0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 19.

Üzemanyag készül a whisky-gyártás során

Becsíphet az autónk, ha túl sokat tankolunk? Az attól is függ, hogy miből. De amíg számunkra továbbra is tilos, addig gépjárműveink nyugodtan leguríthatnak néhány korty whiskyt vagy pálinkát indulás előtt, sőt ettől indulnak be igazán. Aggodalomra semmi ok, az autók nem fognak részegen garázdálkodni tőle.

A skót Glenfiddich whiskymogul előállt egy rendkívül józan ötlettel: teherautóflottájukat áthangolják, hogy a whisky-gyártás után megmaradt hulladékból készített alacsony károsanyag kibocsátással rendelkező biogázzal működjenek.

A malátázás során felhasznált árpaszemekből (draff) olyan új bioüzemanyagot állítanak elő, ami alkalmas arra, hogy ezután az autókat táplálhassák vele.

Korábban magas fehérjetartalmú takarmány készült belőle a szarvasmarhák részére, ezen túl viszont egy anaerob emésztőberendezésben baktériumok segítségével biogázzá alakítják.

Jelenleg három átalakított teherautójuk rója a vidéket whisky-vel tuningolva, miközben hirdeti a vállalat filozófiáját, és már speciális töltőállomásokat is létesítettek számukra.

Stuart Watts, a lepárló igazgatója szerint azért indultak ebbe az irányba a fenntarthatóság fejlesztésének kérdésében, mert olyan megoldást szerettek volna találni, ami mindenkinek jobb.

A családi vállalkozás több mint 130 éve úttörő jelentőségű, első osztályú italaikkal méltán szereztek maguknak hírnevet. A kezdetektől a maguk módján igyekeznek boldogulni. Mivel kitartóan keresték az új eljárásokat és technikákat a zöldebbé válásra, így ezentúl már az is a nevükhöz fog fűződni, hogy ők voltak az elsők, akik vissza tudták forgatni a rendszerükbe a termelés közben keletkező hulladékokat.

Rendkívül büszkék arra, hogy az iparág számára ismét mutathattak valami újat a megújuló energiával kapcsolatos törekvéseik nyomán.

Az anyavállalat, a William Grant & Sons által kifejlesztett egyedülálló technológiát használva ezen túl minden teherautójuk 250 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kipöfékelni. Tehát a biogáz használatával 95 százalékos csökkenés érhető el a CO2-kibocsátásban a dízelhez és a többi fosszilis üzemanyaghoz mérve, és akár 99 százalékkal mérséklődhet a további káros részecskék (üvegházhatású gázok) mennyisége. A saját flottájuk ellátásán túl, szívesen felajánlják más cégeknek is az új üzemanyagot, illetve bizakodnak abban, hogy több vállalat csatlakozik majd ehhez a kezdeményezéshez.

Hazánkban a magyarbólyi pálinkafőzde, a Villányi Pálinka már tervbe vette a lepárlás után visszamaradó üledék biogáz-fermentorban történő átalakítását, míg a maradvány a komposztáló telepükre kerülne. A keletkezett energiahordozót az üzemben kívánják hasznosítani.

Ezzel a projekttel a Glenfiddich tett egy jelentős és példamutató lépést a fenntarthatóság ösvényén. Remélhetőleg a közeljövőben más szeszfőzdék, és egyáltalán sokkal több vállalkozás meglátja a lehetőséget a hulladékok, melléktermékek ilyen módon történő újrahasznosításában. Ez számunkra is lehetséges, bár talán sosem fogunk whisky-ből készült üzemanyagot tankolni, de pálinkából készült biogázt még tölthetünk szomjas autóinkba.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu