Ha több évtizeddel ezelőtt elmondtuk volna nagyszüleinknek, hogy majd 2021-ben a modern technológia és a GPS navigáció lehetővé teszi, hogy a párhuzamosan mozgó gépeket 1 cm-es pontossággal és a kezelő beavatkozása nélkül vezessék át a mezőn, az öregek minden bizonnyal a homlokukra csaptak volna.
Rövid távon tudjuk, hogy kényelmesebbek, gazdaságosabbak, hatékonyabbak és környezetbarátabbak lesznek. Ez a fejlődési irány a dolgok természetes sorrendje, de ma már sokkal jobban érdekel minket, hogy egy átlagos traktor milyen lesz a következő néhány évtizedben. Ennek körvonalait már most láthatjuk.
További kihívás lesz a nagyobb hatékonyság biztosítása annak érdekében, hogy az egyre növekvő emberi populációt táplálékkal el tudjuk látni.
Amikor a Tesla sok évvel ezelőtt bemutatta az autóipar merőben új prototípusait, az ipari óriások nevettek rajta, és az alapító Elon Muskot „furcsának” nevezték. Csak néhány év telt el, és szinte az összes nagy gyártó kínál elektromos autókat, a Tesla pedig az egyik vezetője lett az iparágnak.
Ma, amikor egyre több vállalat fejleszt elektromos traktorokat, mint például a Monarch Tractor vagy az AgXeed, a nagy mezőgazdasági gépgyártók nem akarják elkövetni ugyanazt a hibát, mint autóipari kollégáik, és hajlandók a fejlesztések érdekében befektetni ezekbe az induló vállalkozásokba.
Ami az elektromos traktorokat illeti, még hosszú út áll előttünk, és a fő probléma itt még mindig az akkumulátorok elégtelen kapacitása. Christoph Gröblinghoff, az AGCO/Fendt vezérigazgatója szerint
Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy az első elektromos meghajtású traktorok már üzemelnek, és minden bizonnyal számíthatunk a technológia további fejlődésére.
És mi van, ha nem az elektromosság a megoldás a gépipar ezen szektorában? Talán a gáz vagy a hidrogén? A világon már találunk olyan gépeket, amelyeket sikeresen gyártanak és működtetnek ilyen módon. A New Holland T6.180 Methane Power traktorról van szó, amelyet a vállalat közleménye szerint Németország, Franciaország, Nagy-Britannia és a Benelux államokba szállítanak majd, ahol magas a biogáztermelés.
Fehéroroszországban pedig a földgázzal (CNG) működő Gomselmash betakarítókat használják sikeresen évek óta. A jövő ebben a tekintetben valószínűleg hamarabb eljön, mint gondolnánk.
A gazdaság vezetőjének szemszögéből nézve ezek a gépek nem igényelnek pihenést vagy szabadságot, és rengeteg időt szabadítanak fel, ami egy hagyományos traktor esetében egy munkás alkalmazását igényelné. A gyakorlatban ez a termelékenység egyidejű növekedését és a munkaerőköltségek csökkenését jelenti. Itt érdemes megemlíteni, hogy ilyen gépeket már ma is használnak a földeken, és hamarosan megkezdődhet a sorozatgyártásuk.