Back to top

Februárban nőtt a kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben

Februárban a vártnál jóval nagyobb mértékben nőtt a kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat hétfői jelentése alapján.

Februárban szezonális kiigazítással 3,0 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben az előző havihoz képest a januári 5,2 százalékos havi csökkenés után.

A piaci konszenzus 1,5 százalékos havi növekedést valószínűsített februárra.

Februárban 2,9 százalékkal maradt el a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbitól az euróövezetben, kevésbé a januári 5,2 százalékos éves elmaradásnál és jóval kevésbé a piaci konszenzusnál, ami a tavaly februárinál 5,4 százalékkal alacsonyabb kiskereskedelmi forgalomra számított az idén februárban.

Az Európai Unióban szezonális kiigazítással 2,9 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom februárban a januárihoz képest, amikor viszont 4,6 százalékkal csökkent havi bázison. Februárban 2,2 százalékos elmaradásban volt a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbihoz képest az EU-ban, januárban pedig 4,5 százalékkal volt kisebb.

A legnagyobb mértékben Ausztriában nőtt a kiskereskedelmi forgalom februárban az előző havihoz képest, 28,2 százalékkal.

Szlovéniában 16,4 százalékos, Olaszországban 8,4 százalékos volt a havi növekedés. A legnagyobb havi csökkenés, 1,5 százalékos Máltán következett be februárban a kiskereskedelmi forgalomban. A második legnagyobb havi csökkenés Franciaországban és Magyarországon volt, 1,2 százalékos.

Az előző havihoz képest jelentősen lassult az online kiskereskedelmi portálok forgalmának növekedése. Az euróövezetben 0,4 százalékkal emelkedett az előző havihoz képest februárban, míg januárban 6,0 százalékos volt a havi növekedés, az EU-ban pedig a januári 5,5 százalékról 0,3 százalékra csökkent februárban a növekedési ütem.

Nagy fordulat következett be a nem élelmiszeripari cikkek forgalmában az üzemanyagok kivételével, ami az euróövezetben januárban 9,9 százalékkal csökkent havi bázison, februárban pedig 6,8 százalékkal emelkedett.

Az EU-ban ugyanennek a cikkcsoportnak a forgalma januárban 8,2 százalékkal csökkent havi bázison, februárban pedig 6,2 százalékkal emelkedett.

Az üzemanyagok forgalma az euróövezetben 3,7 százalékkal, az EU-ban 2,4 százalékkal nőtt februárban az előző havihoz képest, míg januárban az euróövezetben 0,9 százalékkal csökkent, az EU-ban nem változott.

Az egy évvel korábbihoz képest Portugáliában csökkent a legnagyobb mértékben, 15,4 százalékkal a kiskereskedelmi forgalom februárban. Szlovákiában 14,7 százalékkal maradt el februárban a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbitól, Máltán pedig 8,9 százalékkal.

A legnagyobb éves növekedést Belgiumban regisztrálták a kiskereskedelmi forgalomban, 11,0 százalékosat.

Ausztriában 5,2 százalékkal, Horvátországban 5,1 százalékkal haladta meg a februári kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbit.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kevesebb holland tulipán lesz jövőre

A holland tulipán népszerűsége évek óta töretlen, ráadásul a tulipánszezon ideje is hosszabb lett. Az idei fagykárok miatt azonban jövőre kevesebb tulipán fog virágozni Hollandiában.

Végre berobbant a spárgaszezon

Az időnként már túlzottan is meleg napokon lendületesen fejlődnek a sípok, így akár reggel és este is végig kell menni a sorokon a szedőknek. A napi hozam pedig az előző hetinek a háromszorosa, tudtuk meg Gulyás Jánostól, az 50 hektár, zömében zöldspárga ültetvénnyel rendelkező Bács-Zöldért Zrt. igazgatójától.

Baromfihús hiány az Egyesült Államokban

Az amerikai piacon jelenleg gondot okoz a baromfihús iránti kereslet kielégítése. A csirkehúsos szendvicsek a vártnál jobban fogynak, de a hústermelők nem tudnak lépést tartani a megnövekedett igényekkel.

A paradicsom térhódítása az olasz gasztronómiában

Legyen szó egy pizzáról vagy egy spagettiről Olaszország legikonikusabb ételei mind tartalmaznak paradicsomot. De ez nem volt mindig így. Valójában a paradicsom csak a 19. században vált az olasz gasztronómia szerves részévé, azelőtt pedig azt gondolták erről a növényről, hogy mérgező.

Nézd meg a kezét, vedd meg a sajtját!

Magyarországon egyre többen készítenek tehén- és kecsketejből tejfölt, túrót, sajtokat, ám olyan szakember még mindig kevés van, aki a juhtejre alapozza vállalkozását. Rácz Miklós Tamás sajtkészítő Miskolctól 15 percnyi autózásra, Újcsanáloson ezt tette, amikor pár éve az öltönyt lecserélte gumicsizmára, s ezt azóta sem bánta meg.

Ilyen még nem volt: umami ízű lila paradicsom

Megjelenésében és beltartalmában is egyedi terméket vezet be a piacra a Syngenta. A sötétlila bogyójú, umami ízélménnyel megajándékozó koktélparadicsomot YOOM™ néven forgalmazzák. Az izgalmas ízű, színű csemegét hazánkban kizárólag a Trivega Kft. termesztheti, a fogyasztók pedig 250 grammos, fenntartható erdőgazdálkodásból származó alapanyagokból készült tálcás kiszerelésben vásárolhatják meg.

Felvásárlás Ausztriában

Bővíti talajművelőgép-kínálatát a legnagyobb osztrák munkagépgyártó, a Pöttinger. Felvásárolta az alsó-ausztriai Stoitzendorfban működő Cross Farm Solution vállalatot, amely elsősorban vegyszereket kiváltó mechanikus gyomirtó berendezések – kultivátorok, küllőskapák, csillagkerekes forgókapák és rugósfogú gyomboronák – gyártásában szerzett magának elismerést és piaci részesedést.

Alacsony a magyar tejtermékek aránya az élelmiszerüzletekben

Hivatkozással a Nébih 2021. évi kutatási jelentésére (Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában – 2020) a magyar termékek kínálatának csökkenése egyértelműen megállapítható.

Nem az a kérdés, hogy ér-e minket kibertámadás, hanem az, hogy mikor

A fenti kijelentés a Budapest Bank által szervezett, adatvédelemmel és internetbiztonsággal foglalkozó Budapest Business Live rendezvényén hangzott el. Az előadók azonban megnyugtatták a résztvevőket: már apró biztonsági lépésekkel és nagyobb figyelemmel megelőzhetők a komoly károk.

Természetközeli kertek európai díjára lehet pályázni

Olyan innovatív, fenntartható, példaértékű projekteket díjaznak amelyek természetközeliek, környezetbarátak és társadalmi és gazdasági szempontból is kiemelkedőek. A díjra minden európai nemzet kertészeinek, tervezőinek, közösségeinek, oktatási intézményeinek és egyesületeinek szól.