Back to top

Kínában high-tech üvegházakkal küzdenek a koronavírus okozta élelmiszerhiánnyal

Kína legnépesebb városa, Sanghaj mellett fekvő Chongming-szigeten a munkások paradicsomot és uborkát szednek és csomagolnak egy üvegházban, amelyet egy holland vállalat üzemeltet. A több mint három futballpálya hosszú és két emelet magas létesítmény havonta akár 120 tonna cseresznyeparadicsomot is képes termelni.

Ez a létesítmény egyike a kínai megavárosok peremén felbukkanó tucatnyi létesítménynek, amelyek csúcstechnológiát használnak az öntözés, a hőmérséklet és a világítási rendszerek irányítására, hogy a az egyre növekvő népességet és azon belül is az egyre jobb anyagi körülmények között élő fogyasztói réteg számára könnyen elérhető távolságban termeljenek zöldségeket.

"A trend a fenntarthatóbb és professzionálisabb ellátás felé mutat" - mondta Dirk Aleven, a FoodVentures igazgatója.

"A koronavírus óta hatalmas gyorsulást tapasztalunk, most még fontosabb, hogy a friss árut ott termeljék meg, ahol elfogyasztják. Korábban több ezer kilométerre szállították őket, még Kína határain belül is".

A világ messze legnagyobb zöldségtermelője, Kína évtizedek óta használ üvegházakat, de a 2020-as koronavírus okozta kereskedelmi és logisztikai nehézségek okozta élelmiszerellátási zavarok felgyorsították a csúcstechnológiás üvegházi létesítmények fejlesztését.

A jövőbeni zavarok elkerülése érdekében az önkormányzatok közölték, hogy céljuk az alapvető élelmiszerek felhalmozása, valamint az elosztási és logisztikai létesítmények fejlesztése.

Az üvegházak fejlesztői szerint a növekvő jómódú középosztály, amely hajlandó többet fizetni a jobb minőségű, kevesebb növényvédő szerrel kezelt élelmiszerekért, szintén táplálja a trendet.

A Richland Sources tanácsadó cég szerint az üvegházak által használt terület 2020-ban 28%-kal nőtt, ami jóval meghaladja a 2019-es 5,9%-os növekedést és gyorsabb, mint a tavalyi 6%-os növekedés az olcsóbb műanyag fóliáknak otthont adó területeken.

A műanyag fóliák segítenek a növények árnyékolásában, de kevésbé hatékonyak, mint az üvegházak. Ez utóbbiak kiváló minőségű terményeket tudnak előállítani, amelyeket közvetlenül a kiskereskedőknek értékesítenek, csökkentve ezzel a hagyományos ellátási láncoktól való függőséget.

"A világjárvány óta visszafordíthatatlan tendenciát látunk abban, hogy a fogyasztók egyre több élelmiszert vásárolnak online és többet költenek az egészségesebb alapanyagokra és azokra a mezőgazdasági márkákra, amelyekben megbíznak."- mondta

Történelmileg a kínai zöldségtermesztés bizonyos területekre koncentrálódott és bonyolult hűtőlánc logisztikai hálózatokra volt szükség ahhoz, hogy az élelmiszerek eljussanak a nagyvárosok nagykereskedelmi piacaira.

Ennek a csomópont központú rendszernek a sebezhetősége 2020-ban vált nyilvánvalóvá. A COVID-19 kitörése egy wuhani tengeri herkentyű piacon - a kínai koronavírus járvány kiindulópontján - és egy nagy pekingi frissáru piacon megszakította az áruk fogyasztókhoz való eljutását, ami élelmiszerhiányhoz és termésromláshoz vezetett.

"A világjárvány arra késztette az élelmiszeripart, hogy csökkentse a közvetítők számát az ellátási lánc hálózatában"

- mondta Gayathree Ganesan, az Economist Intelligence Unit elemzője.

A városhatárokon belül épített üvegházak a vásárlóktól való távolság csökkentése érdekében általában a kínai ingatlancégek és a mezőgazdasági technológiákban kulcsszerepet játszó hollandiai üvegházi cégek együttműködésében jönnek létre.

A FoodVentures Sanghajon kívüli üvegháza tipikus példa erre.

A több mint három futballpálya hosszú és két emelet magas létesítmény egyik egységében a mennyezet felé kígyózó cseresznyeparadicsom növények egyenletes sorait nevelik. Havonta akár 120 tonna cseresznyeparadicsomot is képes termelni.

"Egészségesnek lenni már az első védelmet jelenti bármilyen vírus ellen, ezért az emberek még jobban odafigyelnek arra, hogy mit esznek" - mondta Aleven. "Másodszor, meg akarunk szabadulni a hosszú logisztikai lánctól, mert nem mindig működik. Ezt láthattuk a világjárvány során is".

Az üvegházban termesztett termékeket általában közvetlenül az e-kereskedelmi platformoknak és a szupermarketeknek adják el, megkerülve a sok közvetítőt és nagybani piacot, amelyek a kínai zöldségellátási lánc hagyományos jellemzői.

Forrás: 
independent.ie

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Év végére lelassul Kína szójabab-importja

Kína szójababimportja az idei első féléves rekordmennyiséghez képest meredeken lassulni fog év végére. Ez a tendencia szembemegy a legnagyobb globális szójavásárló tartós növekedésre vonatkozó várakozásokkal, valamint a piaci hangulatot is rontja.

Növények mindenekelőtt

A kertépítészet igazi misztérium, izgalom, melynek lényegét a növények adják, kezdte előadását Sarah Price a Magyar Tájépítészek Szövetsége és a Magyar Kertépítők Országos Szövetsége által szervezett nemzetközi tájépítészeti szakmai napon.

K&H: a járvány előtti szinten a vállalati várakozások

Tovább nőtt a cégek optimizmusa a második negyedévben, 6 pontra emelkedett a nagyvállalati növekedési index értéke; ilyen magasan utoljára a vírus berobbanása előtt volt a mutató a legújabb K&H növekedési index kutatás szerint.

Júniusban 7,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Csehországban

Júniusban éves összehasonlításban 7,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Csehországban – közölte a Cseh Statisztikai Hivatal csütörtökön Prágában.

„Uccu bizony, megérett...”

Tizennyolcadik alkalommal szervezték meg az idén a meggynapokat a vajdasági Bácsfekete­hegyen élő magyarok, akik a nehézségek dacára évtizedek óta jeleskednek a meggytermesztésben és -feldolgozásban.

A menetstabilitást is növeli

A mezőgazdasági erőgépek széles körén használt radiál gumiabroncsok zömét műanyag vázszövettel gyártják.

Elektromos riadó a paradicsomban

Elektromos jelekkel riasztja a növény többi részét a paradicsom termése hernyófertőzéskor, derült ki egy nemrég végzett vizsgálatból.

Egészséges nassolnivalók az olimpiai szurkoláshoz

Javában tart a XXXII. Nyári Olimpia Tokióban, itthon is sokan figyelik a versenyeket, várják az eredményeket, és persze szurkolnak a magyar sportolóknak. A szurkolás sokunk számára elképzelhetetlen nassolás, „csipegetés” nélkül, még akkor is, ha pontosan tudjuk: ez akár egészségtelen is lehet.

„Karanténkutatás 2.0” - Élelmiszerfogyasztási szokások a Covid-19 járvány harmadik hullámában

Csaknem kétezren vettek részt a Nébih, a Debreceni Egyetem GTK Marketing és Kereskedelem Intézet, valamint a TÉT Platform Egyesület második közös reprezentatív kutatásában 2021 májusában. A felmérésből kiderült, hogyan változtak a Covid-19 járvány első és harmadik hulláma között a háztartások élelmiszervásárlási és élelmiszerfogyasztási szokásai.

Kóser kertészetet tanulhatnak az SZTE mezőgazdász hallgatói

Tökéletesen illeszkedne az új képzés abba a törekvésbe, amely szerint az SZTE MGK-n funkcionális kertkultúrát kezdenének oktatni. A kereslet már most is megvan: az izraeli piac tonnaszám venné fel a magyar kóser és a kommersz uborkát is.