0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

A mezőgazdasági turizmusé a jövő

Klímaválság, COVID-válság, fenntartható gazdálkodás és élelmezés, a falak közé szorított nagyvárosi ember növekvő vágya a természet és az újszerű élmények iránt. Korunk számos globális kérdésére és meghatározó igényére adhat választ egy új típusú szolgáltatásipar, az agrárturizmus.

Ami pedig élmény, feltöltődés és hasznos ismeretszerzésen alapuló személyes fejlődés a turistának, az bevételi forrás a kisebb helyi gazdaságok és termelők számára.

Jelenleg ugyanis globális piaci térségben versenyeznek, amelyet a nemzetközi közlekedés és kommunikáció nyit meg számukra, és szembe kell nézniük az ipari méretű gazdaságok előnyével, amelyek jellemzően képesek alacsonyabb költségek mellett többet termelni a kiterjedt géphasználat és a modern technológia segítségével.

Ezzel szemben a fenntartható gazdálkodás módszerei a ráfordításhoz képest jellemzően kevésbé következetes és kiszámítható hozamot és jövedelmet eredményeznek. Ez jelentős pénzügyi megterhelést okozhat a kisebb gazdaságoknak, amelyet a mezőgazdasági turizmus segíthet enyhíteni.

Az agrár-turisztikai modell költsége és hatóköre a mezőgazdasági vállalkozásoktól függően nagyon sokféle lehet. Számos tényező határozhatja meg az egyedi üzleti modellek kialakulását.

Egy tejüzem például dönthet úgy, hogy helyszíni túrákat tesz elérhetővé iskolák számára, viszonylag alacsony ráfordítással biztosítva a gyerekeknek, hogy élőben, testközelben lássanak tehenet, tőgyet és dobozon kívüli tejet, miközben interaktív tapasztalatokkal váltják ki az osztálytermi tanulást.

Ugyanez a tejüzem természetesen határozhat úgy is, hogy termelésének valamekkora hányadát nagykereskedőnek értékesíti, míg esetleg kisebb részét kiegészítő vállalkozásként helyszíni sajtgyártó műhelyben dolgozza fel, agrárturisztikai céllal.

Néhányan azonban annyira sikeresnek találták az utóbbit, hogy az lett az elsődleges vállalkozásuk. Számos brit mezőgazdasági termelő jelentős jövedelmet termel a „staycation” gyorsan növekvő piacán.

A kifejezés a „vacation” (utazás, vakáció, szabadság alatt) szó rövidítéséből (-cation) ered. A a staycation azt jelenti, amikor valaki otthon tölti a szabadságát, vagyis marad (stay). (Mostanában rendkívül elterjedt, ha nem is ugyanennyire közkedvelt módja az üdülésnek.) Az „új időszámításnak” megfelelő modern életérzésünket kifejező staycation mellett egyéb (vidámabb) tagjai is vannak a szócsaládnak: playcation, foodcation, sleepcation, golfcation vagy shopcation, de vissza a természethez!

A kempingek, pásztorkunyhók, jurták és kapszulaházak viszonylag alacsony beruházási költséggel termelnek négyzetméterenként viszonylag jelentős hasznot,

de az agroturizmus tökéletes példa arra is, hogy miként módosíthatjuk fogyasztói szokásainkat mások javára. Ez a gondolat az alapja egy közösség által fenntartott és támogatott, visszavonulást és természetes életmódot népszerűsítő görög turisztikai helyszínnek, amely a maori nyelvből kölcsönvett Aroha (szeretet) nevet kapta.

A telepet a Believe Tribe elnevezésű közösség építi és finanszírozza, folyamatosan segítséget, támogatást és ötleteket kérve a nagyobb közösségtől, vagyis mindenkitől, aki azonosulni tud az értékrendjükkel, amit három szóban foglalnak össze:

„ajándék, siker és virágzás”.

A projektet egy dél-afrikai filantróp házaspár, Michelle és Vaughan Nicholls vezeti.

Igyekeznek összehozni mindazokat, akik elkötelezettek a bolygó egészsége és az emberiség jövője iránt, érdekesnek találják az agroturizmust és hisznek a „pay-it-forward” gondolatában.

Az angol kifejezés azt jelenti, hogy valakinek a segítségét, kedvességét nem közvetlenül neki háláljuk meg, hanem egy vagy több másik személynek nyújtott segítséggel. Régóta használatban van, de a 2000‑ben megjelent azonos című film után vált ismertebbé, amikor mozgalmak is elindultak az ötletre alapozva. A filmben egy jótettért cserébe három másik személynek kellett valami olyasmiben segíteni, amit saját erejéből nem tudott volna elérni.

A pay it forward lényege, hogy ezen a módon a jótettek száma folyamatosan növekszik, és ha mindenki tartja magát hozzá, akkor a mozgalom szebb hellyé teheti a világot.

A görög Aroha helyszínét hagyományosan művelt olajfaligetek övezik, amelyeket a helyi közösség generációk óta tart fenn. A Believe Tribe tagjai számára fontos, hogy jelenlétük ne zavarja a természetes rendet, és nagyon szeretnék, ha a hagyományos olajbogyó-gazdálkodás folytatódna a területen.

Szerencsére, Arohán nem kell a kettő között választani, de világszerte egyre több agrárturisztikai célpontot fedezhetünk fel, amelyek a mezőgazdaság és az idegenforgalom összhangjára épülnek.

 MMG Direkt

Elindult a Magyar Mezőgazdaság új műsora, az MMG Direkt. Ezen a héten a Rádi testvérekkel beszélgettünk arról, hogy növénynemesítőként, generációváltókként milyen tapasztalataik vannak a hazai agráriumban. A teljes adást holnap, 2021.04.07-én nézheti meg a youtube csatornánkon.

De már most bepillanthat a beszélgetésbe – MMG Direkt röviden:

youtube://v/VMP2tccHMqs

 

 

Forrás: pebblemag.com