Back to top

Koronavírus idején hogyan erősítsük immunrendszerünket?

Az immunrendszer a sejtek, folyamatok és vegyi anyagok összetett gyűjteményéből áll, amely folyamatosan védi a szervezetet a betolakodó kórokozókkal szemben, beleértve a vírusokat, toxinokat és baktériumokat.

Az immunrendszer egész évben történő egészségének megőrzése kulcsfontosságú a fertőzések és betegségek megelőzésében.

Az egészséges életmód, a tápláló élelmiszerek fogyasztása, az elegendő alvás és a testmozgás a legjobb módja az immunrendszer megerősítésének.

Emellett kutatások kimutatták, hogy bizonyos vitaminok, ásványi anyagok, gyógynövények és egyéb anyagok fogyasztása segíthet az immunválasz javításában és potenciális védelmet nyújthat a betegségekkel szemben.

Vegye azonban figyelembe, hogy egyes kiegészítők kölcsönhatásba léphetnek az Ön által szedett vényköteles vagy vény nélkül kapható gyógyszerekkel. Egyesek nem megfelelőek bizonyos egészségi állapotú emberek számára. Mindenképpen beszéljen egészségügyi szakemberrel, mielőtt bármilyen kiegészítőt elkezdene szedni.

Íme 15 olyan étrendkiegészítő, amely immunerősítő potenciáljáról ismert.

D-vitamin

A D-vitamin egy zsírban oldódó tápanyag, amely elengedhetetlen az immunrendszer egészséges működéséhez.

A D-vitamin fokozza a monociták és makrofágok - az immunvédelem fontos részét képező fehérvérsejtek - kórokozó-ellenes hatását, és csökkenti a gyulladást, ami elősegíti az immunválaszt.

Sokan hiányt szenvednek ebben a fontos vitaminban, ami negatívan befolyásolhatja az immunműködést. Valójában az alacsony D-vitaminszint összefüggésbe hozható a felső légúti fertőzések, köztük az influenza és az allergiás asztma fokozott kockázatával.

Fotó: pixabay.com
Egyes tanulmányok szerint a D-vitamin pótlása javíthatja az immunválaszt. Sőt, a legújabb kutatások szerint e vitamin szedése védelmet nyújthat a légúti fertőzésekkel szemben.

Egy 2019-es, 11 321 emberen végzett randomizált kontrollvizsgálatok áttekintése szerint a D-vitamin pótlása jelentősen csökkentette a légúti fertőzések kockázatát az ebben a vitaminban hiányos embereknél, és csökkentette a fertőzés kockázatát a megfelelő D-vitamin-szinttel rendelkezőknél.

Ez általános védőhatásra utal.

Más tanulmányok megjegyzik, hogy

a D-vitamin-kiegészítők javíthatják a vírusellenes kezelésekre adott választ bizonyos fertőzésekben, többek között hepatitis C-ben és HIV-ben szenvedő embereknél.

A vér D-vitamin szintjétől függően a legtöbb ember számára napi 1000 és 4000 NE közötti mennyiségű kiegészítő D-vitamin elegendő, bár a súlyosabb hiányban szenvedőknek gyakran sokkal nagyobb adagokra van szükségük.

A D-vitamint a COVID-19 kapcsán az immunrendszerre gyakorolt hatása miatt sokat kutatták. Tanulmányok kimutatták, hogy a D-vitamin felgyorsíthatja a gyógyulást és megállíthatja a gyulladást a légzőrendszerben.

Egy nemrégiben készült gyors áttekintő tanulmányban arra a következtetésre jutottak, hogy további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy a COVID-19 megelőzésére és kezelésére D-vitamin pótlást javasoljanak.

Az egészségügyi és tudományos közösségen belül azonban számos szakember állítja, hogy a D-vitamin pótlása általában biztonságos, és esetleg segíthet megvédeni az egyént a vírustól.

A D-vitamin nélkülözhetetlen az immunrendszer működéséhez. Ennek a vitaminnak az egészséges szintje segíthet csökkenteni a légúti fertőzések kockázatát.

Cink

Fotó: pixabay.com
A cink egy olyan ásványi anyag, amelyet gyakran adnak étrendkiegészítőkhöz és más egészségügyi termékekhez, mint például az immunrendszer erősítésére szolgáló pasztillákhoz. A cink ugyanis elengedhetetlen az immunrendszer működéséhez.

A cinkre az immunsejtek fejlődéséhez és egymás közötti kommunikációjához van szükség, és fontos szerepet játszik a gyulladásos válaszban is.

A cink emellett kifejezetten védi a szöveti gátakat a szervezetben, és segít megakadályozni az idegen kórokozók bejutását.

Ennek a tápanyagnak a hiánya jelentősen befolyásolja az immunrendszer megfelelő működésének képességét, ami a fertőzések és betegségek, köztük a tüdőgyulladás fokozott kockázatát eredményezi.

Kutatások szerint világszerte a légúti fertőzések 16%-a cinkhiányra vezethető vissza.

A cinkhiány világszerte mintegy 2 milliárd embert érint, és nagyon gyakori az idősebb felnőttek körében. Valójában az idősebb felnőttek akár 30%-a is hiányosnak tekinthető ebben a tápanyagban.

Észak-Amerikában és a fejlett országokban viszonylag ritka a cinkhiány.

Mindazonáltal az Egyesült Államokban sok egyénnek van marginális cinkhiánya, amely a bevitelhez vagy a felszívódáshoz kapcsolódik. Az idősebb emberek általában fokozott kockázatnak vannak kitéve.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a cinkpótlás védelmet nyújthat a légúti fertőzések, például a nátha ellen.

Mi több, a cink pótlása előnyös lehet azok számára, akik már betegek.

Egy 2019-es vizsgálatban 64 akut alsó légúti fertőzéssel (ALRI) kórházba került gyermeknél a napi 30 mg cink szedése átlagosan 2 nappal csökkentette a fertőzés teljes időtartamát és a kórházi tartózkodás időtartamát a placebocsoporthoz képest.

A cinkpótlás a nátha időtartamának csökkentésében is segíthet. Ezen kívül a cink vírusellenes aktivitást mutat.

A cink hosszú távú szedése egészséges felnőttek számára általában biztonságos, amennyiben a napi adag a 40 mg elemi cink meghatározott felső határa alatt marad.

A túlzott adagok megzavarhatják a réz felszívódását, ami növelheti a fertőzésveszélyt.

A cink pótlása segíthet a légúti fertőzések elleni védekezésben és csökkentheti e fertőzések időtartamát.

C-vitamin

A C-vitamin az immunrendszer egészségében betöltött fontos szerepe miatt talán a legnépszerűbb kiegészítő, amelyet a fertőzések elleni védelem érdekében szednek.

Ez a vitamin támogatja a különböző immunsejtek működését, és fokozza a fertőzések elleni védekezőképességüket.

A sejthalálhoz is szükséges, ami a régi sejtek kiürítésével és újakkal való helyettesítésével segít az immunrendszer egészségének megőrzésében.

A C-vitamin erős antioxidánsként is működik, véd az oxidatív stressz által kiváltott károsodások ellen, amely a szabad gyököknek nevezett reaktív molekulák felhalmozódásával jár.

Fotó: pixabay.com

Az oxidatív stressz negatívan befolyásolhatja az immunrendszer egészségét, és számos betegséggel hozható összefüggésbe.

A C-vitamin pótlása bizonyítottan csökkenti a felső légúti fertőzések, köztük a nátha időtartamát és súlyosságát.

Egy 11 306 emberen végzett 29 részből álló vizsgálat kimutatta, hogy a C-vitamin rendszeres pótlása napi 1-2 grammos átlagos bevitellel számolva 8%-kal csökkentette a megfázás időtartamát a felnőtteknél és 14%-kal a gyermekeknél.

Érdekes módon az áttekintés azt is kimutatta, hogy a C-vitamin kiegészítők rendszeres szedése akár 50%-kal is csökkentette a megfázás előfordulását a nagy fizikai megterhelésnek kitett egyéneknél, beleértve a maratoni futókat és a katonákat.

Emellett a nagy dózisú intravénás C-vitamin kezelésről kimutatták, hogy jelentősen javítja a tüneteket a súlyos fertőzésekben szenvedőknél, beleértve a vírusfertőzésekből eredő szepszist és akut légzési distressz szindrómát (ARDS).

Összességében ezek az eredmények megerősítik, hogy

a C-vitamin kiegészítők jelentősen befolyásolhatják az immunrendszer egészségét, különösen azoknál, akik nem jutnak elegendő vitaminhoz az étrendjükkel.

A C-vitamin felső határértéke 2000 mg. A napi kiegészítő adagok jellemzően 250 és 1000 mg között vannak.

A C-vitamin létfontosságú az immunrendszer egészségéhez. Ennek a tápanyagnak a pótlása segíthet csökkenteni a felső légúti fertőzések, köztük a nátha időtartamát és súlyosságát.

Bodza

A fekete bodzának (Sambucus nigra), amelyet régóta használnak fertőzések kezelésére, az immunrendszer egészségére gyakorolt hatásait kutatják.

A bodzakivonat kémcsöves vizsgálatokban erős antibakteriális és vírusellenes potenciált mutat a felső légúti fertőzésekért felelős bakteriális kórokozókkal és az influenzavírus törzseivel szemben.

Mi több, kimutatták, hogy fokozza az immunrendszer válaszát, és segíthet a megfázás időtartamának és súlyosságának lerövidítésében, valamint a vírusfertőzésekkel kapcsolatos tünetek csökkentésében.

Egy 180 emberen végzett 4 véletlenszerű kontrollvizsgálat áttekintése szerint a bodzakészítmények jelentősen csökkentették a vírusfertőzések okozta felső légúti tüneteket.

Egy régebbi, 2004-es, 5 napos vizsgálat kimutatta, hogy azok az influenzás emberek, akik naponta 4-szer 1 evőkanál (15 ml) bodzaszörpöt ittak, 4 nappal korábban tapasztaltak tünetmentességet és kevésbé szorultak gyógyszeres kezelésre, mint azok, akik nem szedték a szirupot.

Ez a tanulmány azonban elavult, és a bodzaszörp gyártója szponzorálta, ami torzíthatja az eredményeket.

Fotó: pixabay.com
Bár azt sugallják, hogy a bodza segíthet enyhíteni bizonyos fertőzések és az influenzavírus tüneteit, tisztában kell lennünk a kockázatokkal is. Egyesek szerint a bodza túlzott citokinok termelődéséhez vezethet, ami potenciálisan károsíthatja az egészséges sejteket.

Emiatt

egyes kutatók azt javasolják, hogy a bodzakészítményeket csak a COVID-19 korai szakaszában alkalmazzuk.

Meg kell jegyezni, hogy egyetlen közzétett kutatás sem értékelte a bodza használatát a COVID-19 esetében. Ezek az ajánlások a bodzával kapcsolatos korábbi kutatásokon alapulnak.

A bodzabogyóról készült rendszerszintű áttekintés megállapította:

A laboratóriumi állatkísérletekben és humán kutatásokban a bodza vírusellenes hatást fejtett ki, gátolva az influenza A és B számos törzsét.

A nyers bodzabogyót meg kell főzni, hogy elkerüljük a hányinger, hányás vagy cianidmérgezés kockázatát.

A bodzabogyót képzett egészségügyi szakember irányítása mellett kell használni.

A bodzakiegészítőket leggyakrabban folyékony vagy kapszula formájában árulják.

A bodza-kiegészítők szedése segíthet a vírusfertőzések okozta felső légúti tünetek csökkentésében és az influenza tüneteinek enyhítésében. A bodza azonban kockázatokkal is jár. További kutatásokra van szükség.

Gyógygombák

A gyógygombákat ősidők óta használják fertőzések és betegségek megelőzésére és kezelésére. Számos gyógygombafajtát vizsgáltak immunerősítő potenciáljuk miatt.

Fotó: pixabay.com

Több mint 270 elismert gyógygombafajról ismert, hogy immunerősítő tulajdonságokkal rendelkeznek.

A Cordyceps, az oroszlánsörény, a maitake, a shitake, a reishi és a pulykafarok mind olyan típusok, amelyekről kimutatták, hogy jótékonyan hatnak az immunrendszer egészségére.

Egyes kutatások azt mutatják, hogy bizonyos gyógygombafajtákkal való kiegészítés többféleképpen is fokozhatja az immunrendszer egészségét, valamint csökkentheti bizonyos betegségek, például az asztma és a tüdőfertőzések tüneteit.

Egy súlyos bakteriális betegségben, tuberkulózisban szenvedő egereken végzett vizsgálat szerint a cordyceps-kezelés jelentősen csökkentette a tüdő bakteriális terhelését, fokozta az immunválaszt és csökkentette a gyulladást a placebo csoporttal összehasonlítva.

Egy 79 felnőtt emberen végzett véletlenszerű, 8 hetes vizsgálatban 1,7 gramm cordyceps micélium kultúrából készült kivonattal való kiegészítés jelentős, 38%-os növekedést eredményezett a természetes ölősejtek (NK), a fehérvérsejtek egy olyan típusának aktivitásában, amely véd a fertőzések ellen.

Fotó: pixabay.com

A pulykafarok egy másik gyógygomba, amely erőteljes hatással van az immunrendszer egészségére.

Az embereken végzett kutatások azt mutatják, hogy a pulykafarok fokozhatja az immunválaszt, különösen a rák bizonyos típusaiban szenvedőknél.

Számos más gyógygombát is vizsgáltak az immunrendszer egészségére gyakorolt jótékony hatásukról. A gyógygomba termékek tinktúrák, teák és étrendkiegészítők formájában kaphatók.

Számos gyógygombafajta, köztük a cordyceps és a pulykafarok, immunerősítő és antibakteriális hatással bírhat.

Egyéb immunerősítő potenciállal rendelkező kiegészítők

A fent felsoroltakon kívül számos étrendkiegészítő segíthet az immunválasz javításában:

Astragalus: Az astragalus a hagyományos kínai orvoslásban (TCM) általánosan használt gyógynövény. Állatkísérletek azt sugallják, hogy kivonata jelentősen javíthatja az immunrendszerrel kapcsolatos válaszokat.

Szelén: A szelén az immunrendszer egészségéhez nélkülözhetetlen ásványi anyag.

Állatkísérletek bizonyítják, hogy a szelénpótlás fokozhatja az influenzatörzsek, köztük a H1N1 vírus elleni védekezést.

Fokhagyma: A fokhagyma erős gyulladáscsökkentő és vírusellenes tulajdonságokkal rendelkezik. Kimutatták, hogy a védő fehérvérsejtek, például az NK-sejtek és a makrofágok serkentésével fokozza az immunrendszer egészségét. A humán kutatások azonban korlátozottak.

Fotó: pixabay.com

Andrographis: Ez a gyógynövény andrografolidot tartalmaz, egy terpenoid vegyületet, amely vírusellenes hatást fejt ki a légúti betegségeket okozó vírusokkal szemben, beleértve az Enterovirus D68 és az influenza vírus A típusát is.

Édesgyökér: Az édesgyökér számos olyan anyagot tartalmaz, köztük glicirrizint, amely segíthet a vírusfertőzések elleni védelemben. A glicirrizin a kémcsöves kutatások szerint

vírusellenes hatást mutat a súlyos akut légúti szindrómával összefüggő koronavírus (SARS-CoV) ellen.

Pelargonium sidoides: Egyes  kutatások alátámasztják e növény kivonatának használatát az akut vírusos légúti fertőzések, köztük a nátha és a hörghurut tüneteinek enyhítésére. Az eredmények mégis vegyesek, és további kutatásokra van szükség.

B-komplex vitaminok: A B-vitaminok, köztük a B12 és B6, fontosak az egészséges immunválaszhoz. Sok felnőtt mégis hiányt szenved belőlük, ami negatívan befolyásolhatja az immunrendszer egészségét.

 

Kurkumin: A kurkumin a kurkuma fő aktív vegyülete. Erőteljes gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik, és állatkísérletek azt mutatják, hogy segíthet az immunrendszer működésének javításában.

Fotó: pixabay.com

Echinacea: Az Echinacea a százszorszép virágfélék családjába tartozó növénynemzetség. Bizonyos fajokról kimutatták, hogy javítják az immunrendszer egészségét, és vírusellenes hatással bírhatnak számos légúti vírus, köztük a légúti szinciális vírus és a rhinovírusok ellen.

Propolisz: A propolisz egy gyantaszerű anyag, amelyet a méhek termelnek, és a kaptárakban tömítőanyagként használnak.

Bár lenyűgöző immunerősítő hatása van, és vírusellenes tulajdonságokkal is rendelkezhet, több humán kutatásra van szükség.

A tudományos kutatások eredményei szerint a fent felsorolt étrendkiegészítők immunerősítő tulajdonságokkal rendelkezhetnek.

Fotó: pixabay.com
Ne feledjük azonban, hogy számos ilyen potenciális hatást, amelyet ezek a kiegészítők az immunrendszer egészségére gyakorolhatnak, nem vizsgáltak meg alaposan embereken, ami rávilágít a jövőbeli vizsgálatok szükségességére.

Az astragalus, a fokhagyma, a kurkumin és az echinacea csak néhány olyan étrendkiegészítő, amely immunerősítő tulajdonságokkal bírhat.

Mégsem vizsgálták őket alaposan embereken. További kutatásokra van szükség.

Összességében számos, a piacon kapható étrendkiegészítő segíthet az immunrendszer egészségének javításában.

A cink, a bodza, valamint a C- és D-vitamin csak néhány azok közül, amelyek immunerősítő potenciálját kutatták.

Bár ezek a táplálékkiegészítők kis mértékben javíthatják az immunrendszer egészségét, nem szabad és nem is lehet az egészséges életmódot helyettesíteni velük.

A kiegyensúlyozott, tápanyagdús étrend, az elegendő alvás, a rendszeres testmozgás és a dohányzás mellőzése (vagy ha dohányzik, akkor a leszokás megfontolása) a legfontosabb módszerek, amelyek segíthetnek az immunrendszer egészségének megőrzésében, és csökkenthetik a fertőzések és betegségek kialakulásának esélyét.

Ne feledje továbbá, hogy nincs tudományos bizonyíték arra, hogy bármelyikük védelmet nyújtana a COVID-19 ellen - még akkor sem, ha azoknak vírusellenes tulajdonságaik is lehetnek.

Forrás: 
healthline.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Változatos levéltetvek

A szúró-szívó szájszervvel rendelkező levéltetvek minden évben tetemes kárt okoznak a gyümölcsfák leveleinek, fiatal hajtásainak szívogatásával. A megtámadott levelek összesodródnak, torzulnak, elszíneződhetnek, és már a nyár elején lehullanak. Az új levelek lassabban képződnek, ami a hajtások növekedésének leállásához is vezethet.

Afrikai sertéspestis elleni vakcinát tesztelnek

Az afrikai sertéspestis elleni új vakcina klinikai tesztelése zajlik a Fülöp szigeteken, ahol nagy méreteket öltött a járvány.

Méregtelenítő kúrák - használ vagy inkább árt a testünknek?

A méregtelenítő kúrák célja a szervezet méregtelenítése a mérgező anyagoktól, népszerűek az egészségük javításában érdekelt emberek körében. De vajon ezek hasznosak vagy inkább károsak?

Baromfihús hiány az Egyesült Államokban

Az amerikai piacon jelenleg gondot okoz a baromfihús iránti kereslet kielégítése. A csirkehúsos szendvicsek a vártnál jobban fogynak, de a hústermelők nem tudnak lépést tartani a megnövekedett igényekkel.

Értékteremtő tevékenységnek tekinti a kiskertek művelését az agrártárca

Országos jelentőségű, értékteremtő tevékenységnek tekinti az Agrárminisztérium (AM) a kiskertek művelését - jelentette ki a tárca mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a Kiskert program 2020-2025 pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten.

Pályáznak vagy bezárnak: sok állattartó számára vízválasztó a következő időszak

Harminc milliárdos pályázati keret nyílik meg május 28-án a kisebb állattartó telepek korszerűsítésére, és több mint ötszörösére emelte a kormány a tavaly hirdetett ÁTK-t.

Gyomorfekélyt jelezhet, ha bal oldalán fekszik a sertés

Gyomorfekély jele lehet, ha a sertések inkább a bal oldalukon fekszenek. Ezt állapította meg az Agri-Food and Biosciences Institute (AFBI) és a belfasti Queens University (QUB) közös kutatása. A kutatásból az is kiderült, hogy a gyomorfekélyes sertések kevésbé hajlamosak veszélyes viselkedésre, például farokharapásra.

Nézd meg a kezét, vedd meg a sajtját!

Magyarországon egyre többen készítenek tehén- és kecsketejből tejfölt, túrót, sajtokat, ám olyan szakember még mindig kevés van, aki a juhtejre alapozza vállalkozását. Rácz Miklós Tamás sajtkészítő Miskolctól 15 percnyi autózásra, Újcsanáloson ezt tette, amikor pár éve az öltönyt lecserélte gumicsizmára, s ezt azóta sem bánta meg.

Mi a hosszú élet titka?

Az emberek többségének az álma, hogy idősebb korában lássa felnőni az unokákat és aktívan részt vegyenek az ő életükben. Ezért is nagyon fontos a megfelelő táplálkozás, aminek elengedhetetlen eleme a zöldség-, gyümölcsfogyasztás.

Új fajták és takarmányok

A takarmányozás mindig is az állattenyésztéssel kapcsolatos kutatásoknak azon területe volt, ahol a gazdasági élet szereplői szívesen együttműködtek az egyetemekkel, hisz a takarmányozási költségek csökkentése meghatározó az állati termék előállításának rentabilitásában.