Back to top

Mit együnk lefekvés előtt, és melyik ételeket kerüljünk el?

Bizonyos ételek segíthetnek az elalvásban, ugyanakkor más ételek ébren is tarthatnak minket.

Fotó: Pixabay
A Simba Sleep kutatásából kiderült, hogy a britek több mint kétharmada (69%) érzi magát alváshiányosnak, és a fűszeres ételek, a koffein és az alkohol iránti szeretetük lehet ennek az oka.

Az emberek körülbelül egyharmada küzd álmatlansággal.

Sammy Margo, alvásszakértő javaslataiból ítélve olyan ételeket kellene fogyasztanunk lefekvés előtt, amelyek inkább a reggelihez hasonlítanak.

Ételek, amiket érdemes lefekvés előtt fogyasztani:

  • Banán: bár általában energiabombaként tartják számon, a banán magnéziumban gazdag gyümölcs, amely ellazítja az izmokat, valamint szerotonint és melatonint is tartalmaz, amelyek elősegítik az alvást.
  • Mandula: az egészséges zsírok nagyszerű forrásaként ismert mandula tele van triptofánnal és magnéziummal is, amelyek természetes módon segítenek csökkenteni az izom- és idegműködést, miközben stabilizálják a szívritmust.
  • Méz: már egy teáskanál méz is elég ahhoz, hogy serkentse a melatonin felszabadulását az agyban, és kikapcsolja az orexint (ami ébren tart minket), így segít a lenyugvásban.
  • Zab: amellett, hogy a zab egy újabb olyan vitaminokban, ásványi anyagokban és aminosavakban gazdag élelmiszer, amely elősegíti az alvást elősegítő melatonin termelődését, ösztönzi az inzulintermelést és természetes módon emeli a vércukorszintet.
  • Pulyka: triptofán egyik legismertebb forrása, a pulykahús, ami egyben remek fehérjeforrás is, és jóllakottságérzetet biztosít, így nem ébredünk fel éjszaka éhesen.

Alvás előtt kerülendő ételek:

  • Alkohol: bár lehet, hogy egy pohár bor (vagy az általunk választott ital) segít elaludni, az alkohol megakadályozza, hogy mély álomba merüljünk.
  • Sajt: hallottunk már valaha olyan emberről, aki azt mondta, hogy furcsa álmai voltak, miután sok sajtot evett? A kemény sajtok nagy mennyiségben tartalmazzák a tiramin nevű aminosavat, amely valójában éberebbé teszi az agyat. Tehát hiába szeretjük a vacsora utáni sajtfalatozást, ezzel csak megnehezítjük az elalvást.
  • Fűszeres ételek: a csípős paprika kapszaicint tartalmaz, ami megnehezíti a szervezetünk számára a hőmérsékletszabályozást, így kevésbé nyugodt alvást eredményez, valamint emésztési zavarokat is okozhat.
  • Zsíros ételek: a zsíros ételeket a gyomrunk nehezen emészti meg, és nagy valószínűséggel okoz gyomorégést, ami negatív hatással van az elalvásunkra. A magas fehérjetartalmú zsíros ételek, mint például a steak, lassan emésztődnek, és megzavarhatják a cirkadián ritmusunkat.
  • Kávé: a kávé fogyasztása nem ajánlatos lefekvés előtt a benne található koffein miatt, ugyanis az élénkítő szer sokáig a szervezetben marad, és még tíz órával később is érezhetjük a hatását.

Míg bizonyos ételek és italok nyugtató hatásúak lehetnek, a fűszeresek, a magas koffeintartalmúak, illetve a magas zsír- és fehérjetartalmúak megnehezíthetik alvásunkat.

Bizonyos italok álmosságot okozhatnak, ezzel ellentétben a túl sok alkohol megakadályozhatja, hogy az alvás mélyebb szakaszaiba lépjünk… ez pedig másnaposságot eredményez.

Úgy tűnik, hogy az esti falatozás legfinomabb dolgai közül sok egyáltalán nem segít az álmatlanságunk leküzdésében. De mi lehet a megoldás? Talán egy tál zabkása mézzel, banánnal és mandulával.

Forrás: 
independent.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Minden, amit a rostokról tudni kell - 14 magas rosttartalmú élelmiszer

Tudjuk, hogy a szervezetünknek rostra van szüksége, de azt is, hogy miért? A szervezetünk nem tudja kellően megemészteni a rostokat, de pont ezért van szükségünk rájuk, hogy edzésben tartsuk. Ezek a tápanyagok segítenek szervezetünknek szabályozni például a cukrokat, ezáltal kordában tartva az éhségérzetet.

Bortermő vidék lesz a Kis-Küküllő mente

Románia jelenlegi területén és azon belül Erdélyben is több évezredes történelme van a szőlőtermesztésnek. Hérodotosz ógörög történész említi, hogy már a római hódítás előtt is foglalkoztak vele, bár azt még nem sikerült kideríteni, hogy milyen fajtát, vagy hogy bor is készült-e belőle. Minden valószínűséggel igen.

Gyógynövények állatnak és embernek - Megelőzésre és terápiára is

A vadon élő állatok szinte ösztönösen tudják, hogy melyik növényt fogyasszák el szükség esetén. A növényevők könnyű helyzetben vannak, hiszen legelés közben válogathatnak a réten, de sok húsevő faj is növényeket fogyaszt, ha baja van – gondoljunk a macskákra, amikor füvet esznek.

Betakarítónap a helyi termékekért

Egyre inkább visszatérnek a termelésbe az olyan gazdák, akik nemcsak minél finomabb és jobb, hanem egyben egészséges termékeket akarnak kínálni az embereknek, és ez egyre inkább bekerül a köztudatba. A Reziben tartott Gyümölcsoltó és –betakarító Nap évek óta kiváló alkalmat nyújt, hogy olyan gazdálkodók is bemutatkozzanak a nagyközönségnek, akik egyelőre kicsiben termelnek.

Lazítson le egy naranccsal

A narancs gazdag C-vitaminban, rostban és olyan tápanyagokat tartalmaz, amelyek segíthetnek a stresszoldásban.

Mandulatermesztés - Ígéretes újdonságok

Bodrogkeresztúron rendezett mandulatanácskozást a Pullulo faiskola, amire ismét sok osztrák és német gazdálkodó is kíváncsi volt a magyar termesztők mellett. A termelői érdeklődés a mandula iránti gyorsan növekvő keresletnek és az új fajtáknak, technológiáknak köszönhető, amelyek a magyar faiskola közvetítésével nálunk is elérhetők.

Digitalizált szőlő ültetvények

„Minden innovatív törekvés egyben precíziósnak is tekinthető. Ugyanakkor tisztán precíziós mezőgazdaságról nem beszélhetünk, csak mezőgazdaságról, mert aki nem fejleszt, lemarad” - fogalmazta meg Szabó Péter a Magyar Tudomány- és Innováció-menedzsment Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Telepítsünk ellenálló, régi almafajtákat

Lassan újra nyugalmi állapotba kerül a kert, az utolsó zöldségek betakarítása is véget ér, ugyanakkor eljött a facsemeték telepítésének az ideje. A biotermesztés egyik sarkalatos pontja a vegyszermentes termesztés, aminek sikerét nagyban befolyásolja, hogy milyen fajtát ültetünk.

Omega-3: a gyulladáscsökkentő csodaszer

Az omega-3-ak azok a jótékony hatású zsírok, amelyek halakban, egyes kagylókban, valamint magvakban, diófélékben és azok olajaiban találhatók. Ezek a zsírsavak kettős feladatot látnak el: szerepet játszanak a gyulladáscsökkentő vegyületek létrehozásában, és segítenek a gyulladásos markerek termelődésének visszaszorításában is.

Komposzt, mulcs és megelőzés

Októberben már őszies arcát mutatja a természet. A kiskertekben a termés jó része már leérett, zajlik a betakarítás, vannak, akik már a jövő évi szezonra készülnek. A kertben keletkezett növényi hulladékot felhasználhatjuk talajtakarásra is. Emellett ne feledkezzünk el gyümölcs- és díszfáink védelméről sem!