeni az egész világon végigsöprő járvány ellenére is.
Tropical Home
Az egész egy vitorlavirággal kezdődött. Hetényi Brigitta a koronavírus-járvány tavaszi hullámának kellős közepén, 2020 májusában indította online vállalkozását.

Azzal szembesült ugyanis, hogy több, még csak nem is ritka növényt nem tudott itthoni online áruházakban beszerezni. Elhatározását gyors döntések követték, és a domainnév megvásárlását követően mindössze három hét alatt a nulláról építette fel a vállalkozását. Beszerzési forrás után kutatott, létrehozta a weblapot, feltöltötte a webshopot, szervezte a kiszállítást, a hirdetéseket.
A webáruházban mindig a frissen érkező és készleten lévő növényeket tünteti fel. A vállalkozás még nincs egyéves, így költségkímélő megoldásként a megrendelésre és kiszállításra váró növényeket a saját otthonában ápolja. A növényeket külföldről holland üzletkötő közreműködésével szerzi be, és a jól működő kapcsolat ellenére is többször szembesül azzal, hogy nem tud hozzájutni néhány ritkább vagy különlegesebb növényhez. Gond az is, hogy a tőzsdei árak és az euró árfolyamának növekedése miatt drágul a beszerzés.
Hetente kétszer, meghatározott napokon ad át csomagot a futárcégnek, így egy munkanapon belül megérkezik a szállítmány a vásárlókhoz. A téli időszakban melegítőtasak használatára is van lehetőség, amennyiben ennek a költségét átvállalja a vevő.
Eddigi tapasztalatai szerint leginkább a kisebb növényeket rendelik, 14-es cserépméretig, slágerek a Monstera adansonii, a Senecio rowleyanus, a Peperomia prostrata, és a különböző Calatheák. A közeljövőben elsősorban a webáruház fejlesztésére összpontosít, de szeretné, ha a növények raktározására alkalmas helyiséget is találna. Tavasztól külföldre is szállít.
A növények a barátaink
A Plante. egy 2019 szeptemberében megnyitott stílusos, „slow” növénybolt. Az üzlet a főváros szívében található. A vállalkozás alapítói a közgazdász végzettségű Tóth Kata, valamint a kommunikációs tanácsadó Klenovszki Mimi.


akkor indították el a plantebudapest.com webshopot. Ez óriási kihívás volt, hiszen egy belvárosi, zömében külföldiek és turisták által látogatott boltból kizárólag magyar vásárlóknak szóló webshopot kellett felépíteniük. A boltot később újranyitották, ám a turisták és a környező irodaházakban dolgozó emberek hiánya visszaveti a forgalmat. A webáruházuk ugyanakkor sikeresen működik. A karácsonyi időszak forgalomnövekedést hozott, tapasztalatuk szerint a növény népszerű ajándék volt idén. Jellemzően Budapestről és vonzáskörzetéből érkezik a legtöbb rendelés, de az ország számos pontjára, zalai kistelepülésre, határmenti falvakba és nagyobb megyeszékhelyekre is szállítottak már. Vásárlóik között sok a fiatal, illetve középkorú, de nem kizárólag: van nagymamakorú rendszeres vásárlójuk és nagyon fiatal is, aki az anyukáját kéri meg, hogy vegyen neki növényt.
Abban hisznek, hogy mindenki számára létezik a tökéletes szobanövény, nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy segítsék megtalálni azt, ami a vásárló számára leginkább megfelel. A honlapjukon ezért a növények között számos szempont alapján lehet keresgélni, akár cica- vagy kutyabarát növények között is válogathatunk. Sokakhoz érnek el a Facebook- és az Instagram-posztjaik, növényes workshopokat és előadásokat is tartanak.

Több olyan növénykülönlegességet is árulnak, aminek a beszerzéséért hosszasan küzdeniük kellett.
A Syngonium Hungarian White története is hasonló, ezt a növényt a nyolcvanas években a legendás szombathelyi Kertész Tsz-ben nemesítették, de sikerült megtalálniuk az egyetlenegy termelőt hazánkban, aki megőrizte kínálatában ezt a fehér levelű szépséget.
Florárium és kapszulakert
A Gondozasmentes.hu szintén egy fiatal, 2018 elején indított vállalkozás, amelyet azzal a céllal hoztak létre, hogy gondozásmentes floráriumokkal és innovatív kertészeti megoldásokkal bárki számára elérhetővé tegyék a zöldebb környezetet. A vállalkozás pályázati segítség nélkül indult, jelenleg négy fő közreműködésével dolgoznak. Az árut magyarországi és külföldi termelőktől szerzik be, az általuk forgalmazott termékekből raktárkészletet igyekeznek fenntartani, az élő növények beérkezése azonban folyamatos, hogy mindig friss áruval szolgálhassák ki a vevőket.

ezért Budapesten és az agglomeráció településein cégen belül, illetve egy kifejezetten növények szállítására specializálódott futárszolgálat bevonásával juttatják el a megrendelőkhöz. Ezt a webshopjukban is hangsúlyozzák, ennek megfelelően a floráriumokat leggyakrabban a középső országrészből rendelik. A távolabbi országrészekből érkező igényeket általában a megrendelők Budapesten élő ismerőseinek a közreműködésével tudják biztonságosan kielégíteni.
Mivel a florárium viszonylag friss termékkategória a magyar piacon, ezért a vásárlók között legnagyobb arányban az újdonságokra nyitott 20 és 35 év közötti fiatalok képviseltetik magukat. Ebben valószínűleg közrejátszik az is, hogy a közösségi médián keresztül hozzájuk jutnak el legkönnyebben a hirdetésekkel.
A járványhelyzet miatti korlátozások több területen is okoztak nehézségeket. A Gondozasmentes.hu rendszeres résztvevője nívós szakmai kiállításoknak (pl. S/ALON Budapest, Otthon Design kiállítás, OfficeXPO, Esküvő Kiállítás stb.), amelyek 2020-ban rendre elmaradtak. Termékeiket szezonálisan több budapesti bevásárlóközpontban értékesítették viszonteladó partnerükön keresztül, ám tavaly ettől a lehetőségtől is elestek. Összességében véve azonban a tavaszi karanténidőszakot – csakúgy, mint az őszit – kedvezően élték meg: mivel sok időt töltöttek az emberek az otthonaikban, többet foglalkoztak életterük harmonikussá tételével, ez pedig a megrendelések számán is érződött.

2020-ban a legnépszerűbb termékük a fél évvel ezelőtt debütált, Biodome névre keresztelt florárium lett, de örök slágerek természetesen a mini bonsaiok, és a smaragdzöld levelű kávécserjék. A florárium mellett a Smart Garden nevű kapszulás konyhakertek hivatalos magyarországi forgalmazói is. Ezek által bárki, bárhol, akár egy ablaktalan alagsori helyiségben is termeszthet zöldségeket anélkül, hogy sok időt, energiát fektetne a kertészkedésbe. Termékeiket egyre többen ismerik, de még mindig számos kiaknázatlan lehetőségük van, a további innovatív termékek bevezetése mellett idei céljuk a még hatékonyabb és célzottabb marketingstratégia kialakítása.