0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Világbajnok gyümölcsszárítmányok

Amit almából és meggyből készítenek, azzal piacvezetők a világon. Kizárólag úgynevezett igényes piacokra szállítanak, tehát Nyugat-Európába, Skandináviába, Japánba, Dél-Koreába, vagy újabban az USA-ba és Kanadába.

Oda adják el a termékeiket, ahol meg is tudják fizetni őket, mert nem filléres árukkal foglalkoznak, hanem nagyon is keresett szárított és csokoládéba mártott almacsipsszel és különböző almaszárítmányokkal. Ezekből készítik a legnagyobb tételeket, de foglalkoznak még szilvafeldolgozással és milotai dióval is. A mátészalkai Nobilis Zrt.-ről van szó, a cég idén ünnepli fennállása harmincadik évfordulóját. Az idáig megtett útról, küzdelmeikről, fejlesztéseikről, az újdonság örökös kereséséről beszélgettünk Novák Tiborral, a vállalkozás tulajdonosával.

Bármennyire nehéz elhinni, annak idején egy dohányszárítóval kezdődött az egész.

Annak idején ugyan többen kétségbe vonták, hogy ilyesmi egyáltalán lehetséges-e, de ők mégis ebben kezdték el a szeletelt alma szárítását. Az okoskodók logikája is érthető volt, miszerint más megszárítani a dohányt, és megint más ugyanabban a szerkezetben almát vagy egyéb gyümölcsöt ehető minőségűvé átalakítani. Mivel Novák Tibor világéletében arra vágyott, hogy megvalósítsa a lehetetlent – a csodára nála is várni kell egy-két pillanatot –, természetes volt számára, hogy kipróbálja az addig ismeretlen módszert. A valós motiváció egyébként az almaértékesítés nehézségeiből következett, ugyanis hirtelen megszűnt a Jonatán piaca, és ekkoriban a legtöbb helyen csak lerázták és betárcsázták.

Normális ésszel ezt nehéz volt elfogadnia. Próbáljuk meg szárítva, jött az ötlet. Mert Mátészalkán és környékén nem egyszerűen alma terem, hanem utolérhetetlen minőségű alma.

A környékbeli kistermelők almáját, meggyét, szilváját és dióját kezdték el felvásárolni és megszárítani, közben pedig gőzerővel kutattak a legjobb piacok után.

A tulajdonos nem maradt magára ebben a munkában, mert Éva lánya, aki ma élelmiszeripari mérnök, akkoriban még a kertészeti egyetemen tanult, és diplomadolgozatát a gyümölcsök szárításából írta. Ő az erdélyi származású mérnök férjével most még Calgaryban él, de idén nyáron családostól-unokástól hazaköltöznek. Ez szemmel láthatóan felvillanyozta Novák Tibort. A marketinget Mariann lánya vette a kezébe, aki pilóta férjével most Angliában él, de ennél is fontosabb, hogy ő kezeli a Nobilis Zrt. kiemelt nemzetközi partnereit.

A küzdelmesen induló üzletet hamarosan sikerre vezették, így kinőtték a mobil dohányszárítót. Elkezdték bérelt szárítóban feldolgozni az alapanyagokat. Mátészalkán összegyűjtötték amit tudtak, felszeletelték, amit lehetett, és úgy vitték Napkorra, Császárszállásra és Tarcalra.

Helyben az egykori Szamos-menti Állami Tangazdaságban nyílt mód szárítmányok készítésére.

Ez így eléggé kacifántos volt, és nem túl gazdaságos, mert előbb megvették az almát, bérben hámoztatták, majd elszállították a szárítóba. Ez mind-mind költséggel és a minőség romlásának veszélyével járt. Ezért úgy döntöttek, 12,5 millió forintért megveszik a mátészalkai telepet.

A hitel felvételéhez Novák Tibor háza volt a banki fedezet, de azon felül is szükség volt egy kezesre. Ez a kezes Ficsor Mihály állatorvos lett, régi nagyecsedi barátja. Összefogásuk és barátságuk a mai napig kiállta az idők próbáját.

Vajon jó lóra tett-e a tulajdonos, vagy kezdhetett volna mással is? Látni kell a mosolyát, amikor ezt a kérdést felteszik neki.

Csak annyit fűzött hozzá, hogy Bill Gates nemrégiben kijelentette, ha ma kezdene, nem a számítástechnikába, hanem az élelmiszergyártásba fogna bele.

Ez nem véletlen: jelenleg világszerte az élelmiszeriparban érhető tetten leginkább az innováció. Ebbe beletartozik a zöldségek és gyümölcsök feldolgozása, forgalmazása.

Amikor elkezdett működni az ügylet, szigorú követelményt állítottak maguk elé: minőségben ne legyen versenytársuk, ők mindenkinél jobbat akarnak. Az innováció azóta sem áll le náluk. De ez kevés volna, mert ők az innováció sebességét tartják a legfontosabbnak. Ezzel a gazdálkodói szemléletben sikeresek tudnak lenni, mert kiváló a gárdájuk, korszerű és nagyon jó a technikai hátterük, és mindehhez hasonlóan a kistermelői hátterük is páratlan a maga nemében.

Aki Mátészalkán kinéz az ablakán, az jószerével mást sem lát, csak almafát. Itt terem a híres szabolcsi Jonatán, a penyigei szilva, a Milotai dió és a Kántorjánosi meggy.

Ha pedig ezeknek annyira kiváló a beltartalma, akkor exportképes terméket érdemes előállítani belőlük – ezt a minőséget pedig érdemes a piaccal megismertetni és elismertetni.

Sajátos mikroklímája van ennek a körzetnek, mert ezen a termőhelyen az Ecsedi-láp, a Szatmár-beregi-síkság és a nyírségi futóhomok találkozik. Ettől alakul ki az a semmivel össze nem téveszthető íz, aroma és zamat, ami az itteni nyersanyagokat jellemzi.

Döccenőkkel, de sikeresen beindult a gyártás és az értékesítés. Az első vevőjük a Metro áruház volt. Előbb rendeltek 5 kartonnal, majd szóltak, hogy elég lesz 3 doboz is. Azóta nagyot változott a helyzetük. A piac hozza az újabb piacot, a jó hír mérföldes lépésekkel jár előttük – igaz, a rossz hír is, teszi hozzá Novák Tibor. Kiszerelve vagy ömlesztve is szállítanak, és elég büszkék rá, hogy a Nestlé szinte a kezdetektől fogva partnerük. Ebben közrejátszik, hogy mindig kifogástalan minőségre törekedtek.

Amikor csak lehetett, tanultak, ott voltak a világ meghatározó élelmiszeripari kiállításain Párizsban, Kölnben, Tokióban és Dubajban.

Folyamatosan szem előtt tartják az innovációs lehetőségeket. Eleinte otthon, a konyhában, a feleségével és a két gyerekkel próbálták ki a sütőben a gyártmányfejlesztést. Azért már ekkor rájöttek, hogy a meglévő termékeknél tudnak jobbat, megbízhatóbbat előállítani. A hazai piacra való betörés elég halványan sikeredett, viszont némi meglepetésre Németországban találtak vevőket, akiket olaszok, spanyolok, dánok és angolok követtek. A Nobilis Zrt. termékei ma már az angol királyi család asztalára is eljuthatnak. Ennek bizony az a feltétele, hogy a termék ne csak a legjobb legyen, hanem egyszersmind hibátlan és kifogástalan.

A siker feltételei közül a munkatársi közösséget említi Novák Tibor elsőként.

Meghatározó dolgozóik már több mint 20 éve ott dolgoznak, sőt, Ganyóné Magdi 34 éve munkatársa. Azóta ennél a cégnél lett alkalmazott a fia, a lánya és a veje is.

A Nobilis Zrt.-nél jelenleg hatvanan dolgoznak, a fluktuáció egyáltalán nem jellemző. A tulajdonos egyik legfőbb célja, hogy harmónia legyen a munkahelyen. Azt tartja, a munkájuk során a munkahelyi légkört is becsomagolják, így a vevők is megérzik. A Covid-19 miatt náluk is nagyobb lett az elővigyázatosság, de eddig mind a termelőik, mind az üzemben dolgozók megúszták.

A siker másik alapvető feltétele a jó gyártósor. Ezzel sincs gond, mert EU-források segítségével sikerült a lehető legjobbat kialakítaniuk. Nem volt olyan év, amikor ne vásároltak volna valamit, akár teljesen új, akár használt gépet, melyek működtetéséhez az elköteleződött munkatársi gárda megkerülhetetlen. Erre is említ példát Novák Tibor:

Gandhi szerint nem a testi erő a lényeg, hanem a kitartó akarat.

Az elköteleződés előbb-utóbb jelentkezik a minőségben, a megbízhatóságban, a kiváló, ezért jól eladható termékben.

A termékek alapanyagait környékbeli kistermelőktől vásárolja fel a Nobilis Zrt. Évente 3 ezer tonna almát és 1000 tonna meggyet vesznek, és kialakult a már 30 éve működő termelői háttér. Ők mindig többet fizetnek, mint mások, ezért minden esetben a legjobb alapanyagot kapják, és nem fordul elő náluk, hogy az almából mint alapanyagból hiány keletkezne. Van saját tárolójuk, képesek akár az éves mennyiséget is egyszerre hűtőházba tenni. Az almával szeptember végétől április végéig foglalkoznak, aztán, némi karbantartás után, június végétől július végéig a meggyel folytatódik a szezon. A betakarítás előtt Novák Tibor nem mondja a gazdáknak, hogy mikor szedjenek, hanem közösen megbeszélik azt.

Alapelv, hogy abból lehet kiváló készterméket készíteni, ami a fán is jó, megfelelően érett, ha az íz- és zamat­anyagok teljesen kialakulnak a Jonatánban, az Idaredben vagy a Goldenben.

A tulajdonos irodájának ablakában a legújabb innovatív termékeik sorakoznak. Most a fahéjas almaszirom a sláger, nagy a keletje Angliában, Dániában és Spanyolországban. Megfelelő érettségi állapot kell ahhoz, hogy az alma és a fahéj íze a lehető legjobban harmonizáljon. Csakis természetes anyagokat használnak, adalékanyagok nélkül gyártanak mindent. Ennek ellenére menet közben újabb előrelépés történt, amikor az almasziromból megjelentették a biováltozatot. Ezt azért tehették meg, mert a felvásárolt almának már az egyharmada biotermesztésű – és fokozatosan nő az aránya.

Árgus szemekkel figyelik, hogy milyen a kereslete a termékeiknek, mekkora a piac éhsége rájuk, és erre is fókuszálnak. Idén például közel 50 millió forintot fordítanak marketingre, mondván, mit ér az erény, ha más nem tud róla. Most videót készítenek, hogy a kanadai piacon még ismertebbé tegyék termékeiket.

A gyártás során 10 kilogramm friss almából készül 1 kilogramm teljesen száraz almaszelet.

A meggynél és a szilvánál más a szárítási arány, mert azok jó élvezeti értékéhez 20 százalék körüli nedvességtartalomra van szükség.

A cég termelési értéke évi 1,2 milliárd forint, és nincsenek értékesítési gondjaik. Pedig 1 kilogramm szárítmány akár 6 ezer forintba is belekerül. Az USA-ba február 15-én elindított öt kamionon 50 millió forint értékű feldolgozott almát vittek el.

Nagyon odafigyelnek, hogy az alapanyagot, az almát és a meggyet semmilyen kritika ne érhesse, ezért a szermaradvány-vizsgálatot egy nemzetközi akkreditációval bíró csapatra bízzák. Főként exportra termelnek, úgyhogy Novák Tibor jó szívvel nyugtázta, hogy a pandémia kitörésekor azonnal intézkedett az Agrárminisztérium és a kamara, hogy a kivitelt le ne állítsák.

Menet közben a forint árfolyama sokat esett az euróhoz viszonyítva, ami számukra, mint exportőröknek, igencsak kedvező.

Sikerük meghatározó összetevője, hogy a Nobilis Zrt.-nél a vevő igénye mindent megelőz. Erről a kapcsolatrendszerről ugyanazt vallják, amit Novák Tibor a házasságról: mindkettő akkor jó, akkor lehet hosszú távú, ha mindkét fél elégedett benne. Ő már csak tudja: feleségével jövőre tartják az aranylakodalmukat.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság