A brit kormány által bemutatásra kerülő tervek szerint a kisvállalkozások mentesülnek az egészségtelen ételek reklámjainak tilalma alól, amely Boris Johnson miniszterelnök által bevezetett elhízás elleni küzdelem részét képezi.
Azonban a 249 vagy annál kevesebb alkalmazottat foglalkoztató kisvállalkozások mentesülnek a tilalom alól, és engedélyezik számukra a magas zsír-, cukor- és sótartalmú élelmiszerek reklámozását. Ezenkívül az online hirdetésekre vonatkozó korlátozások nem jelentenek teljes tilalmat, mivel a Telegraph szerint csak a fizetett hirdetésekre vonatkoznak majd.
A Reklámszövetség megdöbbenéssel fogadta ezt a lépést, amely magában foglalja azt is, hogy az élelmiszer- és italgyártók nem reklámozhatják új termék innovációikat sem pedig újdonságaikat. A korlátozásokat a Reklámszabványügyi Hatóság fogja betartatni és a szabályokat megszegő cégeket a hirdetések eltávolítására kötelezi, a visszaesőket pedig esetleges szankciókkal sújtja.
A lépéssel kapcsolatos első konzultációjában a kormány a Cancer Research UK (Egyesült Királyságban és a Man-szigeteken működő rákkutatási és tudatosságnövelő jótékonysági szervezet) által 2019 szeptemberében közzétett kutatásra hivatkozott, amely szerint az ITV, a Channel 4, a Channel 5 és a Sky One csatornákon sugárzott élelmiszerreklámok csaknem fele (47,6%) HFSS-termékekre (magas zsír-, cukor- és sótartalmú élelmiszerek) vonatkozott.
Az Obesity Health Alliance (koalíció, amely a kormánnyal közösen dolgozik az elhízás visszaszorításában) elemzése szerint ezeknek a reklámoknak a megszüntetése a gyermekek javát szolgálná, mivel évente 150 millió csokoládékeksznek vagy 41 millió sajtburgernek megfelelő mennyiséget vonna ki az étrendjükből.
A múlt hónapban a királynő beszédét kísérő tájékoztató dokumentumban ismertették a terveket, amelyekkel kapcsolatban a kampányolók korábban is felszólaltak, ugyanis szerintük ezzel nem az elhízás arányának csökkentését segítenék, hanem csak címlapokra akarnak törni.
Sue Eustace, a Reklámszövetség közkapcsolati igazgatója elmondta: „a kormány saját elemzése azt mutatja, hogy ezek az intézkedések nem fognak működni. A társadalom kiegyenlítése nem érhető el azzal, hogy az Egyesült Királyság legsikeresebb iparágát büntetik az elhízás szintjére gyakorolt minimális hatás miatt.”
MMG Direkt
Mi okozta az árrobbanást a takarmányágazat teljes spektrumán? Valóban a takarmányok piaca az egyetlen felelős az állati eredetű termékek, a hús, a tej, a tojás drágulásáért? Miért finomabb a hazai karaj a 6000 kilométerre darabolt tarjánál? Ezekről beszélgetett Kulik Zoltánnal, a Vitafort Zrt. vezérigazgatójával Halmos B. Ágnes, a Magyar Mezőgazdaság Kiadó újságírója.
youtube://v/qC_qLtUNRww