Mikor és hogyan kezdték a vállalkozást, milyen tervekkel, milyen reményekkel?
– A Kapolcsikum története 2011-ben kezdődött, amikor fiatalok voltunk a férjemmel. Én 19 éves voltam, egy francia-magyar kéttannyelvű gimnázium diákja az érettségi előtti évben, Attila pedig 25 éves. Ő a Pázmány Péter Katolikus Egyetem történelem-hittan szakos hallgatója volt, és egy üdítőital-gyártó cég árufeltöltőjeként dolgozott mellette.
– idézte fel vállalkozásuk kezdetét Farkas Ivett. Az ötletet hamarosan tett követte: – Attila szülei akkor már 12 éve műveltek egy bodzaültetvényt, de a termést felvásárlóknak értékesítették.
A gyümölcsfeldolgozás terén semmi múltunk nem volt. Ennek ellenére az első termékünk – amit anyukám a mai napig megemleget – 120 liter bodzavirágszörp volt. Se receptünk, se tapasztalatunk, se eszközünk nem volt szörpkészítéshez. Ekkor még nem voltak valami hatalmas, több évre szóló terveink gyümölcsfeldolgozásra, egyszerűen csak megcsináltuk és vártuk a fogadtatást.
Jelenleg mi mindennel foglalkoznak, miket termelnek és készítenek?
– Szörpöket (hét állandót és két limitáltat) és lekvárokat (szintén hét állandót és két limitáltat) készítünk. Emellett BIB-zsákos gyümölcslevek is vannak a kínálatunkban.
A megtermelt gyümölcsöket szüretelés után, ha kell magozzuk (pl: meggy, sárgabarack, szilva) és utána egységesen tíz kilónként a saját fagyasztókamránkban (ez huszonnégy köbméteres) tároljuk, így tudjuk biztosítani, hogy egész évben friss termékeket értékesítünk. A mi feldolgozásunk egész éves, folyamatos, köszönhetően a fagyasztókamránknak. Vannak végleges tevékenységi körök; a szörp-, lekvár- és gyümölcslégyártás, valamint a jövőben tervben van, hogy aszalványokat is készítsünk.
Honnan vannak az alapanyagok?
– Az alapanyagok mind a saját művelésű gyümölcsöseinkből vannak. A vállalkozásunkat a férjemmel ketten visszük. Egy állandó alkalmazottunk van, és a szüret idején természetesen többen vagyunk. Kettőnk mindennapját teljes mértékben kitöltik a munkák.
A termékeiket milyen módon, milyen receptek alapján készítik?
– A termékeinket mára már kialakult receptúra alapján készítjük, amihez saját tapasztalat útján, illetve képzésen való részvétel után jutottunk. Vannak egyedi technológiáink is, amit véleményünk szerint nem alkalmaznak máshol az országban. Ez a következő: Saját bodzavirág ültetvényünkről szüretelt bodzavirágból készítünk bodzavirág kivonatot, amit pasztörizálunk és BIB zsákokban tárolunk, ezzel biztosítva, hogy a bodzavirág szörpöt egész évben tudjuk készíteni. Ez előnyös, mert nem kell a szörp készítéséhez felhasznált vizet egy egész évig raktározni tartályokban, hanem elegendő akkor a kivonathoz adni, amikor készül a szörp.
Mit kell tudni a termékekről?
– Alapvetően két eljárást használunk a szörpök készítésénél, egy áztatásos módszert (bodzavirág és levendula), valamint egy préseléses meleg eljárást a bogyós gyümölcsökhöz.
Milyen a piac? Az emberek keresik az önök által termelt, illetve feldolgozott termékeket?
– Az értékesítés a legnehezebb feladat mind közül. Nagyon sokat kell dolgoznunk az értékesítésen. A téli időszakban inkább a lekvárok, a napsütéses időszakban viszont a szörpök a kelendőbbek. Egyre nagyobb anyagi forrást áldozunk a marketingre és a hirdetésekre, aminek egyértelműen látjuk a pozitív hozadékát. És ha a pandémia nincs, az emberek mozgásukban nem korlátozottak, akkor igen nagy a személyes értékesítésünk. A pandémia idején a webshopos értékesítésünk a fő bevételi forrás. Amint nyitnak az éttermek, és lehet helyben fogyasztani, akkor rengeteg vendéglátó partnerünket tudjuk kiszolgálni szörpökkel. Legnépszerűbb termékeink: málnaszörp, bodzavirág szörp, sárgabarack lekvár, málna lekvár, eper lekvár. Az életünket 2015-ben a saját kezünkbe vettük. Azóta nem állunk alkalmazásban sehol.
Mik a tapasztalatok: az emberek mennyire keresik a házilag készült, természetes, egészséges termékeket?
– Mivel az emberek nagy része nem termel gyümölcsöt, vagy csak keveset a szükségleteikhez képest, ezért azt mondom, hogy igen keresik. Illetve keresik a különlegességeket vagy a gyerekkoruk ízét, azt a málnaszörpöt, amit a nagymamájuk készített nekik. Éppen ezért fordítanak rá anyagiakat, ha nem is folyamatosan, de időről időre visszatérnek a termékeinkhez. Ha nincs állandó minőség, akkor nem beszélhetünk megbízhatóságról. A vásárlóink bizalmát úgy tudjuk elérni, ha tartani tudjuk azt a színvonalat, amit elvárnak, amit megszoktak a termékeinktől. Azért van bizalmunk a termékeinkben, mert a minőségből nem engedünk.
Terveznek-e fejlesztéseket, változtatásokat a vállalkozásban?
– Mennyiségi fejlődés abban az esetben van, ha az ültetvényeink nőnek, ezáltal nagyobb terméssel számolhatunk.
Mi nem készítünk vegyes lekvárokat, a hagyományos ízeket kedveljük és készítjük. Tehát inkább a termelést bővítenénk, mint az íz választékot. Fejlesztést folyamatosan tervezünk. Nagyobb feldolgozó helyet, ahol már nagyobb gépekkel tudnánk dolgozni, esetlegesen bérfeldolgozás is szóba jöhet majd. Az ültetvényeken az öntözés megvalósítása a nem túl távoli célunk. Valamint, hogy a gazdaságunk fenntartható legyen. Napelemmel, rövidebb feldolgozási útvonallal, állatok (birkák) tartása, hogy a gépi kaszálás költsége és ökológiai lábnyoma kisebb legyen.
Van-e valamilyen mottójuk?
– Igen. Kapolcsikum – a Palackba zárt nyár. Azt hiszem, ebben a mondatban benne foglaltatik minden, ami a termékeinket jellemzi, s mindent megteszünk azért, hogy ez így is maradjon.