Back to top

A mezőgazdasági turizmusé a jövő

Klímaválság, COVID-válság, fenntartható gazdálkodás és élelmezés, a falak közé szorított nagyvárosi ember növekvő vágya a természet és az újszerű élmények iránt. Korunk számos globális kérdésére és meghatározó igényére adhat választ egy új típusú szolgáltatásipar, az agrárturizmus.

A mezőgazdasági turizmusé a jövő
Interaktív tapasztalatokkal váltják ki az osztálytermi tanulást
Ami pedig élmény, feltöltődés és hasznos ismeretszerzésen alapuló személyes fejlődés a turistának, az bevételi forrás a kisebb helyi gazdaságok és termelők számára.

Jelenleg ugyanis globális piaci térségben versenyeznek, amelyet a nemzetközi közlekedés és kommunikáció nyit meg számukra, és szembe kell nézniük az ipari méretű gazdaságok előnyével, amelyek jellemzően képesek alacsonyabb költségek mellett többet termelni a kiterjedt géphasználat és a modern technológia segítségével.

Ezzel szemben a fenntartható gazdálkodás módszerei a ráfordításhoz képest jellemzően kevésbé következetes és kiszámítható hozamot és jövedelmet eredményeznek. Ez jelentős pénzügyi megterhelést okozhat a kisebb gazdaságoknak, amelyet a mezőgazdasági turizmus segíthet enyhíteni.

Az agrár-turisztikai modell költsége és hatóköre a mezőgazdasági vállalkozásoktól függően nagyon sokféle lehet. Számos tényező határozhatja meg az egyedi üzleti modellek kialakulását.

Egy tejüzem például dönthet úgy, hogy helyszíni túrákat tesz elérhetővé iskolák számára, viszonylag alacsony ráfordítással biztosítva a gyerekeknek, hogy élőben, testközelben lássanak tehenet, tőgyet és dobozon kívüli tejet, miközben interaktív tapasztalatokkal váltják ki az osztálytermi tanulást.

Ugyanez a tejüzem természetesen határozhat úgy is, hogy termelésének valamekkora hányadát nagykereskedőnek értékesíti, míg esetleg kisebb részét kiegészítő vállalkozásként helyszíni sajtgyártó műhelyben dolgozza fel, agrárturisztikai céllal.

Néhányan azonban annyira sikeresnek találták az utóbbit, hogy az lett az elsődleges vállalkozásuk. Számos brit mezőgazdasági termelő jelentős jövedelmet termel a „staycation” gyorsan növekvő piacán.

A kifejezés a „vacation" (utazás, vakáció, szabadság alatt) szó rövidítéséből (-cation) ered. A a staycation azt jelenti, amikor valaki otthon tölti a szabadságát, vagyis marad (stay). (Mostanában rendkívül elterjedt, ha nem is ugyanennyire közkedvelt módja az üdülésnek.) Az „új időszámításnak” megfelelő modern életérzésünket kifejező staycation mellett egyéb (vidámabb) tagjai is vannak a szócsaládnak: playcation, foodcation, sleepcation, golfcation vagy shopcation, de vissza a természethez!

A kempingek, pásztorkunyhók, jurták és kapszulaházak viszonylag alacsony beruházási költséggel termelnek négyzetméterenként viszonylag jelentős hasznot,

de az agroturizmus tökéletes példa arra is, hogy miként módosíthatjuk fogyasztói szokásainkat mások javára. Ez a gondolat az alapja egy közösség által fenntartott és támogatott, visszavonulást és természetes életmódot népszerűsítő görög turisztikai helyszínnek, amely a maori nyelvből kölcsönvett Aroha (szeretet) nevet kapta.

A telepet a Believe Tribe elnevezésű közösség építi és finanszírozza, folyamatosan segítséget, támogatást és ötleteket kérve a nagyobb közösségtől, vagyis mindenkitől, aki azonosulni tud az értékrendjükkel, amit három szóban foglalnak össze:

„ajándék, siker és virágzás”.

A projektet egy dél-afrikai filantróp házaspár, Michelle és Vaughan Nicholls vezeti.

Igyekeznek összehozni mindazokat, akik elkötelezettek a bolygó egészsége és az emberiség jövője iránt, érdekesnek találják az agroturizmust és hisznek a „pay-it-forward” gondolatában.

Az angol kifejezés azt jelenti, hogy valakinek a segítségét, kedvességét nem közvetlenül neki háláljuk meg, hanem egy vagy több másik személynek nyújtott segítséggel. Régóta használatban van, de a 2000‑ben megjelent azonos című film után vált ismertebbé, amikor mozgalmak is elindultak az ötletre alapozva. A filmben egy jótettért cserébe három másik személynek kellett valami olyasmiben segíteni, amit saját erejéből nem tudott volna elérni.

A pay it forward lényege, hogy ezen a módon a jótettek száma folyamatosan növekszik, és ha mindenki tartja magát hozzá, akkor a mozgalom szebb hellyé teheti a világot.

Olajfaliget
A görögországi Aroha hagyományosan művelt olajfaligetek között fekszik
Fotó: pixabay
A görög Aroha helyszínét hagyományosan művelt olajfaligetek övezik, amelyeket a helyi közösség generációk óta tart fenn. A Believe Tribe tagjai számára fontos, hogy jelenlétük ne zavarja a természetes rendet, és nagyon szeretnék, ha a hagyományos olajbogyó-gazdálkodás folytatódna a területen.

Szerencsére, Arohán nem kell a kettő között választani, de világszerte egyre több agrárturisztikai célpontot fedezhetünk fel, amelyek a mezőgazdaság és az idegenforgalom összhangjára épülnek.

 MMG Direkt

Elindult a Magyar Mezőgazdaság új műsora, az MMG Direkt. Ezen a héten a Rádi testvérekkel beszélgettünk arról, hogy növénynemesítőként, generációváltókként milyen tapasztalataik vannak a hazai agráriumban. A teljes adást holnap, 2021.04.07-én nézheti meg a youtube csatornánkon.

De már most bepillanthat a beszélgetésbe – MMG Direkt röviden:

MMG - Direkt röviden | Kukoricanemesítő akarok lenni! Az meg micsoda kisfiam? | Teljes adás holnap!

 

 

Forrás: 
pebblemag.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kevesebb jég, kevesebb kár

Április közepén megnyomták a gombot, s ezzel üzembe helyezték az országos jégkármérséklő rendszert. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) által üzemeltetetett, az ország 986 pontjáról ezüst-jodidot a felhőkbe juttató rendszer minden évben több milliárd forint kárt előz meg a mezőgazdaságban, emellett lakossági, ipari, állami létesítményeket, ingatlanokat és ingóságokat is véd.

Kezdődik az egyéni gazdaságok összeírása

Országszerte mintegy 21 ezer egyéni gazdaság részvételével kezdi meg május 15-én a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az egyéni gazdaságok összeírását. A válaszadók május 25-ig online, azt követően pedig június 15-ig összeírók segítségével, személyesen vagy telefonon keresztül válaszolhatnak a kérdésekre.

Megújuló agrárium, megújuló vidék

Tisztes eredményt tudhat maga mögött a magyar agrárium. Az elmúlt években tapasztalt termelékenység és hatékonyság növekedés, a megtermelt javak minőségének javulása büszkeségre adhat okot - fogalmazott az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára az Agroinform online rendezvényének megnyitóján.

Új fajták és takarmányok

A takarmányozás mindig is az állattenyésztéssel kapcsolatos kutatásoknak azon területe volt, ahol a gazdasági élet szereplői szívesen együttműködtek az egyetemekkel, hisz a takarmányozási költségek csökkentése meghatározó az állati termék előállításának rentabilitásában.

Ilyen még nem volt: umami ízű lila paradicsom

Megjelenésében és beltartalmában is egyedi terméket vezet be a piacra a Syngenta. A sötétlila bogyójú, umami ízélménnyel megajándékozó koktélparadicsomot YOOM™ néven forgalmazzák. Az izgalmas ízű, színű csemegét hazánkban kizárólag a Trivega Kft. termesztheti, a fogyasztók pedig 250 grammos, fenntartható erdőgazdálkodásból származó alapanyagokból készült tálcás kiszerelésben vásárolhatják meg.

Természetközeli kertek európai díjára lehet pályázni

Olyan innovatív, fenntartható, példaértékű projekteket díjaznak amelyek természetközeliek, környezetbarátak és társadalmi és gazdasági szempontból is kiemelkedőek. A díjra minden európai nemzet kertészeinek, tervezőinek, közösségeinek, oktatási intézményeinek és egyesületeinek szól.

Az integráció nem a vitákról szól

Hatalmas erőfeszítéseket tesz az Európai Unió a leszakadó országok gazdasági felzárkóztatásáért, a közös gazdasági erőt biztosító integráció elmélyítéséért, és még sok tennivaló van ennek érdekében. Erőfeszítések ide vagy oda, az biztos, hogy a COVID után gazdasági értelemben is más lesz a világ.

A tehenész-gumicsizma már a múlté

Egy pályakezdő agrármérnöknek hatalmas megpróbáltatás a semmiből felépíteni egy vállalkozást, ugyanakkor nem is lehetetlen. Hogy megvalósuljon, folyamatos tapasztalatszerzésre van szükség: meg kell ismerni a szakma legalját, a kétkezi munkát, az alkalmazottak gondolkodásmódját, az állatok életét, és ezekből építkezve létrehozni a vállalkozást, máskülönben a cég ingatag alapokon nyugszik.

A személyi jövedelemadó bevallási tervezetet érdemes átnézni

Az adóhatóság által elkészített személyi jövedelemadó (szja) bevallási tervezetet mindenképpen érdemes átnézni, szükség esetén módosítani - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Bőrök növényekből: nem muszáj állatot ölni a bőrcipőért

A növényi bőrökkel nem csak az állatvédőket és vegetáriánusokat célozzák meg, hanem mindenkit, aki lelkifurdalás nélkül szeretne bőrcipőt viselni vagy bőrtáskát hordani. Mangóból, almából, ananászból és kaktuszból is készül alternatív bőr, sőt eredetileg a linóleum is egy természetes, lenolaj alapú anyag...