Back to top

Borvidékeink ütőere a borturizmus

Kiadónk elindította a szerdánként jelentkező MMG Gazdahang című podcast csatornáját, ahol az aktuális agrárhírek mellett egy stúdióbeszélgetés keretében izgalmas témával színesítjük az adást. Ehhez létrejött az MMG Direkt is, ahol videó formájában lehet megtekinteni a beszélgetést.

MMG - Direkt | Borvidékeink ütőere a borturizmus | Borbély Tamás, Az Év Bortermelője

 

Második adásban Viniczai Sándor, a Magyar Mezőgazdaság Kiadó rovatvezetője beszélgetett Borbély Tamással, a badacsonytomaji Borbély Családi Pincészet tulajdonosával és Nagy Ticiánával, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) szőlész-borász mérnök szakos hallgatójával, akiket a szőlészetben-borászatban zajló generációváltásról, fajtákról, borturizmusról, továbbá a szakma jelen helyzetéről kérdezett.

Borbély Családi Pincészet múltja egészen 1981-ig nyúlik vissza, ekkor kerültek a földbe az első tőkék.

A többgenerációs családi hagyományokra épülő szőlőtermesztés és borkészítés apáról fiúra szállt, és a jelenleg 23 hektáros birtokon a badacsonyi borvidékre jellemző kiváló szőlőfajtákból a modern és tradicionális technológiák vegyítésével frissebb stílusú, egyedi ízvilágú, tartalmas borok készülnek. A 2010-es évjárattól Borbély Tamás is aktívan kivette a részét a családi borkészítésből, miáltal új arculat és stílus jött létre boraik körében. Ezen újítások az eredményekben is megmutatkoztak, hiszen Borbély Tamást 2020-ban az Év Bortermelőjévé választották, ráadásul elsőként a Badacsonyi borvidékről.

"Nagy örömmel tölt el, hogy egy olyan csodálatos borvidéken tevékenykedhetem, mint a badacsonyi.

Az erre a borvidékre jellemző fajtákkal igyekszünk visszaadni borainkon keresztül a táj adottságainak egyediségét.

Ugyanakkor a klímaváltozás miatt érdemes számos új, helyi fajtát is telepíteni, mint a Rózsakő vagy a Zeusz, melyek amellett, hogy ellenállóbbak, jó savakat tudnak megőrizni ezen a borvidéken" - mondta Borbély Tamás.

Az Év Borászának magától értetődő volt, hogy borász lesz, hiszen generációk óta ezzel foglalkozik a Borbély család, igaz ez Nagy Ticiána nagypapáira is, azonban leendő borászatát a semmiből kell felépítenie.

"Teljesen tudatos döntés volt részemről, hogy ezt a szakmát választottam. Szerettem volna nagyapáim szellemi örökségét továbbvinni, emellett a művészet és mérnöki pálya is érdekelt, a borászat pedig szerintem ennek a kettőnek az ötvözete.

Az egyetem végeztél eleinte borászatoknál (akár külföldön is) szeretném eltanulni a szakma fortélyait, sajátosságait, majd azt követően belevágni egy saját vállalkozásba, de akár társulásba is gondolkodom"

- közölte Nagy Ticiána.

Ehhez Borbély Tamás hozzátette, hogy egy szövetkezi forma eredményes működéséhez az agráriumon belül többgenerációs változásra van szükség. Noha hosszú távon ez a társulási típus lenne a legköltséghatékonyabb akár ültetvényfenntartás, akár borkészítés szempontjából.

Azonban a megfelelő működéshez elengedhetetlen a stabil anyagi háttér.

A Badacsonyi borvidéken ezt az időszakos turizmussal és a célzott értékesítéssel lehet megteremteni.

"A pandémiától függetlenül a nyári szezonban a vártnál magasabb volt a térségben a turisztikai részvétel, ami végeredményben a kis és közepes borászatok túlélését jelentette. Mivel a HoReCa-szektor irányába történő értékesítés nem lehetséges, így mindezt a pincészetnél a saját értékesítési csatornán keresztül lehetett kivitelzni" - tette hozzá Borbély Tamás.

Borászunk évről évre azt tapasztalja, hogy értékesített termékek arányainak változása a tudatos fogyasztói magatartás visszatükröződése.

Egyre tudatosabb borfogyasztók érkeznek a Badacsonyi borvidékre, és mint mondja, érezhető, hogy a borvidékre jellemző Szürkebarát, Olasz Rizling, Kéknyelű és Juhfark mellett a félédes, édes borok is egyre keresettebbek. A száraz, könnyű borokat a fiatalabb fogyasztók, míg utóbbiakat az idősebb generáció képviselői választják.

A borászok a borvidékre jellemző időszakos borturizmust is szeretnék kiszélesíteni, és azon dolgoznak, hogy a Badacsonyt az év minden évszakában látogassák a fogyasztók, hiszen tavasszal vagy éppen ősszel is rendkívüli szépséget nyújtanak hazai borvidékeink.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kevesebb holland tulipán lesz jövőre

A holland tulipán népszerűsége évek óta töretlen, ráadásul a tulipánszezon ideje is hosszabb lett. Az idei fagykárok miatt azonban jövőre kevesebb tulipán fog virágozni Hollandiában.

Végre berobbant a spárgaszezon

Az időnként már túlzottan is meleg napokon lendületesen fejlődnek a sípok, így akár reggel és este is végig kell menni a sorokon a szedőknek. A napi hozam pedig az előző hetinek a háromszorosa, tudtuk meg Gulyás Jánostól, az 50 hektár, zömében zöldspárga ültetvénnyel rendelkező Bács-Zöldért Zrt. igazgatójától.

Baromfihús hiány az Egyesült Államokban

Az amerikai piacon jelenleg gondot okoz a baromfihús iránti kereslet kielégítése. A csirkehúsos szendvicsek a vártnál jobban fogynak, de a hústermelők nem tudnak lépést tartani a megnövekedett igényekkel.

Pályáznak vagy bezárnak: sok állattartó számára vízválasztó a következő időszak

Harminc milliárdos pályázati keret nyílik meg május 28-án a kisebb állattartó telepek korszerűsítésére, és több mint ötszörösére emelte a kormány a tavaly hirdetett ÁTK-t.

18. alkalommal rendezik meg a Balatoni Borok Versenyét

Az idei évben 18. alkalommal rendezik meg a Balatoni Borok Versenyét, amely a Balatoni Borrégió egészét lefedi. Az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programhoz kapcsolódó verseny kiváló lehetőséget teremt a balatoni borok számára a nemzetközi porondon való megmutatkozáshoz – mondta az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára Veszprémben.

Nézd meg a kezét, vedd meg a sajtját!

Magyarországon egyre többen készítenek tehén- és kecsketejből tejfölt, túrót, sajtokat, ám olyan szakember még mindig kevés van, aki a juhtejre alapozza vállalkozását. Rácz Miklós Tamás sajtkészítő Miskolctól 15 percnyi autózásra, Újcsanáloson ezt tette, amikor pár éve az öltönyt lecserélte gumicsizmára, s ezt azóta sem bánta meg.

Új fajták és takarmányok

A takarmányozás mindig is az állattenyésztéssel kapcsolatos kutatásoknak azon területe volt, ahol a gazdasági élet szereplői szívesen együttműködtek az egyetemekkel, hisz a takarmányozási költségek csökkentése meghatározó az állati termék előállításának rentabilitásában.

Ilyen még nem volt: umami ízű lila paradicsom

Megjelenésében és beltartalmában is egyedi terméket vezet be a piacra a Syngenta. A sötétlila bogyójú, umami ízélménnyel megajándékozó koktélparadicsomot YOOM™ néven forgalmazzák. Az izgalmas ízű, színű csemegét hazánkban kizárólag a Trivega Kft. termesztheti, a fogyasztók pedig 250 grammos, fenntartható erdőgazdálkodásból származó alapanyagokból készült tálcás kiszerelésben vásárolhatják meg.

Felvásárlás Ausztriában

Bővíti talajművelőgép-kínálatát a legnagyobb osztrák munkagépgyártó, a Pöttinger. Felvásárolta az alsó-ausztriai Stoitzendorfban működő Cross Farm Solution vállalatot, amely elsősorban vegyszereket kiváltó mechanikus gyomirtó berendezések – kultivátorok, küllőskapák, csillagkerekes forgókapák és rugósfogú gyomboronák – gyártásában szerzett magának elismerést és piaci részesedést.

Alacsony a magyar tejtermékek aránya az élelmiszerüzletekben

Hivatkozással a Nébih 2021. évi kutatási jelentésére (Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában – 2020) a magyar termékek kínálatának csökkenése egyértelműen megállapítható.