Back to top

Helyzet van a magyar sertéspiacon

Az ágazati szereplők arra kérik a fogyasztókat, hogy vásárláskor tudatosan a magyar sertéshúst és sertéshús-készítményeket válasszák. Nem véletlenül indult az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) hagyományos népszerűsítő kampánya már most.

2013 óta szervez e három szervezet a sertéshús és a sertéshús-készítmények fogyasztásának ösztönzését segítő kampányt. Hagyományosan az adventi és farsangi időszakra időzítik az akciót, azonban idén olyan helyzetben van az ágazat, hogy már most számítanak a patrióta fogyasztókra.

Feldman Zsolt, Giczy Gergely és Éder Tamás a kampánynyitón
Feldman Zsolt, Giczy Gergely és Éder Tamás a kampánynyitón
Fotó: AM/Vermes Tibor

Feldman Zsolt, az AM mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a kampányt beharangozó sajtótájékoztatón Budapesten elmondta, a jelenlegi takarmánypiaci helyzet miatt a magyar sertéságazat nehéz helyzetben van. Ezért itt az ideje, hogy a magyar fogyasztók figyelmét felhívják, nem csupán gasztronómiai élményt nyújt a magyar sertéshús fogyasztása, hanem sok ezer mezőgazdasági termelésben, élelmiszer-feldolgozásban dolgozó magyar család megélhetését és munkáját is segíti - fogalmazott az államtitkár.

Az államtitkár kiemelte, a sertéságazat Magyarországon az elmúlt egy évtizedben, az európai társaihoz hasonlóan sok viszontagságon ment keresztül, gondoljunk csak az orosz embargóra vagy az afrikai sertéspestisre.

Ezért már az elmúlt időszakban is igyekeztek tudatosan felmutatni a fogyasztóknak a magyar sertéshús fogyasztásának értékeit. Ennek is köszönhető, hogy a 2010-es évek közepe táján tapasztalható mélyponthoz képest a fejenként éves szinten fogyasztott sertéshús mennyisége "ma talán valahol újfent 33 kilogrammnál van."

Az államtitkár elmondta, hogy kormányzati oldalról támogatásokkal igyekeznek a sertéstartók mindennapjait könnyebbé tenni. Példaként említette, hogy idén a takarmánypiaci helyzet miatt több mint 1,2 milliárd forintot biztosítanak pluszban a sertéstartók számára, és a krízisbiztosítás is segíthet a hazai sertéstartóknak a hirtelen bevételkiesés kompenzálásában. Azonban úgy látja, mindez nem sokat ér, ha a magyar vásárlók nem választják tudatosan a hazait.

A választáshoz segítséget nyújt, hogy 200 négyzetméternél nagyobb üzletekben kis zászlócskákkal jelzik a hús eredét.

Magyar sertés a húspultban
Magyar sertés a húspultban
Fotó: hba
Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese felidézte, hogy 2013 óta minden évben megrendezik a kampányt. Felidézte, hogy míg 2013-ban az egy személyre vetített éves sertéshúsfogyasztás 24-25 kilogramm volt, ezt sikerült 30 kilogramm fölé emelni. Ebben szerepet játszott az évente megrendezett kampány, a 2016 januárjában bevezetett áfacsökkentés, amely szerint 27-ről, 5 százalékra csökkent a sertéshús áfája, valamint a reálbérek folyamatos emelkedése.

Most azonban „helyzet van” a sertéshús piacon, ezért már most arra kérik a fogyasztókat, hogy keressék az egészséges, kiváló minőségű magyar sertéshúst a boltokban.

Magyar sertéshúst vásárló hölgy a húspultnál
Magyar sertéshúst vásárló hölgy a húspultnál
Fotó: hba

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke elmondta, rendkívül szélsőséges viszonyok között gazdálkodik a magyar sertéságazat, ugyanis hatással van rá a koronavírus-járvány, az afrikai sertéspestis (asp) és a takarmány drágulása is.

Az asp miatt az elmúlt három évben korábban nem tapasztalt mértékben hullámzott a világpiacon az élősertés ára,

ami jelenleg ismét drasztikusan csökken, eközben egy év alatt 50-60 százalékkal emelkedtek a takarmányárak. Így a sertéstenyésztők önköltsége nőtt, miközben az értékesítési árak csökkentek, ma egy termelő mindössze 400 forintot kap az élősertés kilójáért.

Ezért Éder Tamás patrióta szolidaritásra kérte a magyar fogyasztókat és a magyarországi kereskedelmi partnereket, hogy ebben a nehéz helyzetben tudatosan egészséges magyar sertéshúst, illetve -húskészítményt vásároljanak.

Tudatos vásárló csomagolt hústerméket választ
Tudatos vásárló csomagolt hústerméket választ
Fotó: hba

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Lehetőségek a paradicsomhajtatásban

Nagy sikerrel rendezte meg a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az első Magyar Paradicsom Napját Mórahalmon. Több mint 200 érdeklődő kísérte figyelemmel a paradicsomhajtatókat érintő témákról szóló előadásokat, kereste fel a 33 kiállítót, és a rendezvény kiváló alkalom volt a szakmai kapcsolatok ápolására, a tapasztalatok megosztására, véleménycserére is.

Példaértékű felzárkóztatási modell Tarnabodon

Az agrárium hazánk egyik meghatározó húzó ágazata, amely az elmaradott térségek fenntartásának egyik kitörési pontja is lehet akár állattenyésztési, akár a növénytermelési oldalon. A Tarnabodon elindult program példaértékű modellé válhat.

Újabb belgiumi csokoládégyárban észleltek szalmonellafertőzést okozó baktériumot

Egy újabb belga csokoládégyár üzemében azonosították azt a bélfertőzést okozó baktériumot, amely néhány hónappal korábban az olasz Ferrero csokoládégyár belgiumi telephelyén okozott szalmonellafertőzést, és ezzel több mint 300 megbetegedést Európa szerte - írta a The BrusselsTimes hírportál csütörtökön.

Nagy érdeklődés övezte a mezőgazdasági kisüzemek támogatására kiírt pályázatot

A Vidékfejlesztési Program meghirdetett felhívási közül az egyik legsikeresebbnek a 2022. május 31-én lezárult, adottságaik és ambícióik alapján fejlődőképes, kisméretű mezőgazdasági termelők jövedelemszerzését és gazdasági több lábon állását segítő, mezőgazdasági kisüzemek támogatására kiírt pályázati konstrukció bizonyult.

Felbecsülhetetlen a vizes élőhelyek természetvédelmi jelentősége

A 2014 óta tartó projektmegvalósítási időszakban a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság 9 kiemelt természetvédelmi fejlesztés megvalósítását kezdte el mintegy 7,7 milliárd forint támogatás felhasználásával, melyek eredményeként összesen több mint 5500 hektárnyi védett természeti terület értékmegőrzési feltételi javulnak - mondta az Agrárminisztérium természetügyért felelős államtitkára Tiszakürtön.

A diófogyasztás elősegítheti a bélrendszer és a szív egészségét

A dió nem csak egy finom nassolnivaló, hanem a kutatók szerint a bélrendszerünknek kedvező baktériumoknak is jót tesz, hozzátéve, hogy ezek a "jó" baktériumok a szív egészséges működését is segítik.

Országos Borverseny: a magyar borok rangadója

Az érzékszervi minősítésnek több szintjét különböztetjük meg: a kötelező hatósági minősítésen túl kiemelt szerepe van borversenyeknek, a kereskedelmi minősítéseknek, minőségbiztosítási intézményeknek, valamint szakmai kiadványok által felkért bizottságok, vagy szakértők pontozásán alapuló minősítési eredményeinek. Összességében valamennyi minősítés a fogyasztó tájékoztatására hivatott.

A MATE tananyaga lépést tart a digitális kihívásokkal

Egy nemzetközi projektnek köszönhetőn új, a digitális agrárium és élelmiszeripar kihívásaira reagáló mesterképzés indulhat el a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. A tavaly indított program keretében már megtörtént az oktatók képzése. A tananyagok is készültek, többek között a precíziós mezőgazdaság, a robotika, a drónok, valamint az okos megoldások és innovációk témájában.

Kárenyhítési tájékoztatót tett közzé az Agrárminisztérium az aszálykárok miatt

Kárenyhítési tájékoztatót tett közzé az Agrárminisztérium (AM), az ország nagy részén ugyanis súlyos vagy nagyfokú aszály alakult ki – közölte az AM szerdán az MTI-vel.