Back to top

Ha nem lenne a boltok kasszái mellett édesség, egészségesebben táplálkoznánk?

Egy új tanulmány szerint a vásárlók egészségesebb ételeket vásárolnak, ha az édességeket és rágcsálnivalókat áthelyezik a pénztárak mellől és a folyosók végéből.

A Southamptoni Egyetem tudósai az Iceland szupermarketekkel együttműködve új étel elrendezéseket próbáltak ki, többek között a gyümölcsöket és a zöldségeket a boltok bejáratai közelében helyezték el.

A PLOS Medicine című folyóiratban közzétett kutatás eredményei szerint az édességek eladása csökkent, míg a gyümölcsök és zöldségek kereskedelme nőtt. Dr. Christina Vogel, a közegészségügyi táplálkozástudomány főmunkatársa elmondta:

„a szupermarketek elrendezésének megváltoztatása segíthet az embereknek abban, hogy egészségesebb élelmiszereket válasszanak, és a lakosság étrendjét a kormány táplálkozási ajánlásai felé terelje.

Tanulmányunk eredményei azt sugallják, hogy az egészségesebb élelmiszerek előtérbe helyezésével közel 10.000 plusz adag gyümölcsöt és zöldséget, valamint körülbelül 1500 adag édességgel kevesebbet lehetne eladni heti szinten egy-egy üzletben.”

A kutatók szerint a mostani tanulmány átfogóbb, mint a korábbi kutatások, amelyek korlátozottabbak voltak, például csak egyetlen helyet vizsgáltak. Az új tanulmány célja az volt, hogy csökkentsék a vásárlók magas kalóriatartalmú termékeknek való kitettségét azáltal, hogy a pénztáraknál és a folyosók végeinél nem élelmiszer jellegű termékeket helyeztek el. Ezután mérték a változtatások boltok forgalmára, a vásárlók hűségkártyás vásárlási szokásaira és a háztartás több tagjának étrendjére gyakorolt hatását.

Janis Baird, az egyetem Epidemiológiai Központjának közegészségügyi és epidemiológiai professzora elmondta:

„ezek az eredmények újszerű bizonyítékokkal szolgálnak arra, hogy az egészségtelen élelmiszerek kiskereskedelmi üzletekben való elhelyezésének tervezett brit kormányzati tilalma kedvezően hathat a lakosság étrendjére,

és hogy a hatások tovább fokozódhatnak, ha a szabályozásba beépítik a szupermarketek bejáratai közelében lévő zöldség-gyümölcs részlegre vonatkozó követelményeket.”

Matt Downes, az Iceland formátumfejlesztési vezetője elmondta: „örömmel támogattuk ezt a hosszú távú tanulmányt és annak értékelését, hogy a szupermarketekben a termékek elhelyezése hogyan befolyásolhatja vásárlóink étrendjét. Tudjuk, hogy a gyermekkori elhízás egyre nagyobb problémát jelent, és a kiskereskedelmi ágazatnak is szerepe van a probléma kezelésében. Reméljük, hogy a tanulmány eredményei betekintést nyújtanak a szélesebb kiskereskedelmi iparág és a politikai döntéshozók számára a bolti árusításnak a vásárlási döntésekre gyakorolt hatásáról.”

Forrás: 
independent.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

30 éves az Axiál: „Ma is ugyanabba az irányba utazunk”

„Az Axiál Kft. fejlődése európai mércével mérve is rendkívüli, 30 év alatt a nagy nyugat-európai mintákat követő kisvállalkozásból követendő hazai példává váltunk.” – írta az AXIÁL Híradó jubileumi, a cég 30. születésnapjára megjelenő számában Harsányi Zsolt tulajdonos-ügyvezető.

Szörp, szirup, tinktúra, tea

A 2012-es bükkszentkereszti gyógynövénynapokon kínálta először szörpjeit Kriván Nikolett. Olyan nagy volt azonban az érdeklődés irántuk, hogy jól működő kávézója mellett még abban az évben megalapította Bükkszentkereszten a Büxirup Manufaktúrát.

Az élővilág és a munka szeretetére tanítanak

„Elvarázsol az a rendezettség és szépség, amit a méhek megtestesítenek. Amikor kaptárt bontunk, egy jól szervezett társadalom tárul elénk, amiben a család a legfontosabb. Mindenkinek megvan benne a maga feladata, és hihetetlen pontossággal teszik a dolgukat."

Hagymafélék: szívünk és keringési rendszerünk támogatói

A hagymafélék tízezer éve megunhatatlanok, egész évben velünk vannak, és egészségügyi hatásaik miatt különösen hasznos a fogyasztásuk. Igaz nyáron kissé háttérbe szorulnak, de annál inkább jelentőségteljesek ősszel és télen.

Ezt a zöldséget vásároljuk a leggyakrabban

A zöldségek közül a magyar vásárlók mennyiségben burgonyából visznek haza a legtöbbet, utána sorrendben a paradicsom, a vöröshagyma jön, és negyedik helyen következik a paprika. Ez utóbbi azonban a leggyakrabban vásárolt zöldség, derül ki a GfK Hungária Piackutató Kft. felméréséből.

A kvasztól a savanyított cseresznyéig. Mit esznek a lettek?

Lettekhez hasonlóan konyhájuk is kozmopolita, német, orosz és litván hatásokat ötvöz, ugyanakkor a rendkívüli egyszerűség és a takarékos alapanyag használat jellemzi. Kétszáz évvel korábbról nem találunk adatokat az önálló lett konyha létezéséről.

James Bond lecserélte ikonikus koktélját

A Heineken egy új reklámfilmet mutatott be az új James Bond film, a Nincs idő meghalni közelgő bemutatójának alkalmából, „Worth The Wait”, (Megéri a várakozás) címmel, melynek főszereplője maga James Bond megtestesítője, Daniel Craig.

Jogvesztő határidő közeleg - Szeptember 30-ig lehet visszaigényelni a külföldi áfát

Egy hetük maradt csupán az áfalevonásra jogosult hazai vállalkozásoknak arra, hogy benyújtsák a külföldi áfa visszaigénylésére vonatkozó visszatérítési kérelmeiket – hívja fel a hazai vállalkozások figyelmét a Mazars. A nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló vállalat összefoglalójából kiderül: a szeptember 30-ai jogvesztő határidőig uniós és unión kívüli országokból is kérhetnek visszatérítést 2020-as vásárlásaik után a magyar áfaalanyok.

A világjárvány óta egyre többen (és többet) költenek online vásárlásra

A brit vásárlók mintegy 70%-a állítja, hogy az online és mobiltelefonon történő vásárlás vált a kedvenc vásárlási módjává, szemben a koronavírus-járvány előtti kevesebb mint 50%-kal – derült ki a Credit Karma személyi pénzügyi startup cég tanulmányából.

A társaságkedvelő mókusok boldogabbak

Egy kutatás során megállapították, hogy a mókusok négy különböző személyiségjegyet mutatnak, amelyek befolyásolják, hogyan használják a környezetükben lévő teret és erőforrásokat. A kutatók úgy vélik, hogy a tanulmány eredményei felhívhatják a figyelmet a vadon élő állatok védelmére irányuló intézkedések fontosságára.