0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Alacsony a magyar tejtermékek aránya az élelmiszerüzletekben

Hivatkozással a Nébih 2021. évi kutatási jelentésére (Magyar termékek aránya az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok kínálatában – 2020) a magyar termékek kínálatának csökkenése egyértelműen megállapítható.

A vizsgált kereskedelmi egységekben a tejek 95, a joghurtok 19, a túró/kefir/tejföl kategória 89, a sajtok 46, míg a vaj 50%-a volt magyar. A 6 évvel ezelőtti, hasonló felméréshez viszonyítva – kizárólag a tejtermékek kínálatát vizsgálva – megállapítható, hogy csak a tejek esetében történt javulás. Ezzel szemben van olyan tejtermék, ahol 22%-os (!) a 6 év alatt mért visszaesés.

A magyar termékek aránya igen alacsony a joghurtoknál, különösen a SPAR, LIDL és METRO teljesítménye elkeserítő, 15% alatti.

Túró/tejföl/kefir kategóriában a három magyar lánc teljesít a legjobban, 92% felett. A sajtokat értékelve, ugyancsak a magyar kiskereskedelmi láncoknál legjobb az arány, eközben a LIDL-nél a legrosszabb, csupán 24%-os részaránnyal. Vaj esetében a sor végén, 30% alatti aránnyal áll a LIDL és a METRO teljesítménye.

Különösen elkeserítő, hogy az egyik legnagyobb és – a piaci információk alapján – a leggyorsabban bővülő áruházlánc, a LIDL az országos polcfelmérés alapján a magyar termékek jelenléte arányában a legalacsonyabb (56%).

Ebben a kiskereskedelmi láncban ugyan 93%-os a hazai tejek és 88%-os a hazai túró/tejföl/kefir kategória aránya, de csupán 13%-os a magyar joghurtok, 24%-os a magyar sajtok, míg csak 25%-os a magyar vajak aránya. Ez utóbbi három kategóriában a ranglista utolsó helyén szerepel ez a kiskereskedelmi lánc.

Elszomorító ez a tény azért is, mert az elmúlt években több 100 milliárd forintnyi – kapacitás vagy hatékonyság növelő, környezetvédelmi, innovációs célú, költségcsökkentő – beruházás valósult meg a szektorban. A beruházások ma is gőzerővel folynak.

Tejtermelők, tejfeldolgozók, kormányzat, mindannyian igen nagy pénzügyi és szakmai elköteleződést tettek: erőforrásokat nem kímélve befektettek a hazai tej és tejtermék ágazat jövőjébe.

Vannak is évtizedes eredményeik, olyanok, amelyekre méltán lehetnek büszkék. A felvásárolt tej mennyisége 25%-ot emelkedett, ezzel 20 éves rekordot értek el; mindez a tejelő tehénállomány 15%-os csökkenése és a hozamok 25%-os növekedése mellett.

A tejtermelők álláspontja szerint piacvezetőnek és a ’legdinamikusabban’ fejlődő piaci szereplőnek (kiskereskedelmi láncnak) lenni nem csak dicsőség, hanem egyben felelősség is.

A magyar tejágazat szereplői és egyben a magyar nemzetgazdaság védelmére egyértelmű lépések szükségesek annak érdekében, hogy a magyar termékek ne szoruljanak ki saját piacainkról. A tejtermelők olyan törvénymódosítási javaslatot terveznek tenni az agrárkormányzatnak, ami javíthatja a hazai beszállítói pozíciókat az agresszív és tisztességtelen piaci magatartással szemben.

Forrás: Tej Terméktanács