Back to top

Az időszakos böjtölés hatástalan, ha fogyni akar

Ha fogyni akar, akkor az időszakos böjtölés nem biztos hogy hatékonyabb, mint a napi bevitt összkalóriák csökkentése - derül ki egy új kutatásból.

Fontos azonban, hogy olyan módon étkezzen, amely a legjobban működik az ön számára és összhangban van a saját táplálkozási és edzési céljaival - a legjobb eredmények elérése érdekében a legkiválóbb módszer, ha személyre szabatja az étrendjét egy sportdietetikus vagy más egészségügyi szakértő segítségével.

A nassolást és az étkezéseket a nap folyamán bizonyos szakaszokra korlátozó időszakos böjtölés az egyéni céloktól függően előnyös lehet. Ha viszont a fogyásról van szó, a Science Translational Medicine című folyóiratban megjelent új tanulmány szerint

ez a megközelítés nem hatékonyabb, mintha egyszerűen csak csökkentené a napi kalóriamennyiséget és azt nem meghatározott időpontokban fogyasztaná.

Sőt, a kutatást vezető Ph.D kutató, James Betts szerint az időszakos koplalás még a felhalmozott izomtömegre is káros lehet.

A kutatók 36 résztvevőt toboroztak, és három hétre három különböző csoportra osztották be őket. Az első csoport egyáltalán nem böjtölt időszakosan, és csak 25 százalékkal csökkentette a napi kalóriabevitelét. A másik két csoport váltakozó napokon böjtölt: az egyik csoport a böjti napot követően a szokásosnál 50 százalékkal többet evett, a másik csoport pedig 100 százalékkal többet.

A vizsgálat lezárásakor, három héttel később az utolsó csoport nem mutatott súlycsökkenést, míg az első csoport és az 50 százalékos csoport nagyjából ugyanannyit fogyott, de jelentős különbségekkel - mondta Betts a Runner's Worldnek.

Azok, akik böjtöltek, majd 50 százalékkal többet ettek, sokkal több izomtömeget veszítettek, mint a nem böjtölő csoport.

"Emiatt mindenkinek, aki időszakos böjtöt szeretne folytatni, szem előtt kell tartania, hogy az izomtömeg megőrzése érdekében több fizikai aktivitásra lehet szükség" - mondta.

„Egy másik tényező, amit itt figyelembe kell venni, az élelmiszerek minősége.” - mondta Kristin Gillespie dietetikus és hitelesített táplálkozási támogató edző. "Segíthet a fogyás serkentésében, ha kevesebb kalóriát fogyasztunk egyszerűen azért, mert csökkentjük az étkezések számát."

Az időszakos böjtölés alaptétele, hogy az étkezési időintervallum alatt tápanyagdús, egészséges ételeket kell fogyasztani viszonylag normális mennyiségben - tette hozzá. Ha esetleg betér egy gyorséttermi étkezdébe és ott úgy eszik, mintha az lenne élete utolsó vacsorája, akkor kétségtelenül hasznos, ha utána legalább 12 óráig nem fogyaszt mást.

Egy másik fenntartás, hogy a vizsgálatban férfiak és nők is részt vettek, de nem differenciálták ezeket az eredményeket. Gillespie szerint

a nők általában nem teljesítenek olyan jól ezzel a stratégiával, mert ők rendszerint jobban alkalmazkodnak a böjtölés és az energiatakarékosság időszakaihoz.

Ezért érdekes lenne egy olyan tanulmány, amely csak nőkre összpontosít.

Végül ott van a vizsgálat mérete - 36 résztvevő szerény mintának számít - és az a tény, hogy minden résztvevő technikailag "soványnak" minősült az alacsony 20-as testtömegindexszel. Betts szerint azonban az eredményeknek senkit sem szabad eltántorítaniuk attól, hogy kipróbálja a taktikát, különösen, ha hajlandók vele játszani.

"Úgy gondolom, hogy a különböző böjtölési stratégiáknak különböző hatásai lehetnek" - mondta. "Például az, hogy variáljuk-e a böjtölés idejét minden nap, hogyan táplálkozunk újra, milyen hosszú ideig böjtölünk és így tovább."

A lényeg? Úgy kell összeállítani az étkezéseket, hogy az összhangban legyen a saját táplálkozási és edzési célokkal. És mint mindig, a legjobb módja annak, hogy személyre szabja az étrendjét a legjobb eredmények elérése érdekében, ha konzultál egy sportdietetikussal vagy más egészségügyi szakértővel.

Forrás: 
msn.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Minden, amit a rostokról tudni kell - 14 magas rosttartalmú élelmiszer

Tudjuk, hogy a szervezetünknek rostra van szüksége, de azt is, hogy miért? A szervezetünk nem tudja kellően megemészteni a rostokat, de pont ezért van szükségünk rájuk, hogy edzésben tartsuk. Ezek a tápanyagok segítenek szervezetünknek szabályozni például a cukrokat, ezáltal kordában tartva az éhségérzetet.

Gyógynövények állatnak és embernek - Megelőzésre és terápiára is

A vadon élő állatok szinte ösztönösen tudják, hogy melyik növényt fogyasszák el szükség esetén. A növényevők könnyű helyzetben vannak, hiszen legelés közben válogathatnak a réten, de sok húsevő faj is növényeket fogyaszt, ha baja van – gondoljunk a macskákra, amikor füvet esznek.

Betakarítónap a helyi termékekért

Egyre inkább visszatérnek a termelésbe az olyan gazdák, akik nemcsak minél finomabb és jobb, hanem egyben egészséges termékeket akarnak kínálni az embereknek, és ez egyre inkább bekerül a köztudatba. A Reziben tartott Gyümölcsoltó és –betakarító Nap évek óta kiváló alkalmat nyújt, hogy olyan gazdálkodók is bemutatkozzanak a nagyközönségnek, akik egyelőre kicsiben termelnek.

Lazítson le egy naranccsal

A narancs gazdag C-vitaminban, rostban és olyan tápanyagokat tartalmaz, amelyek segíthetnek a stresszoldásban.

A mindennapi étrendtervezés titka

Ön elég zöldséget eszik? Tudja, hogy a szervezetének mennyi zöldségre van szüksége naponta?

Tüske nélkül - A szeder a kertünkben

Hazánkban is őshonos növény a szeder, szúrós, vékony indái belekapaszkodnak az erdőjárók ruhájába, nyár végén viszont cserébe elszopogathatjuk nedvdús, kissé fanyar gyümölcsét. Nemesített változatai sokkal erősebb növekedésű és tüske nélküli fajták, a gyümölcsük sokszorosan nagyobb, mint az erdei szederé, és az ízük is sokkal kellemesebb.

A jövőben megduplázódhat a tengeri élelmiszer fogyasztásunk

Egy új kutatás szerint 2050-re a világ lakossága kétszer annyi tengeri élelmiszert fog fogyasztani, mint jelenleg. A halak, puhatestűek vagy rákok iránti megnövekedett kereslet ellenére a fenntartható halászat felé való fordulás segíthet az alultápláltság kezelésében és az emberiség környezeti lábnyomának csökkentésében.

Múlt, jelen és jövő OMÉK 2021.

Az ország legnagyobb termelői piacán egy gombostűt nem lehetett leejteni, akkora volt a tolongás. Ami persze nem csoda, hisz finomabbnál finomabb élelmiszereket hoztak a kiállítók a standokra, a gyerekek megcsodálhatták őshonos haszonállatainkat, a felnőtteknek pedig egyebek mellett szemináriumokat tartottak borról, sörről, pezsgőről… Mindez pedig mosolyt csalt az emberek arcára.

Omega-3: a gyulladáscsökkentő csodaszer

Az omega-3-ak azok a jótékony hatású zsírok, amelyek halakban, egyes kagylókban, valamint magvakban, diófélékben és azok olajaiban találhatók. Ezek a zsírsavak kettős feladatot látnak el: szerepet játszanak a gyulladáscsökkentő vegyületek létrehozásában, és segítenek a gyulladásos markerek termelődésének visszaszorításában is.

Sri Lanka egyelőre letett ambiciózus biogazdálkodási tervéről

Sri Lanka a világon elsőként szerette volna organikussá átalakítani a mezőgazdaságát, ennek keretében teljes tilalmat rendelt el a műtrágyák importjára.