Back to top

Megváltoztatta a vírus a borturizmust

A szabadba és az online térbe helyezte át a borturizmus eseményeit a koronavírus okozta járványhelyzet, amely tartós trendnek bizonyulhat – véli Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője.

A kirándulással, gasztronómiai élményekkel és programokkal egybekötött borkóstolók új, egyre terjedő koncepciót jelentenek a borturizmusban, amely így kinőhet a pinceesemények által dominált korszakából. 2020 így is jelentős veszteségeket hozott az ágazatnak, az új ötletek azonban sikeresek és a jövőben új vendégkört vonhatnak be a borturizmusba.

Fotó: Schieber Pincészet

A vírus előtt, 2019-ben nálunk igazán szárnyalni kezdett a borturizmus, ekkor indult be igazán ez az üzletágunk.

Számtalan rendezvényünk, vendéglátó eseményünk volt, csaknem minden hétvégén kóstolót tartottunk és ott voltunk minden jelentősebb fesztiválon is – mondta el Schieber Anita. A Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője hozzátette: ebben a perspektivikus helyzetben eleinte úgy tűnt, hogy 2020 még az előzőnél is jobb év lehet, tavaly azonban lényegében hatvan nap után megszűnt a vendéglátás, amely mindenkit sokként ért a borturizmusban is.

„Egy komoly kihívásokkal teli időszak következett, hiszen egycsapásra megszűntek a borkóstolók, bezárt az éttermünk és a kereskedelmi értékesítés is visszaesett.

Ráadásul már egyre nagyobb mennyiségben szállítottunk bort a vendéglátásba, köztük Michelin csillagos éttermekbe is, amelyek természetesen szintén bezártak.”

Felfokozott érdeklődés

„Ezekben a hónapokban az volt a célunk, hogy a kollégáink munkahelyét meg tudjuk őrizni.

Az első sokk után átszerveztünk feladatköröket, új megoldásokat és ötleteket valósítottunk meg, így senkit sem kellett elküldenünk.”

Májusban következett a nyitás, amelynek során a borturizmus egésze és a Schieber Pincészet is azt tapasztalta, hogy a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak a sokáig elképzelhetetlen események felé. „Ekkortájt nagyon komoly érdeklődést tapasztaltunk, szinte állandó teltházzal működött az éttermünk, folyamatos jelentkezés volt a borkóstolóinkra, nagyon jól sikerült a hagyományos Pünkösdi Nyitott Pincék rendezvényünk is. Ebben az is segített, hogy májustól az ismert okok miatt felértékelődött a belföldi turizmus.”

Borkóstolás Zoomban?

A másik, rendhagyó megoldás, amellyel járványhelyzetben meg lehetett ragadni a borkedvelők figyelmét, az elsőre talán meglepőnek hangzó online borkóstolás. A vendégkörnek előre kiküldött tételeket egy videókonferencia keretében ki-ki az otthonában bontja fel, és a borértő vezetőt hallgatva kóstolja. A rendhagyó formátum sikeresnek bizonyult, a Schieber az ősz és tél folyamán több alkalommal rendezett ilyen online borkóstolást összesen csaknem 200 résztvevővel.

Új szabályok, új módszerek

Fontos ugyanakkor, hogy a borturizmust ekkor nem lehetett ott folytatni, ahol a koronavírus megjelenése előtt abbahagyták. „A biztonságot tartottuk elsődlegesnek, ezért szigorú rendszerességgel fertőtlenítettük a felületeket, így például az asztalokat, kilincseket.

A távolságtartás biztosításában sokat segített az éttermünk terasza, emellett ahol szükséges volt, ott minden esetben maszkot és kézfertőtlenítőt biztosítottunk a vendégeknek és kollégáinknak egyaránt.

Ami nagyon fontos, hogy ebben az időszakban felértékelődtek a szabadtéri rendezvényeink. Eredetileg járványvédelmi okokból igyekeztünk mindent, amit csak lehetett, szabadtérre szervezni, de természetesen hamar láttuk, hogy a kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstolásaink egy új élményt jelentenek a vendégeknek is. Persze a korábbi években is voltak szabadtéri eseményeink, de tavaly májustól kezdve ezek igazán hangsúlyosakká váltak. Azt gondolom, hogy ez a trend tartós marad, hiszen a járvány elmúltával is vonzó és maradandó élmény lesz majd a borkóstolással egybekötött dűlőtúránk” – mondta el Schieber Anita.

A borturizmus jövője?

Mindez az őszre teljesedett ki igazán, amikor a hagyományos Szekszárdi Szüreti Napok alkalmával a nagy főtéri gyülekezés helyett a vendégek ezeket a szabadtéri alkalmakat választották.

„Több nap alatt, kisebb csoportokban összesen több száz vendéget tudtunk bevonni a szabadtéri eseményeinkbe.

Ez egy teljesen biztonságos módszer arra, hogy a borkedvelők egyszerre kiránduljanak, gasztronómiai élményeket szerezzenek, borokat kóstoljanak. Ráadásul minden ilyen alkalomhoz valamilyen program is társult, például zenei élmény vagy irodalmi felolvasóest. Azt gondolom, hogy hosszabb távon is ez a komplex élmény, a szabadtéri borkóstolás lesz a borturizmus jövője, hiszen látható, hogy a vendégeknek tetszik és hatalmas igény mutatkozik ilyen programokra.”

Fotó: Schieber Pincészet

Schieber Anita ugyanakkor megjegyezte: a 2020-as év még a jó adottságokkal rendelkező pincészet számára is nagy érvágás, mintegy 20-25 százalékos bevételkiesést jelentett.

„Nagyon sajnálom azokat a vendéglátós kollégákat, akik ennél is lényegesen nagyobb veszteségeket szenvedtek el, és jelenleg nulla bevételük van”

– fogalmazott a pincészet tulajdonosa, aki szerint ugyanakkor az új módszerek révén hosszabb távon a borturizmus profitálhat mindazokból az ötletekből, amelyeket a tavalyi helyzet hozott.

Forrás: 
Schieber Pincészet sajtóközlemény

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Ízletes, egészséges és fenntartható

Több bárány- és juhhúst kellene fogyasztaniuk az európaiaknak. Nemcsak amiatt, mert finom, egészséges és változatossá teszi a táplálkozást, hanem sokféle gazdasági, társadalmi, kulturális és ökológiai előnye miatt is.

30 éves az Axiál: „Ma is ugyanabba az irányba utazunk”

„Az Axiál Kft. fejlődése európai mércével mérve is rendkívüli, 30 év alatt a nagy nyugat-európai mintákat követő kisvállalkozásból követendő hazai példává váltunk.” – írta az AXIÁL Híradó jubileumi, a cég 30. születésnapjára megjelenő számában Harsányi Zsolt tulajdonos-ügyvezető.

Szörp, szirup, tinktúra, tea

A 2012-es bükkszentkereszti gyógynövénynapokon kínálta először szörpjeit Kriván Nikolett. Olyan nagy volt azonban az érdeklődés irántuk, hogy jól működő kávézója mellett még abban az évben megalapította Bükkszentkereszten a Büxirup Manufaktúrát.

Jogvesztő határidő közeleg - Szeptember 30-ig lehet visszaigényelni a külföldi áfát

Egy hetük maradt csupán az áfalevonásra jogosult hazai vállalkozásoknak arra, hogy benyújtsák a külföldi áfa visszaigénylésére vonatkozó visszatérítési kérelmeiket – hívja fel a hazai vállalkozások figyelmét a Mazars. A nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló vállalat összefoglalójából kiderül: a szeptember 30-ai jogvesztő határidőig uniós és unión kívüli országokból is kérhetnek visszatérítést 2020-as vásárlásaik után a magyar áfaalanyok.

A világjárvány óta egyre többen (és többet) költenek online vásárlásra

A brit vásárlók mintegy 70%-a állítja, hogy az online és mobiltelefonon történő vásárlás vált a kedvenc vásárlási módjává, szemben a koronavírus-járvány előtti kevesebb mint 50%-kal – derült ki a Credit Karma személyi pénzügyi startup cég tanulmányából.

A digitalizált állattenyésztés a kiszámítható jövő kulcsa

Földünk népességnövekedésével az állattenyésztésnek is tartania kell a lépést: ki kell szolgálnia a megnövekedett igényeket a húsáruk iránt úgy, hogy közben az állatjólléttel, a környezeti fenntarthatósággal és a közegészségüggyel kapcsolatos aggályokat is figyelembe veszi.

Tengeri kereskedelem - Óriási késések, hatalmas nyereség

Világszintű gond, hogy a kikötők és a kapcsolódó logisztikai szolgáltatások csak nehezen tudják tartani a lépést a kereskedelemmel, ami a be- és kirakodási idő csúszásához és kapacitáshiányhoz vezet, mivel a fuvarozók nem képesek meg­küzdeni a rakományok mennyiségével.

„Nagy hiba volna elhallgatni, hogy túltermelés van”

Senki nem tudja, vagy legalábbis nem akarja elárulni, hogy mekkora is valójában a lengyelországi almatermés. Pedig nagy hiba volna elhallgatni a valóságot – idéz egy lengyel szakértőt a fruchthandel.de portál.

Értéke az eredeti, tartalma megújult

Idén mindenképpen rendhagyó lesz az OMÉK, ugyanis a HUNGEXPO megújult kiállítóterén és ezúttal az „Egy a Természettel” Vadászati és Természeti Világkiállítás társrendezvényeként fogadja a látogatókat október 7–10. között. De nemcsak külsőségekben és a rendezés keretében változott meg az ország egyik legnagyobb agrárrendezvénye, hanem tartalmában is.

A CBA és a SPAR Magyarország nyerte a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjat

A védjegyhasználó gyártócégek szavazatai alapján holtversenyben a CBA és az SPAR Magyarország nyerte a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjat, amelyet a szakma legnagyobb rendezvényén, a tapolcai Business Days-en adott át Erdős Norbert, az Agrárminisztérium államtitkára.