0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 24.

A palackba zárt nyár

„Palackba zárt nyár” – ez a mottója a Kapolcsikum termékeknek. A márkanév létrehozói azért választották ezt a mondatot, mert szerintük teljes mértékben jellemzi termékeiket, amiket már nemcsak a kulturális fesztiváljáról híressé vált Veszprém megyei településen, hanem távolabb is jól ismernek – és kedvelnek.

Mikor és hogyan kezdték a vállalkozást, milyen tervekkel, milyen reményekkel?

– A Kapolcsikum története 2011-ben kezdődött, amikor fiatalok voltunk a férjemmel. Én 19 éves voltam, egy francia-magyar kéttannyelvű gimnázium diák­ja az érettségi előtti évben, Attila pedig 25 éves. Ő a Pázmány Péter Katolikus Egyetem történelem-hittan szakos hallgatója volt, és egy üdítőital-gyártó cég árufeltöltőjeként dolgozott mellette.

Attila érdeklődése az értékesítés iránt ott derült ki. Közben egyszer csak gondolt egyet – egyébként a mai napig is igen gyakran támadnak ilyen hirtelen ötletei –, és kitalálta, hogy valami saját terméket akarna értékesíteni

– idézte fel vállalkozásuk kezdetét Farkas Ivett. Az ötletet hamarosan tett követte: – Attila szülei akkor már 12 éve műveltek egy bodzaültetvényt, de a termést felvásárlóknak értékesítették.

A gyümölcsfeldolgozás terén semmi múltunk nem volt. Ennek ellenére az első termékünk – amit anyukám a mai napig megemleget – 120 liter bodzavirágszörp volt. Se receptünk, se tapasztalatunk, se eszközünk nem volt szörpkészítéshez. Ekkor még nem voltak valami hatalmas, több évre szóló terveink gyümölcsfeldolgozásra, egyszerűen csak megcsináltuk és vártuk a fogadtatást.

Jelenleg mi mindennel foglalkoznak, miket termelnek és készítenek?

– Szörpöket (hét állandót és két limitáltat) és lekvárokat (szintén hét állandót és két limitáltat) készítünk. Emellett BIB-zsákos gyümölcslevek is vannak a kínálatunkban.

A területek, ahol a gyümölcsöket termeljük, Kapolcson és Vigántpetenden vannak, összesen 7,5 hektáron.

A megtermelt gyümölcsöket szüretelés után, ha kell magozzuk (pl: meggy, sárgabarack, szilva) és utána egységesen tíz kilónként a saját fagyasztókamránkban (ez huszonnégy köbméteres) tároljuk, így tudjuk biztosítani, hogy egész évben friss termékeket értékesítünk. A mi feldolgozásunk egész éves, folyamatos, köszönhetően a fagyasztókamránknak. Vannak végleges tevékenységi körök; a szörp-, lekvár- és gyümölcslégyártás, valamint a jövőben tervben van, hogy aszalványokat is készítsünk.

Honnan vannak az alapanyagok?

– Az alapanyagok mind a saját művelésű gyümölcsöseinkből vannak. A vállalkozásunkat a férjemmel ketten visszük. Egy állandó alkalmazottunk van, és a szüret idején természetesen többen vagyunk. Kettőnk mindennapját teljes mértékben kitöltik a munkák.

A téli metszés, a tavaszi növényvédelem, a nyári és az őszi szüretek és a feldolgozás, ami egész éves folyamat, valamint az értékesítés, ami folyamatos.

A termékeiket milyen módon, milyen receptek alapján készítik?

– A termékeinket mára már kialakult receptúra alapján készítjük, amihez saját tapasztalat útján, illetve képzésen való részvétel után jutottunk. Vannak egyedi technológiáink is, amit véleményünk szerint nem alkalmaznak máshol az országban. Ez a következő: Saját bodzavirág ültetvényünkről szüretelt bodzavirágból készítünk bodzavirág kivonatot, amit pasztörizálunk és BIB zsákokban tárolunk, ezzel biztosítva, hogy a bodzavirág szörpöt egész évben tudjuk készíteni. Ez előnyös, mert nem kell a szörp készítéséhez felhasznált vizet egy egész évig raktározni tartályokban, hanem elegendő akkor a kivonathoz adni, amikor készül a szörp.

Mit kell tudni a termékekről?

– Alapvetően két eljárást használunk a szörpök készítésénél, egy áztatásos módszert (bodzavirág és levendula), valamint egy préseléses meleg eljárást a bogyós gyümölcsökhöz.

A lekvárok esetében a felfőzés, darálás, ízesítés és palackozás a folyamat.

Milyen a piac? Az emberek keresik az önök által termelt, illetve feldolgozott termékeket?

– Az értékesítés a legnehezebb feladat mind közül. Nagyon sokat kell dolgoznunk az értékesítésen. A téli időszakban inkább a lekvárok, a napsütéses időszakban viszont a szörpök a kelendőbbek. Egyre nagyobb anyagi forrást áldozunk a marketingre és a hirdetésekre, aminek egyértelműen látjuk a pozitív hozadékát. És ha a pandémia nincs, az emberek mozgásukban nem korlátozottak, akkor igen nagy a személyes értékesítésünk. A pandémia idején a webshopos értékesítésünk a fő bevételi forrás. Amint nyitnak az éttermek, és lehet helyben fogyasztani, akkor rengeteg vendéglátó partnerünket tudjuk kiszolgálni szörpökkel. Legnépszerűbb termékeink: málnaszörp, bodzavirág szörp, sárgabarack lekvár, málna lekvár, eper lekvár. Az életünket 2015-ben a saját kezünkbe vettük. Azóta nem állunk alkalmazásban sehol.

Mára négytagú család lettünk, és igen, a vállalkozás meg tud élni, van létjogosultsága, és igenis el tud tartani egy négytagú családot.

Mik a tapasztalatok: az emberek mennyire keresik a házilag készült, természetes, egészséges termékeket?

– Mivel az emberek nagy része nem termel gyümölcsöt, vagy csak keveset a szükségleteikhez képest, ezért azt mondom, hogy igen keresik. Illetve keresik a különlegességeket vagy a gyerekkoruk ízét, azt a málnaszörpöt, amit a nagymamájuk készített nekik. Éppen ezért fordítanak rá anyagiakat, ha nem is folyamatosan, de időről időre visszatérnek a termékeinkhez. Ha nincs állandó minőség, akkor nem beszélhetünk megbízhatóságról. A vásárlóink bizalmát úgy tudjuk elérni, ha tartani tudjuk azt a színvonalat, amit elvárnak, amit megszoktak a termékeinktől. Azért van bizalmunk a termékeinkben, mert a minőségből nem engedünk.

Terveznek-e fejlesztéseket, változtatásokat a vállalkozásban?

– Mennyiségi fejlődés abban az esetben van, ha az ültetvényeink nőnek, ezáltal nagyobb terméssel számolhatunk.

Hogy a nagyobb termésből készült termékeinket el tudjuk adni, az értékesítésünket kell fejlesztenünk.

Mi nem készítünk vegyes lekvárokat, a hagyományos ízeket kedveljük és készítjük. Tehát inkább a termelést bővítenénk, mint az íz választékot. Fejlesztést folyamatosan tervezünk. Nagyobb feldolgozó helyet, ahol már nagyobb gépekkel tudnánk dolgozni, esetlegesen bérfeldolgozás is szóba jöhet majd. Az ültetvényeken az öntözés megvalósítása a nem túl távoli célunk. Valamint, hogy a gazdaságunk fenntartható legyen. Napelemmel, rövidebb feldolgozási útvonallal, állatok (birkák) tartása, hogy a gépi kaszálás költsége és ökológiai lábnyoma kisebb legyen.

Van-e valamilyen mottójuk?

– Igen. Kapolcsikum – a Palackba zárt nyár. Azt hiszem, ebben a mondatban benne foglaltatik minden, ami a termékeinket jellemzi, s mindent megteszünk azért, hogy ez így is maradjon.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság