youtube://v/qTAKsDGzRXo
Aratási szezonban az idő a legnagyobb úr. A gépek nem állhatnak tétlenül a földeken. Ez az időszak nem csak a gazdákra, de a szervizhálózatokra is hatalmas terhet ró. Az AXIÁL Kft. az ország teljes területén felettébb nagy géppopuláció felett őrködik – és ehhez a kihíváshoz mérten építették ki szervízszolgáltatásukat is.
– Hogyan zajlik egy meghibásodás elhárítása?
– A hibabejelentés az ügyfélkapcsolati vezetőhöz érkezik be, aki átlátja az adott telephely kapacitását. Ő irányítja a helyszínre a szerelő kollégát, aki igyekszik feltárni, és javítani a problémát. A szervizmérnök az ő munkáját segíti telefonon, vagy akár a helyszínen.
Egyszerűbb eseteknél a javítás még egy órát vesz igénybe, így a gép csak két órát áll. Természetesen vannak összetettebb problémák, komolyabb meghibásodások, melyeknél adott esetben a gép elszállítását is meg kell szervezni.
– A régi MTZ-khez, Zetorokhoz – úgy mondták – elég egy méretes villáskulcs, de a mai okos gépekkel mi a helyzet?
– A megfelelő villáskulcsra ma is szükség van, de tény, hogy szerelő laptop nélkül már nem indulhat el. Az első lépés a hiba felderítése, melyhez rengeteg adatot szolgáltatnak ezek a computer vezérelte gépek a szenzorok és szoftverek segítségével.
– Az a hír járja, hogy a gazdák a szervizhálózat miatt választanak gépet.
– Az utóbbi időben szárnyra kapott egy mondás, miszerint a „szerviz adja el a második gépet”. A gazda az első gépet lehet, hogy azért választja, mert jókat hallott róla, látta munka közben, utána olvasott, youtube videókat nézett. Ám a következő évben, pont az állásidők miatt, már az számít, hogy mennyire gyors és hatékony a szervizszolgáltatás.
– Lehet említeni a gépeknél egyébként típushibákat?
– Nem akarunk álszentek lenni, apróbb típushibák minden gyártónál előfordulnak. Ezek olykor a szoftver hiányosságai, más esetben pedig alulméretezett alkatrészről van szó. Erre azonban a gyártók nagyon gyorsan reagálnak, felkészítik a szervizeket, a szoftverekhez kiadják a javítóprogramokat.
– Az idei szezonban melyik volt a legnehezebb feladat, melyhez kihívták önöket?
– Szerencsére konkrét példát nem tudok mondani, inkább azt emelném ki, hogy a CLAAS új, „ezres” szériája, vagy hogy mi nevezzük, C8, feladta leckét. A korábbi Lexion típusokhoz képest sok változás történt, így nekünk is rengeteg új dolgot kellett megtanulunk.
– Ebben partnerek a gyártók?
– Természetesen. Általában a téli időszakban elkezdődnek a továbbképzések. A pandémia most közbeszólt, de típustól függően ki szoktunk menni a gyártókhoz Németországba, Franciaországba, Olaszországba, stb., hogy első kézből kapjuk meg a legfontosabb információkat – melyeket aztán itthon, a kollégáinknak is tovább adunk. Az elmúlt évben nem volt lehetőség utazni, így ezeket a képzéseket online tartották meg.
– Az AXIÁL gépparkjából önnek melyik a kedvence?
– A CLAAS Lexion. Többször is volt szerencsém dolgozni vele. Elvégre a szervizmérnöknek nem csak az a feladta, hogy tudja, miként kell szétszerelni és összerakni egy gépet, de az is fontos, hogy el tudja magyarázni a gazdának, miként tudja hatékonyan használni a rendelkezésére álló lehetőségeket.
– Szerencsére egyre többen választják ezt a szép szakmát, de még mindig sok szakemberre lenne szükség. Mit mondana egy szakiskolás számára, miért tanuljon gépészmérnöknek?
– Lenyűgöző, hogy milyen a technológiai fejlődés, mennyire összetett és hatalmas gépekkel lehet dolgozni ezen a pályán. Minden nap új kihívás vár, nincs mókuskerék. És nem utolsósorban: biztos megélhetés. Az embereknek enni kell, a mezőgazdaság nem állhat le, a gazdáknak pedig kellenek a gépek.