Back to top

A fogyasztói magatartást vizsgálták

A Motivaction piackutató ügynökség rendszeresen végez felméréseket az európai fogyasztói magatartásról – különös tekintettel a virág- és dísznövényvásárlási szokásokra – a Holland Virágiroda megbízásából. Az eredményekből levont következtetések aztán átültethetők a marketingeszközökbe és felhasználhatók a reklámkampányok során.

Év végén a virág- és dísznövény-kereskedelem kapcsán felmerült a kérdés, hogy az aktuális lakberendezési trendek, a virág- és növénydivat befolyásolja-e a vásárlói döntéseket. Ezt a kérdést részben már vizsgálták a Trend Collection ősz/tél 2020 című tanulmány keretén belül is, és annak a következtetéseit megerősítették a mostani kutatási eredmények: a trendek valóban inspirálják a fogyasztókat.

A Motivaction Hollandiában, Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában végezte a jelenlegi felmérést. A válaszadók 18 és 70 év közötti férfiak és nők voltak.

Különbség az országok között

A felmérésben a fogyasztók átlagosan egynegyede határozottan azt válaszolta, hogy nagyon érdekli a lakberendezés. Németországban és Franciaországban ez az arány még magasabb, 30% körüli.

A 25 és 34 év közötti fiatalokat Nagy-Britanniában különösen érdekli a saját környezetük szépítése, közülük 36% válaszolt igennel.

A megkérdezetteknek nagyjából a fele valamennyire érdeklődik a lakberendezés iránt, míg 28%-uk egyáltalán nem.

A trendi, modern, esztétikus tárgyak iránt különösen vonzódó fogyasztói csoportból (akiket a tanulmány „aesthetic explorer” – esztétikai felfedezők célcsoportként említ) érthető módon mind a négy vizsgált országban nagy arányban, átlagosan 59%-ban nyilatkoztak úgy, hogy nagyon érdekli őket az aktuális divatirányzat, és csak nagyon kevesen vannak közülük olyanok, akik közömbösek lennének iránta.

Egyértelmű célcsoport

A Holland Virágiroda intenzív piackutatás segítségével körülírta azt a társadalmi/fogyasztói csoportot, amelyre összpontosítva jól mérhető, költséghatékony és eredményes kommunikációt tudnak folytatni a dísznövényvásárlás ösztönzése céljából.

Kampányaikban az úgynevezett „esztétikai felfedezők” csoportját szólítják meg.

Ők a kreatív kultúra szerelmesei, kedvelik az újításokat, és szívesen díszítik otthonukat designtárgyakkal, virágokkal és növényekkel.

A célcsoport körülhatárolásának igen nagy jelentősége van: noha ez a csoport a német piacnak csupán a 16%-át képviseli, a dísznövényvásárlások 29%-a nekik köszönhető. Tehát egy viszonylag kicsi, de a többi fogyasztói rétegre is erősen hatni képes csoportról van szó, emiatt őket tartják szem előtt, amikor kommunikációs stratégiákat, kampányokat és reklámhirdetéseket dolgoznak ki a szakemberek.

A fogyasztók mind a négy országban elsősorban a lakberendezési üzletekből, illetve a hasonló témájú tévéműsorokból merítik az ötleteket. A közösségi oldalak közül a Facebookról és a Pinterestről, valamint a különböző nyomtatott magazinokból, otthon témájú weboldalakról gyűjtenek információt.

A felmérés során az összes válaszadó 10%-a állította azt, hogy rendszeresen vásárol olyan szép termékeket, amiket a tévében, egy magazinban vagy éppen egy barátjánál látott meg.

Lényegesen nagyobb létszámú csoportot (53%) alkotnak, akik szintén vágynak attraktív termékekre, de nem vásárolnak rendszeresen.

Virágok és növények divatja

Arra a kérdésre, hogy „ön szerint a növényekkel és virágokkal kapcsolatban is léteznek-e divatirányzatok?” átlagosan a válaszadók 27%-a válaszolt határozott igennel, 49% pedig úgy gondolta, hogy talán léteznek. Hollandiában az átlagosnál lényegesen többen, az emberek 39%-a van meggyőződve arról, hogy a növények esetében is lehet trendekről beszélni, Németországban ugyanakkor csak a válaszadók 21%-a gondolta így. A fő célcsoportból megkérdezetteknek ugyanakkor mind a négy országban a 44%-a mondta, hogy létezik virág- és növénydivat, amelyet – amennyiben az az ízlésének megfelelő – 20% rendszeresen követni is szokott, míg 68% több-kevesebb rendszerességgel vesz figyelembe.

A felmérés tehát kimutatta, hogy a virág- és növénytrendek remek inspirációt jelentenek a fogyasztók számára.

Tízből hat fogyasztót nem hagynak hidegen ezek az irányzatok, az „esztétikai felfedezők” közül pedig tízből kilencen reagálnak a trendekre valamilyen rendszerességgel. Ezek nagyon értékes információk, amelyekre a Holland Virágiroda szerint érdemes a jövőbeni kampányok során építeni.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2021/14 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Jelentősen megugrott Kínában a sertéshústermelés

Kína első negyedéves sertéshústermelése az egy évvel korábbihoz képest 31,9%-kal 13,69 millió tonnára emelkedett - derült ki a múlt héten közzétett adatokból, ami két éve a legmagasabb negyedéves mennyiség.

33 milliárd forint támogatás érkezett a szarvasmarha- és juhtartókhoz

Lényegében befejeződött a tejelő tehenek, az anyajuhok és a hízott húsmarha bikák után a tavalyi évben benyújtott termeléshez kötött támogatások kifizetése. Ennek eredményeképpen 33 milliárd forint segíti a gazdálkodókat - tájékoztatott az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára.

Annyi, amennyi benne van!

Én kis kertem címmel képes ismeretterjesztő „élménybeszámolót” jelentetett meg Aszódi János, az ATV-n népszerű Új Mezőgazdasági Magazin szerkesztő-riportere. A könyv számos hasznos tanáccsal, okos tippel, kipróbált recepttel, személyes történettel és sok-sok fotóval mutat be több mint harminc növényt.

Egy indiai hangyafaj képes összezsugorítani, majd visszanöveszteni az agyát

Egy Indiában honos hangyafaj egyes dolgozói képesek összezsugorítani az agyukat és felduzzasztani a petefészküket, hogy királynőjük halála esetén biztosítsák a kolónia túlélését, és ha valamilyen okból ez az "álkirálynői" státuszuk megszűnik, belső szerveik visszaalakulnak eredeti állapotukba - állapították meg a kutatók.

Webinár az antimikrobiális rezisztenciáról

Állatorvosok és állattartók számára rendezett két alkalomból álló online szakmai beszélgetést az Alpha-Vet Kft., ahol a téma szakavatott képviselői segítettek eligazodni az antibiotikumokat érintő szakmai tudnivalók és jogszabályok világában.

Hazai virágkertészet: Egyre nagyobb szükség lesz rá

Változások a technológiákban 2021 címmel szemináriumot szervezett a Flora Hungaria Nagybani Piac. A járványhelyzetre való tekintettel az előadásokat kizárólag online közvetítés formájában lehetett követni. Az előadók számára is szokatlan, fizikai közönség nélkül megrendezett esemény sok szakmai újdonságot tartogatott az érdeklődőknek.

Kihirdették az első Interwine díj eredményeit

Az elmúlt év rávilágított arra, hogy mennyire fontos az online jelentét. Egy jól működő honlap, lehetőleg webshoppal, ma már elengedhetetlen a vállalkozások számára – így van ez a borászatokkal is. A Hungarianwines.eu éppen ezért megszervezte az első Interwine díjat, a magyar borászatok és borkereskedések honlapjainak versenyét.

Gyökeres változást hozott az eső – Növényvédelmi előrejelzés 16. hét

Negyedéve tartó szárazság szakadt meg április közepén, és bár a tavaszi aszályt csak átmenetileg csökkenti a lehulló eső, a moníliás virág- és hajtásfertőzés kórokozójának növénybe hatolását annál jobban elősegíti. A fák a virágzás idején a legfogékonyabbak, de csapadékos tavaszon a fiatal hajtások érzékenysége is megnő, emiatt a védekezéseket a virágzási időszak után is folytatni kell. Az esővel erősödhet a varasodásveszély is.

Nem kell a műanyag - tészta és rizs újratöltő állomást tesztel az Aldi

Az áruházlánc új rendszert tesztel a műanyag hulladék csökkentésére azzal, hogy csomagolásmentes tészta- és rizstermékek értékesítésébe kezd, mely a kimért zöldség és gyümölcs árusítás folyamatához hasonlóan működik.

Dísznövény-kereskedelem: három ötlet a sikerhez

Miután a vásárló betér a kertészeti árudába vagy virágboltba, a kereskedők már az első percekben sok olyan hibát követnek el, amelyek igencsak veszélyeztetik az értékesítés sikerét, a vevők lojalitását.