Back to top

Mozzarella mínusz tehén

A New Culture nevű startup a feljövőben lévő tehén nélküli tejiparban tevékenykedik. Olyan mikrobákat állítanak elő, amelyek tejfehérjét állítanak elő „tehenek bevonása” nélkül. Céjaik közt szerepel, hogy 2023 végére tehén nélküli mozzarellát dobjanak piacra.

Fotó: hippopx.com
Míg a növényi alapú „tejtermékek” palettája egyre szélesebb,

a növényi alapú sajtok előállítsa akadozik, mivel nehéz reprodukálni a kazein tulajdonságait. Ez a tehéntejben az a fehérje, amely az olyan sajtok, mint a mozzarella nyúlósságáért felelős.

Míg számos kereskedelemben kapható termékben található növényi eredetű savófehérje, a kazeint sokkal nehezebb baktériumok segítségével, mikrobiális fermentációval előállítani.

Minderről az új-zélandi születésű Matt Gibson, aki Kaliforniába költözvén megalapította a New Culture nevű céget. A vállalat mottója: Tehénsajt tehén nélkül. Ahogy arról a Foodnavigatornak beszámolt, a kazeint rendkívül nehéz fermentációs úton előállítani. Ennek ellenére az elmúlt 18 hónap alatt számos áttörést értek el az állatmentes kazeintermelés területén. Azzal pedig, hogy szignifikáns mennyiségű kazeinfehérjét tudnak előállítani, 100 százalékban a mozzarella előállítására koncentrálnak.

Kazeinmicella kialakulása különböző kazeinmolekulákból
Fotó: Wikimedia Commons
A genetikus és mikrobiológus végzettségű cégtulajdonos

szintetikus biológiai technológiával DNS-szakaszokat ültet be baktériumokba, hogy hatékonyan „programozza” vagy „parancsolja meg” azoknak, hogy egy cukros közegben való etetést követően megkívánt fehérjét (alfa-, kappa- és béta-kazein) állítsák elő.

Ezeket aztán kazeinmicellákká vagy -fürtökké alakítják, amelyek már meglehetősen hasonlítanak a valódi tej kazeingömjeire.

„Ezek adják egyébként a tej színét, „funkcionalitását”, tápanyagát és teszik alkalmassá az olyan sajtok készítésére is, mint a mozzarelle, míg a savóból, amely csak ricotta vagy krémsajtok készítésére alkalmas.”

állítja a kaliforniai cég vezetője.

Ezután már csak olyan sókat adnak a készítményükhöz, amelyeket a tehéntej is tartalmaz, és ezután már csak hagyják hogy a „természet” dolgozzon.

Fotó: hippopx.com

A mozzarellájuk állításuk szerint nagyon tiszta: állatmentes fehérje, növényi alapú zsiradék, kevés növényi alapú cukor, néhány só, egyebek mellett kálciumsók, vitamin és ásványi anyag van benne.

A cég egyébként az étkeztetésbe kíván betörni a termékével, mivel ott használják föl a legtöbb mozzarellát.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu/FoodNavigator

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Csapás a spanyol élelmiszer hamisítókra – 120-an börtönben

A spanyol Civil Gárda 120 személyt vett őrizetbe az OPSON X élelmiszer-hamisítás elleni nemzetközi művelet részeként végrehajtott 16 akció során - közölte a gárda főigazgatósága.

Vékonyabb termékcsomagolás a fenntarthatóság jegyében

A Ferrero a beszállítóikkal együttműködve egy vékonyabb csomagolóanyagot fejlesztett ki, amely a szabványos fóliákhoz képest mintegy 20%-os csökkenést eredményez a műanyagfelhasználásban. Az új anyagot 2022-től vezetik be a kiválasztott termékeknél. Eleinte körülbelül 550 tonna anyagfelhasználás csökkenését fog eredményezni évente, ami a korábbi csomagoláshoz képest közel1450 tonna CO2-kibocsátás csökkentését jelenti.

Címke jelzi a kolbászon, hogyan tartották az állatot

A Lidl állatjóléti címkével látja el a Metzgerfrisch márkanév alatt forgalmazott kolbászokat Svájcban. 2018-ban először a friss húsok kínálatában szerepelt a címke, most azonban további termékekre is kiterjesztik. Ezzel jelzik az ellátási láncban az állattartási előírások szintjét, valamint segítik a fogyasztókat a tudatos választásban.

Kolbászvilág az Ozsvárt-műhelyben

Klasszikus, csípős, bajor jellegű, nürnbergi, mustáros-majorannás, fehérborsos-mézes, rozmaringos, aszalt gyümölcsös, tört köményes, áfonyalekváros-chilis, zöldfűszeres-sajtos, aszaltparadicsomos-barnasörös – mindez csupán néhány a karmacsi székhelyű Ozsvárt Kolbászműhely ízesített kolbászai közül.

A Pepsi kiárusításba és terméktisztogatásba kezdett

A PepsiCo kedden bejelentette, hogy 3,3 milliárd dollárért eladja a Tropicana mellett több másik gyümölcslé márkáját. A francia PAI Partners magántőke-befektetési cég a felvásárló. A Pepsi azzal érvel, hogy egyszerűsíteni kívánja termékpalettáját és eltávolodna a magas cukortartalmú italoktól.

Egészséges nassolnivalók az olimpiai szurkoláshoz

Javában tart a XXXII. Nyári Olimpia Tokióban, itthon is sokan figyelik a versenyeket, várják az eredményeket, és persze szurkolnak a magyar sportolóknak. A szurkolás sokunk számára elképzelhetetlen nassolás, „csipegetés” nélkül, még akkor is, ha pontosan tudjuk: ez akár egészségtelen is lehet.

„Karanténkutatás 2.0” - Élelmiszerfogyasztási szokások a Covid-19 járvány harmadik hullámában

Csaknem kétezren vettek részt a Nébih, a Debreceni Egyetem GTK Marketing és Kereskedelem Intézet, valamint a TÉT Platform Egyesület második közös reprezentatív kutatásában 2021 májusában. A felmérésből kiderült, hogyan változtak a Covid-19 járvány első és harmadik hulláma között a háztartások élelmiszervásárlási és élelmiszerfogyasztási szokásai.

A Solymár Gyöngye az év kenyere

A Hel Pékség Solymár Gyöngye elnevezésű kenyere nyerte meg az idén tizedik alkalommal meghirdetett Szent István Napi Kenyérversenyt. A hírt az augusztus 20-i rendezvényeket beharangozó országos sajtótájékoztatón jelentették be a Parlamentben.

A Nivegy-völgyi álom

Példátlan helyi összefogás és közösségi finanszírozás eredményeként nyithatott meg tavaly a Dobosi Birtkokközpont! A 90 támogató, akik egytől egyig mind törzsvásárlók és barátok, összesen 16 millió forinttal támogatta meg a Dobosi Család régen dédelgetett álmát.

Füstfűszerek: mert a füst ízesít...

A szabad tűzön készült ételek teljesen más ízvilággal rendelkeznek, mint a konyhában készítettek. A húsok füsttel való tartósítása már hosszú múltra tekint vissza, de az ezzel kapcsolatos hagyományokat a kerti grillezéskor is alkalmazhatjuk.