„Mindenkire borturistaként kell tekinteni, aki utazása alatt megiszik egy pohár helyi bort” – hangsúlyozta a borszakíró. Az kell elérni, hogy ez olyan élményt jelentsen számára, hogy haza akarja vinni az adott bort, vagy később vissza akarjon térni.
Míg az ezredfordulón a borfesztiválok jelentették a vonzerőt, az évtized második felében már a jó hangulaton és a tanuláson volt a hangsúly, s 2010 után a kapcsolt programok kerültek előtérbe. 2020-ban kétféle borturistát jegyeztek: a borral most ismerkedők a híres borvidékeket (Toszkána, Bordeaux, Napa-Völgy) részesítik előnyben, a tapasztaltabbak számára a hívószó az újdonság, a rejtett kincs. Az utóbbiaknak köszönhetően manapság a top boros úti célok a szaklapok szerint Thaiföld, Szaloniki, Svájc, Moldova, Izrael, Bécs, Dél-Afrika és Argentína.
A borturizmus nagy üzlet, aminek legfőbb célközönsége a 35-45 év közötti férfiak. A bormarketing csak akkor ér valamit, ha a célközönségre lövünk vele, megpróbálni mindenkit megszólítani pénzkidobás. Amerika és Nyugat-Európa számára az „organic food and wine” most a kulcsszó, mindenhol ezt keresik.
Ne féljünk tanulni Ausztriától, ahol elképesztő fejlesztést vittek végbe az elmúlt negyed évszázadban. Wachauban, vagyis az „osztrák Dunakanyarban” ma már nincs olyan szállodahajó, amelyik ne állna meg, és az utasok ne szállnának ki legalább egy borbárt meglátogatni. Fertő tó legnagyobb dobása, hogy elérték, Londonon kívül Európában még a ruszti Weinakademie-nél lehet WSET nemzetközi diplomát szerezni. Az itt tanuló nemzetközi társaság később mindenhova elviszi az osztrák borok hírét.
A külföldieket fogadó turisztikai szakembereknek képben kell lenniük a borokkal kapcsolatban, a legkülönbözőbb kívánságokra (hol igyon az, aki 50 éves bort, Chardonnay-t, bort hamburgerhez stb. szeretne inni?) is tudniuk kell megoldást kínálni. És mindezt idegennyelveken.
Ercsey Dániel szerint ezek a már létező jó példák itthonról, arra bátorítja a turizmus szereplőit, hívják fel rá a külföldi turisták figyelmét, vagy akár szervezzék bele az itt tartózkodásukba:
Az egri Szépasszonyvölgy korábbi negatív felhangja csitulni látszik, nagy fejlődésen megy keresztül, egyre több minőségi vendéglátóhelyet nyitnak. Sok borászat már túllépett a sztenderdeken: a villányi Bock Borászat konferenciateremmel is rendelkezik, a Gere Crocus hotelben a wellness legalább olyan hangsúlyos, mint a bor. Megújulóban Tokaj városa is – infarstruktúrális hiányosságokkal, ugyanakkor kiemelkedő kínálattal – , a régió legjobb kávézója itt üzemel, a Hétszőlő tulajdonában lévő Rákóczi pince új életre kelt, a Bodrogot és a Tiszát ellepték a nyaralóhajók.
„A bor a koronaékszer lehet egy jó nyaraláson” – zárta gondolatait Ercsey Dániel.