youtube://v/rqiSonoZ_xE
Az MMG Direkt legutóbbi adásában Szautner Péter, a vállalat vezérigazgatója volt a vendégünk. Halmos B. Ágnes, kiadónk szerkesztője a Túró Rudi múltján és jelenén kívül a FrieslandCampina Hungária Zrt. tevékenységéről is kifaggatta.
Folyamatos termékfejlesztés
A vezérigazgató elmondta, hogy a FrieslandCampina Hungária Zrt.-nél folyamatos a termékfejlesztés. A vállalat termékfejlesztői egyfelől új termékeken, receptúrákon, másrészt az ezekhez szükséges technológiai megoldásokon dolgoznak.
Ilyen összetett háttérmunka eredményei a Pöttyös márka alá tartozó Guru, a Fitt vagy a Bonbon termékek is.
– A vállalatnál nyitott az új termékek előállításának innovációs folyamata. A javaslatok természetesen főleg a termékfejlesztőktől és a marketing csapattól jönnek, de a cégnél bárki előrukkolhat az ötletével, és ha a fogyasztók számára releváns koncepcióról, termékről van szó, a technológia lehetővé teszi – és ha anyagilag megtérülőnek ígérkezik -, akkor indul a fejlesztési folyamat.
Ez az arány kiemelkedőnek tekinthető. Ha megnézzük, hogy évente hány termékinnováció kerül a piacra, látható, hogy a tejipar a top három leginnovatívabb iparág egyike világviszonylatban – mondta el az MMG Direktnek Szautner Péter.
Jelenleg is tesztelnek új koncepciókat és termékeket a vállalatban, több receptverzióval is. Természetesen olyan receptúrákat igyekeznek létrehozni, ami felkelti a fogyasztó érdeklődését. A termékek fizikai kifejlesztése után vakkóstoltatással tesztelik őket, hogy valóban élvezettel fogyasztják-e a potenciális vásárlók. A legsikeresebb receptúrát tesztelik márkázva is, ezáltal jön létre a lehető legjobb kombináció.
– Ehhez a termék csomagolásának megtervezése is hozzá tartozik.
Időről időre megváltoznak a fogyasztói szokások és preferenciák, azonkívül a fenntarthatóság és a környezet védelme miatt az is lényeges, hogy milyen anyagból állítjuk elő egy-egy termék csomagolását – fogalmaz a vezérigazgató.
A termékfejlesztés folyamatos, a változatos ízek mellett a legújabb fogyasztói igényekre, trendekre reagálva évről évre bővül a Pöttyös portfolió: 2010-ben került bevezetésre a Pöttyös GURU, 2016-ban a Pöttyös Tejsüti és 2017-ben a 30%-kal kevesebb cukrot tartalmazó Fitt Pöttyös is felkerült a polcokra.
Közülük is kiemelkedik az étcsokoládés bevonatú Túró Rudi, mint a legkedveltebb termék variáns évtizedek óta, bár a fiatalabb fogyasztók körében az új ízesítésű termékek is egyre kedveltebbek. Nem véletlen tehát, hogy független közvélemény-kutatások alapján 2010-ben és 2013-ban is a Pöttyöst választották a fogyasztók Magyarország legkedveltebb márkájának.
A Túró Rudi múltja és jelene1954-ben Takó Imre iparigazgató, élelmiszeripari mérnök és Borka Zsolt üzemképviselő tanulmányútra ment a Szovjetunióba, hogy a szocialista tejipar működését tanulmányozzák. Ott ismerték meg a szirok nevű, túróvaj és zsír keverékéből készülő, csokoládéval bevont édességet, aminek alapján a hazai ízvilágnak megfelelő édességet terveztek. A Túró Rudit 1968-ban a Budapesti Tejipari Vállalatnál fejlesztették ki, azonban termelési nehézségek miatt Nyíregyházán indult meg a próbaüzem. Helyszűke miatt végül mégis Mátészalkán kötött ki napjaink hamisítatlan Túró Rudijának gyártása. A Pöttyös márka a gyártás Mátészalkára kerülését követően került a termékre, hogy az eredeti Túró Rudit megkülönböztesse a többi hasonló terméktől. Mintegy 15-20 éve már tudatos márkaépítés zajlik, aminek következményeképpen mára a Pöttyös az igazi – mondta el Szautner Péter. |
Nyitás a külpiacra
Kezdetben a szaloncukoréra hasonlító kézi csomagolásban került a polcokra a Túró Rudi, majd az automatizálásnak köszönhetően fóliába került a desszert. A fóliát ’80-as évek óta nyitószalaggal látják el, hogy megkönnyítsék és meggyorsítsák az édesség kibontását.
Ennek remek példája a Pöttyös Kakaó új, 100 százalékban újrahasznosítható műanyagból készült palackja, ami a hetekben kapott forgalomba hozatali engedélyt. A többi termékünk csomagolása esetében is folyamatosan dolgozunk azon, hogy minél kevésbé terheljék a környezetet.
A FrieslandCampina Hungária Zrt. tejbeszállító partnereinek köre szinte állandó. Több mint negyven magyar tejtermelő gazdasággal állnak szerződéses kapcsolatban, és többen vannak köztük olyanok, akik már évtizedek óta a mátészalkai üzembe szállítja a tejét. Főként Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből és Hajdú-Bihar megyéből vásárolnak tej alapanyagot, vagyis minél kisebb távolságból, ami fenntarthatóság és gazdaságosság szempontjából a lehető legjobb megoldás.
Egyelőre kisebb volumenben exportálnak készterméket Romániába és Szlovákiába, de a vállalatnak az a hosszú távú célja, hogy egyre nagyobb mennyiségű termékkel jelenjen meg a külpiacokon .
– Ehhez arra van szükség, hogy tovább növeljük az üzem kapacitását, illetve hogy a technológiánk modernizálásával olyan innovációkat valósítsunk meg, amivel a termékek egy része megjelenhet a környező országok piacán.
A hagyományos Túró Rudi nyugat-európai terjeszkedésének fő gátja, hogy az ottani országok étkezési-fogyasztási kultúrája és megszokott ízei, ízpreferenciája némileg különbözik a Kárpát-medenceitől: a túró savanykás ízvilágát a kakaós ízzel párosítva nem kedvelik annyira Nyugaton. Ennek áthidalásán jelenleg is dolgozik a vállalat.
– Ez valóban kihívást jelent, azonban több fogyasztói tesztet is végeztünk Nyugat-Európában, és bizonyos termékek esetében a jelenlegi receptúra is kifejezetten jól vizsgázott.
Legfeljebb módosítanunk kell a receptúrán, hogy az ízek jobban harmonizáljanak az ott bevett ízvilággal.