A hagyományos, gyártó-kereskedő szereposztás meghaladására mutatott példát
a SPAR üzletlánc, amely egyedüliként a magyarországi élelmiszer-kereskedelmi hálózatok közül, már több termékcsoportban is magának gyártja saját márkás készítményeit.
A bicskei húsfeldolgozó üzemük sikere nyomán négy éve Üllőn hoztak létre saját üzemet, ahol SPAR Enjoy márkanév alatt kényelmi termékeket gyártanak. Nemrégiben pedig Perbálon vásároltak meg egy már működő gyárat, ahol a feldolgozott hústermékeiket készítik. Ezekben a gyárakban 23,5 ezer tonnányi friss húst dolgoznak fel, 2,6 millió szendvicset és 850 ezer kilogramm majonézes salátát készítenek.
A friss húst 100, a húskészítményeket több mint 30 százalékban saját maguk állítják elő. Képviselőjük kiemelte, hogy ebben nem a megtérülés, hanem a garantált termékválaszték és -minőség a fontos.
A huszárvágást szakembereinek tudására, gyártóberendezéseire, magas szintű minőségbiztosítására és kereskedelmi jártasságára alapozta. Mellette szólt az is, hogy a vegán termékek eladásai meredeken nőnek, miközben egyelőre sokkal kisebb a verseny, mint a húspiacon.
A termékcsaládot az úgynevezett béta verzióval vezették be a piacra: a 90 százalékosan kimunkált termékek fejlesztését a fogyasztói visszajelzések alapján fejezték be egy éven belül.
A Heineken Hungária arra keresett megoldást, hogy miközben a komlót évszázadokig sikeresen termesztették Magyarországon, ma a sörgyárak teljes egészében importból dolgozzák fel.
A ’80-as években ugyanis szinte eltűnt itthonról a korábban nagy mennyiségben termesztett haszonnövény. A Heineken stratégiájának azonban fontos eleme a hazai alapanyagok minél nagyobb arányú felhasználása, ezért hat éve kötelezettséget is vállalt arra, hogy a Soproni sörök kizárólag magyar árpából készüljenek.
megélhetést biztosítva számukra. A projekt második évének végén 850 kilogramm komlót szüreteltek le a kastélydombói egy hektáros telepen. A jövőben bővíteni is szeretnék a termelést, amely jelenleg tíz családnak jelent megélhetést gazdaságos módon.
Több pillérre épül a SIÓ-Eckes gyümölcslégyártó fenntarthatósági stratégiája, amelyek közül az egyik legérdekesebb a klímavédelem.
Ennek keretében az anyavállalattal elérte a klímasemlegességet.
Az Eckes-Granini Csoport ugyanis a szén-dioxid-kibocsátását felmérve a ClimatePartner független szervezeten keresztül egy brazíliai erdővédelmi programban való részvétellel teljes egészében kompenzálja azt.
Emellett a többi között dolgoznak a szelektív hulladékgyűjtés fogyasztói edukációján és a hulladékcsökkentésükön, Köszönjük, SIÓ! elnevezésű iskolatáska-programjukkal pedig közel 12 ezer gyerek iskolakezdését támogatták az elmúlt 12 évben.
A kisdobozos termékeiknél bevezetett papír szívószál évi 3,5 tonna műanyag felhasználását váltotta ki.
Gyümölcsfeldolgozásuk hulladékmentes, egy lágyvizet előállító berendezéssel pedig jelentősen csökkentették szennyvízkibocsátásukat is. Száz százalékban zöld energiát használnak.
– mondta dr. Bognár Lajos, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára, aki megnyitotta az online tanácskozást.
Új kihívások elé állította az élelmiszergazdaság szereplőit az elmúlt év, megnőtt például az online kereskedelem, valamint az élelmiszer- és ételkiszállítás szerepe. Fontosabbá váltak a biztonságosabb rövid ellátási láncok, ebben pedig a hazai alapanyag- és késztermékgyártásra lehet támaszkodni – hangsúlyozta.
Kiemelte, hogy
a kormány stratégiai ágazattá minősítette az élelmiszeripart 2015-ben, és azóta csaknem megötszöröződött, 468 milliárd forintra nőtt az ágazat fejlesztési támogatása.
Az elkövetkező években pedig történelmi lehetőség előtt állnak a magyar élelmiszergazdaság szereplői, ugyanis a vidékfejlesztési forrásokból 750 milliárd forint lehívására lesz lehetőségük, a magyar agrárium pedig 80 százalékos hazai társfinanszírozást vehet igénybe az európai uniós forrásokhoz a kormány döntése alapján.
– összegzett Benedek Eszter, az idén 15 éves Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője, a rendezvény házigazdája. Folyamatos megújulás jellemzi a védjegyhasználó vállalkozásokat, amelyeknek közösen olyan dolgokat is sikerült megvalósítaniuk, amelyekre egyenként nem lettek volna képesek. Így sikerült a gyártókkal közösen már a járvány elején elindítani a
#veddahazait mozgalmat, amelyhez több mint 100 vállalkozás mellett az üzletláncok is csatlakoztak.
A vásárlási szokások változásához az online aktivitás növelésével alkalmazkodik a Magyar Termék, amely újabban webshopokban szervez nyereményjátékokat, egy árösszehasonlító oldallal pedig speciális, hazai termékeket támogató fejlesztést valósított meg.