Egyértelműen a legnagyobb kihívást a HORECA szektor életben tartása, valamint a munkaerő megőrzése jelenti. A megkérdezett borászati partnereknél elbocsátások nem voltak jellemzőek, átcsoportosítással igyekeztek kiküszöbölni a nehezségeket.
Négy jelentős magyar borászat vezetője mesélt a Rekontir Cégcsoportnak arról, hogy miként élték meg az elmúlt 1 évet, hogyan változtatta meg a pandémia az ágazatot, és milyen kilátásokkal vágtak bele az idei szezonba.
Mi jelentette a legnagyobb üzleti kihívást?
A HORECA leállása nem kizárólag a hazai piacot érintette, hanem a pincészetek export tevékenységére is jelentős hatást gyakorol. Az export folyamatok lelassultak, a külföldre szállított tétel mennyisége csökkent és a beszerzők óvatosabbá, megfontoltabbá válták a leadott rendeléseket illetően.
Az értékesítési és marketing csatornák átalakultak
A legnagyobb változás az értékesítési csatornák prioritásában történt. A fókusz a széleskörű, sok esetben HORECA központú disztribúcióról, a multik polcaira történő bekerülésre és az ott történő bennmaradásra, továbbá az online jelenlétre helyeződött át. Mivel a kereskedelmi üzletek a legszigorúbb szabályozások alatt is nyitva maradhatnak, így kiszámítható, forgalomnövelő eszközt jelentenek a borászatok számára. Ebből adódóan a polcokra történő bekerülésért folytatott verseny azonban jelentősen felerősödött.
„A kiesést a kiskereskedelemben sikerült kompenzálni. Extra Dry pezsgőnk elérhetővé vált szinte minden ismert áruházláncnál, az otthoni fogyasztásra a jó ár-érték arányú borok is népszerűek.” – Kreinbacher Birtok.
Azon borászatok, akiknek már korábban volt kiépített online értékesítése, rögtön a pandémia elején érzékelték a digitális csatornák exponenciális erősödését. Akik időben reagáltak és átcsoportosították a marketing költségvetést, valamint stabil online disztribúciós partnerekkel rendelkeztek (Pl. Bortársaság), akár kétszámjegyű forgalomnövekedést is elérhettek.
A csodával határos eredményben kulcsszerepe van a Bortársasággal kötött hosszútávú szövetségnek. Profin és kellő gyorsasággal reagáltak az átalakuló piaci viszonyokra. Hogy támogassuk az eladásokat, az eddiginél is jobban odafigyeltünk a termelés oldalon a folyamatok időzítésére.” – Kreinbacher Birtok
“Webshopunk már régóta üzemel – 2019-ben kezdtünk el foglalkozni az online marketinggel, pont fél évvel a COVID előtt.
– Feind Zoltán (Feind Pincészet)
“Egyre több a webshopból származó rendelés és beköszöntött a digitális világ a borászatokba is. Sok helyen tartanak például már online borkóstolót is.” – Bock Pince.
A csatornák hatékonyságának fluktuációja is megfigyelhető. Míg tavasszal, ősszel és télen az online, valamint a multinacionális partnerek vitték előre a borászatokat, addig nyáron – kifejezetten a Balaton vonzáskörzetében – a HORECA ideiglenes talpraállása jelentette a fő bevételi forrást.
A balatoni nyár
A külföldi utazások hiányában a legtöbben a Balaton mellett töltötték a nyarat és szabadságukat. Ez pedig évtizedek óta nem látott „balatoni boom”-ot hozott magával.
„Ami kiesés megfigyelhető volt az első hullámban, az a nyári szezonban teljes egészében visszajött. A home office adta lehetőség révén sokan leköltöztek a Balatonra, így balatonfőkajári vinotékánk is kiemelkedő évet zárhatott.” – Feind Zoltán (Feind Pincészet).
Ha nem is olyan mértékben, mint a Balatonnál, de a belföldi turizmus növekedése a népszerű borvidékeken is megjelent.
„A belföldi turizmus nyári élénkülését mi is erősen megéreztük, a szállóvendégekkel teltházas volt a nyár és főként hétvégente, egyre több lett az asztalfoglalás és á la carte vendég is.” – Kreinbacher Birtok.
Erősödő pezsgőfogyasztási trend
A pezsgőfogyasztás a fiatalabbak körében is egyre divatosabbá és általánosabbá válik, így mindenképpen érdemes figyelemmel követni a pezsgőpiac alakulását az elkövetkezendő években.
„Évek óta csökken a vörösbor forgalma, a pezsgőfogyasztás pedig egyre felkapottabb lett” – Feind Zoltán (Feind Pincészet)
A champagne-okért rajongó, erős vásárlóerejű körök pedig kevesebbet utazhattak és sokaknak hiányoznak a gasztronómiai élmények is, de részben pont ezért keresték a különlegességeket.” – Kreinbacher Birtok
A folyamatos fejlesztés a növekedés és a válságok átvészelésének kulcsa
A megkérdezett borászatok, pincészetek hozzáértésük, szaktudásuk és a kiváló csapat mellett a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetik sikereiket. Általánosságban elmondható róluk, hogy még az ilyen kihívásokkal teli időszakokban is a jövőben rejlő lehetőségeken gondolkoznak.
„Előrefelé menekülünk. A jövőre és a COVID utáni időszakra tervezünk” – Bodri István (Bodri Pincészet)
„A minőségnövelés mellett a folyamatos fejlesztések a piaci siker miatt is szükségesek. A kereslet nő és ennek kiszolgálásához a tradicionális pezsgőkészítés munkafázisait (lerázás, degorzsálás és likőrözés) fontos gondosan megterveznünk, időzítenünk. Amikor erősebb hónapokra számítunk, minimum 2-3 hónapra előre kell gondolkodnunk, hogy a pezsgő és az expedíciós likőr megfelelően integrálódjon és a legjobb formában kerüljön ki a palack a pincéből. 2020 év végén így minden adott volt, hogy ki tudjuk szolgálni a vevői igényeket.” – Kreinbacher Birtok
„Új üzemünk elkészülése óriási mérföldkő az életünkben. Végre meg tudjuk mutatni, hogy kik is vagyunk, és ki tudjuk tárni kapuinkat. A fejlesztésekben hatalmas szerepe van természetesen a pályázati forrásoknak és rendkívül nagy segítség a REKONTIR Cégcsoport szakértelme, akik szinte minden ezzel kapcsolatos terhet átvesznek tőlünk, mi pedig továbbra is a minőségi borkészítésre koncentrálhatunk.” – Feind Zoltán (Feind Pincészet).