0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Ha nyár, akkor dinnye

Az Agrármarketing Centrum (AMC) immár hagyományosan, minden nyáron útjára indítja a Nyár, dinnye, szeletem elnevezésű, a dinnyefogyasztás ösztönzését célzó kampányát. A promóció részeként az ország számos pontján szerveznek kóstoltatást, a pultoknál bárki megismerheti a frissítő, kiváló minőségű, zamatos magyar dinnye ízélményét.

Szerencsések vagyunk azért, hogy Magyarországon élünk és magyar dinnyét ehetünk. Dinnyetermesztésben Európában a negyedikek vagyunk Spanyolország, Görögország és Olaszország mögött, azonban nemcsak mennyiségben, hanem minőségben is világszínvonalú a magyar dinnye, bárhol vásárolunk, mindig kiváló minőségű dinnyét fogunk kapni – fogalmazott Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára a Nyár, dinnye, szeletem elnevezésű, a hazai dinnyefogyasztás ösztönzését célzó kampány sajtóeseményén.

Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy mindezért azoknak a gazdálkodóknak lehetünk hálásak, akik évről évre vállalják a dinnyetermesztés nehézségeit és kockázatait.

A dinnye igényes növény, öntözést és sok élő munkát igényel. A tavalyi évben a koronavírus-járvány nyomán mintegy 1000 hektárral csökkent a termőterület, mivel a márciusban bevezetett korlátozások miatt sok gazda döntött úgy, hogy nem telepít dinnyét. Ennek ellenére, 2020-ban és 2021-ben is elegendő dinnye termett köszönhetően annak, hogy a hozamok nagyon jól alakultak, a hektáronként termett 40-45 tonna termésből exportra is elegendő mennyiség jutott. Nem csak a termesztés sikere, de a fogyasztás is függ az időjárás viszontagságaitól.

Ha jobb az idő, akkor dinnyéből is több fogy, a dinnye ára azonban évre évre kockázatot jelent a termelők számára.  

A helyettes államtitkár elmondta, hogy idén mintegy 2200 termelő vetett dinnyét, körülbelül 3700 hektáron. 2018-ban megalakult a Magyar Dinnyetermesztők Országos Egyesülete, amellyel létrejött az fajta szervezettség és összefogás, amelynek eredményeképpen az árak is racionálisabbak lehetnek.  2020 júliusában az Agrárminisztérium előírta, hogy minden kereskedelmi egységben fel kell tüntetni a dinnye eredetét, így a vásárlóknak lehetősége van minél többet fogyasztani a világszínvonalú, kiváló minőségű, magyar földben előállított dinnyéből.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője elmondta, hogy a Nyár, dinnye szeletem promóció keretében az országszerte látható hagyományos és közösségi média hirdetések mellett számos helyszínen és eseményen, így többek között a Strandfesztiválon Veszprémi Állatkertben, a balatonboglári strandon, a csopaki strandon és az EFOTT Fesztiválon is lehetett dinnyét kóstolni a nyár folyamán. A kampány során a fiatalok gyümölcs fogyasztását is ösztönzi szeretnék. A gyümölcsként fogyasztott zöldség gazdag C, A és B-vitaminokban, magnéziumban, káliumban, több mint 90%-a víz, kiválóan hidratál, szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, jótékony hatással van az emésztésre.

Mint mondta, a dinnyetermesztő ágazat egy folyamatos kockázatnak kitett ágazat.

Az időjárási nehézségek mellett gondot okoz az is, hogy a bekerülési költségek folyamatosan drágulnak, az értékesítési árak sem stabilak. A fogyasztók viszont közvetlenül segíthetik a dinnyetermesztőket azzal, ha keresik és megvásárolják a friss, ízletes, édes magyar dinnyét- fogalmazott az Agrármarketing Centrum ügyvezetője.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu