0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 19.

Ezt a zöldséget vásároljuk a leggyakrabban

A zöldségek közül a magyar vásárlók mennyiségben burgonyából visznek haza a legtöbbet, utána sorrendben a paradicsom, a vöröshagyma jön, és negyedik helyen következik a paprika. Ez utóbbi azonban a leggyakrabban vásárolt zöldség, derül ki a GfK Hungária Piackutató Kft. felméréséből.

Turcsán Tünde, a GfK Hungária Piackutató Kft. FMCG üzletág igazgatója a X. Magyar Paprika Napján elmondta, hogy paprikából a tavaly júniusig tartó, illetve az azt követő egy évben 52 és 53 ezer tonna termést értékesítettek hazánkban, tehát viszonylag nagy az egy főre jutó mennyiség. A GfK felméréséből az is kiderült, hogy a paprika az egyik legnagyobb penetrációval rendelkező termék, azaz szinte mindenki, a háztartások közel 95 százaléka vásárolja. Ezzel megelőzzük a környező országokat, 

Abban is messze elöljárunk, hogy a mennyi paprikát vásárolnak a háztartások egy évben, nálunk 13-14 kilogramm, A paprika vásárlási gyakorisága pedig évente 94-95 alkalom.

Éves összehasonlításban tavaly júniussal bezárólag 15, idén pedig 5%-kal nőtt a paprikavásárlások értéke. Ez részben a fogyasztói árak átlagosan 7%-os emelkedéséből adódott, és tavaly ehhez 7%-os mennyiségi növekedés is társult. Idén azonban 2%-kal kevesebb paprikát vásároltunk, és nem vásárlók száma lett kevesebb, hanem egy alkalommal vásárolt mennyiség.

Az utóbbi 3 év viszonylatában a vásárlások helye átrendeződött, a diszkontok erősödése szembetűnő. Részesedésük, 2021 első félévét hasonlítva 2019 ugyanazon időszakához az FMCG (gyorsan forgó, napi fogyasztási cikkek) termékekből 28-ról 31, az összes zöldségeladásokból 34-ről 39, a paprikaértékesítésből pedig 36-ról 42%-ra nőtt.

Az idei első félévben paprikaforgalomnak értékben már a 81,8 százalékát birtokolja az első 10 kereskedelmi lánc (ez az arány az FMCG termékeknél 75,9 százalék).

Szembetűnően növekszik a csomagolt termékek aránya a paprikából is, és ezeknél a vonalkódos áruknál az is nyomon követhető, hogy milyen típus fogy jobban. A csomagolt paprika mennyiségi részesedése 14-ről 18%-ra nőtt 2019 óta, értékben 16-ról 19%-ra emelkedett. A vásárlások 60, értékben 51%-át a lecsópaprika adja, a hegyes erős 8, a kápia 7, a kaliforniai típus pedig 4,6%-át tette ki az eladott mennyiségnek júniusban. Értékben ennél valamelyest többet, 11, 10 és 7,2%-át. 

A témáról bővebben a Kertészet és Szőlészet 39. számában olvashatnak. A 8 oldallal bővített kiadvány 17 oldalas  paprikás összeállítást tartalmaz.

 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu/Kertészet és Szőlészet