Back to top

Megváltoztatta a vírus a borturizmust

A szabadba és az online térbe helyezte át a borturizmus eseményeit a koronavírus okozta járványhelyzet, amely tartós trendnek bizonyulhat – véli Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője.

A kirándulással, gasztronómiai élményekkel és programokkal egybekötött borkóstolók új, egyre terjedő koncepciót jelentenek a borturizmusban, amely így kinőhet a pinceesemények által dominált korszakából. 2020 így is jelentős veszteségeket hozott az ágazatnak, az új ötletek azonban sikeresek és a jövőben új vendégkört vonhatnak be a borturizmusba.

Fotó: Schieber Pincészet

A vírus előtt, 2019-ben nálunk igazán szárnyalni kezdett a borturizmus, ekkor indult be igazán ez az üzletágunk.

Számtalan rendezvényünk, vendéglátó eseményünk volt, csaknem minden hétvégén kóstolót tartottunk és ott voltunk minden jelentősebb fesztiválon is – mondta el Schieber Anita. A Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője hozzátette: ebben a perspektivikus helyzetben eleinte úgy tűnt, hogy 2020 még az előzőnél is jobb év lehet, tavaly azonban lényegében hatvan nap után megszűnt a vendéglátás, amely mindenkit sokként ért a borturizmusban is.

„Egy komoly kihívásokkal teli időszak következett, hiszen egycsapásra megszűntek a borkóstolók, bezárt az éttermünk és a kereskedelmi értékesítés is visszaesett.

Ráadásul már egyre nagyobb mennyiségben szállítottunk bort a vendéglátásba, köztük Michelin csillagos éttermekbe is, amelyek természetesen szintén bezártak.”

Felfokozott érdeklődés

„Ezekben a hónapokban az volt a célunk, hogy a kollégáink munkahelyét meg tudjuk őrizni.

Az első sokk után átszerveztünk feladatköröket, új megoldásokat és ötleteket valósítottunk meg, így senkit sem kellett elküldenünk.”

Májusban következett a nyitás, amelynek során a borturizmus egésze és a Schieber Pincészet is azt tapasztalta, hogy a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak a sokáig elképzelhetetlen események felé. „Ekkortájt nagyon komoly érdeklődést tapasztaltunk, szinte állandó teltházzal működött az éttermünk, folyamatos jelentkezés volt a borkóstolóinkra, nagyon jól sikerült a hagyományos Pünkösdi Nyitott Pincék rendezvényünk is. Ebben az is segített, hogy májustól az ismert okok miatt felértékelődött a belföldi turizmus.”

Borkóstolás Zoomban?

A másik, rendhagyó megoldás, amellyel járványhelyzetben meg lehetett ragadni a borkedvelők figyelmét, az elsőre talán meglepőnek hangzó online borkóstolás. A vendégkörnek előre kiküldött tételeket egy videókonferencia keretében ki-ki az otthonában bontja fel, és a borértő vezetőt hallgatva kóstolja. A rendhagyó formátum sikeresnek bizonyult, a Schieber az ősz és tél folyamán több alkalommal rendezett ilyen online borkóstolást összesen csaknem 200 résztvevővel.

Új szabályok, új módszerek

Fontos ugyanakkor, hogy a borturizmust ekkor nem lehetett ott folytatni, ahol a koronavírus megjelenése előtt abbahagyták. „A biztonságot tartottuk elsődlegesnek, ezért szigorú rendszerességgel fertőtlenítettük a felületeket, így például az asztalokat, kilincseket.

A távolságtartás biztosításában sokat segített az éttermünk terasza, emellett ahol szükséges volt, ott minden esetben maszkot és kézfertőtlenítőt biztosítottunk a vendégeknek és kollégáinknak egyaránt.

Ami nagyon fontos, hogy ebben az időszakban felértékelődtek a szabadtéri rendezvényeink. Eredetileg járványvédelmi okokból igyekeztünk mindent, amit csak lehetett, szabadtérre szervezni, de természetesen hamar láttuk, hogy a kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstolásaink egy új élményt jelentenek a vendégeknek is. Persze a korábbi években is voltak szabadtéri eseményeink, de tavaly májustól kezdve ezek igazán hangsúlyosakká váltak. Azt gondolom, hogy ez a trend tartós marad, hiszen a járvány elmúltával is vonzó és maradandó élmény lesz majd a borkóstolással egybekötött dűlőtúránk” – mondta el Schieber Anita.

A borturizmus jövője?

Mindez az őszre teljesedett ki igazán, amikor a hagyományos Szekszárdi Szüreti Napok alkalmával a nagy főtéri gyülekezés helyett a vendégek ezeket a szabadtéri alkalmakat választották.

„Több nap alatt, kisebb csoportokban összesen több száz vendéget tudtunk bevonni a szabadtéri eseményeinkbe.

Ez egy teljesen biztonságos módszer arra, hogy a borkedvelők egyszerre kiránduljanak, gasztronómiai élményeket szerezzenek, borokat kóstoljanak. Ráadásul minden ilyen alkalomhoz valamilyen program is társult, például zenei élmény vagy irodalmi felolvasóest. Azt gondolom, hogy hosszabb távon is ez a komplex élmény, a szabadtéri borkóstolás lesz a borturizmus jövője, hiszen látható, hogy a vendégeknek tetszik és hatalmas igény mutatkozik ilyen programokra.”

Fotó: Schieber Pincészet

Schieber Anita ugyanakkor megjegyezte: a 2020-as év még a jó adottságokkal rendelkező pincészet számára is nagy érvágás, mintegy 20-25 százalékos bevételkiesést jelentett.

„Nagyon sajnálom azokat a vendéglátós kollégákat, akik ennél is lényegesen nagyobb veszteségeket szenvedtek el, és jelenleg nulla bevételük van”

– fogalmazott a pincészet tulajdonosa, aki szerint ugyanakkor az új módszerek révén hosszabb távon a borturizmus profitálhat mindazokból az ötletekből, amelyeket a tavalyi helyzet hozott.

Forrás: 
Schieber Pincészet sajtóközlemény

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A fejes káposzta piaca

Az Európai Unióban évente átlagosan 3,6-3,7 millió tonna káposztát takarítanak be. Lengyelország a Közösség legnagyobb káposztatermelője, a termés a 2015–2020 közötti időszakban 0,8-1,0 millió tonna között mozgott, ami az unió termelésének 27 százalékát tette ki. A KSH adatai szerint Magyarországon fejes káposztából az elmúlt évtized legkisebb mennyisége termett tavaly.

Nagy utazás - Günzer Tamás 30 éve a borászatban

Különös borkóstolóra, kisfilm bemutatóra invitálta Günzer Tamás barátait, a pincészet kedvelőit. Harminc évvel ezelőtt készítette el első borát, s a jubileumi alkalomból Áthallások című kisfilmmel kedveskedett a Budapesten tartott ünnepi megemlékezésen résztvevőknek.

Lesz elég csokoládé alapanyag

Az időjárási körülmények kedvezők voltak a múlt héten Elefántcsontpart legtöbb kakaótermesztő régiójában, ami kifejezetten jót tett a betakarítás előtt álló termésnek - közölték a gazdák a héten.

Vintage Borbazár, avagy a hegy megy a városba

Boros bolt-buliba invitál október 29-én pénteken este 7 órakor Újlipótváros frissen, a Design Héten megnyitott új showroomja, a Patina a Kresz Géza utcában. A borkóstolós nappali „házibulin” a bútorok, a vintage tárgyak és régiségek mellett a borok és a zene kapnak főszerepet: az estéhez a Borbolt a völgyben a Szent György-hegyről hoz 5 izgalmas tételt.

Az ételkiszállítók értékelési rendszerének átalakítását javasolja a GVH

Az átláthatóság érdekében felül kell vizsgálni az ételkiszállítók értékelési rendszereit - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerdán az MTI-vel.

Tálcás gombák a Szupermenta októberi tesztjén

A Szupermenta program októberi tesztjében összesen 13 tálcás gombát vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei. Az itthon legelterjedtebb fehér csiperkegomba mellett öt eltérő fajtájú gomba kedveltségét is tesztelték. Összességében elmondható, minden vizsgált termék „gombabiztos”.

Választékbővítés évelőkkel

A kiültetett évelők sok szezonon át díszítenek, gondozásuk többnyire egyszerű, a nagy faj- és fajtagazdagságuk, változatos megjelenésük, valamint eltérő igényeik miatt széles körűen felhasználhatók. Mindezeknek köszönhetően az évelők népszerűsége folyamatosan növekszik, miközben a vásárlói igények is változnak.

Vége a világnak: drágul a baguette Franciaországban

Bár a francia pékek mindent megtettek, nem tudják tovább lenyelni a növekvő gabona- és gázárakat és emelniük kell a baguette árát. Hogy ez mit jelent a franciák számára ahhoz tudni kell, hogy a baguette milyen szerepet tölt be az életükben.

A pandémia alatt még az is kapát, ásót fogott a kezébe, aki addig nem tette

Mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki valamilyen fával, cserjével szeretné beültetni a kertjét vagy otthona belső terét tenné zöldebbé. Az energiapiaci válság ugyanis a kertészeteket sem kerülte el, a dísznövényneveléssel foglalkozó vállalkozások költségei pedig alaposan megugrottak az elmúlt hetekben.

Védik a fákat és remek marketing eszköz - Digitális szórólapra vált az Auchan

A francia Auchan kiskereskedelmi vállalat fokozta a papírpazarlás elleni küzdelmét azzal, hogy bejelentette a digitális szórólapokra való áttérését az árak és promóciós ajánlatok közlésére.