Back to top

Eladható ötletek

Magyarországon a földmérő, földügyi és térinformatikai technikusokat együtt képzik, oktatásuk egyik helyszíne a KMASZC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikuma. Cifer Attila földtudományi mérnöktanár, térinformatikai tanár előadásában a térinformatika képzés újdonságaival ismertette meg a hallgatóságot az OMÉK rendezvényén.

Fotó: Dudás Ágnes
Az informatika területén nagyon gyors a változás, ezért a megjelenő tankönyvek szinte azonnal elavultak lesznek, a nyomtatott tankönyveket szinte nem is lehet naprakészen tartani, hallottuk. Ezért az új elképzelések szerint a tankönyvek helyett digitális tananyagok kerülnek a jövőben a tanulókhoz. A járvány miatt az oktatók új, kreatív feladatokkal teli digitális tananyagot fejlesztettek az elmúlt időszakban. Az oktatáshoz eszközökre is szükség van. A szoftverek egy része nyílt forráskódú, jogtiszta, de pályázat útján is tud az iskola más szoftvereket vásárolni.

Drónt is tudnak használni az oktatáshoz. Hiányzik viszont az intézményben a nagy mennyiségű adatot kezelő, grafikus memóriát igénylő eszközökhöz és technológiákhoz megfelelő hardver.

Az oktatók képzése sem maradhat el. Ezért néhány évvel ezelőtt egy alapítvány segítségével a térinformatikát oktató iskolák szaktanárainak együttműködésével kialakult egy olyan a közös digitális felület, aminek köszönhetően évről évre együtt frissítik a tudásukat. Létrehoztak egy digitális „faliújságot”, ahol a különböző iskolák bemutatják saját jó példáikat. Ez a Trello felület a földmérés és térinformatika terén jól működik, minden anyag, köztük lektorált tananyagok is felkerülnek oda, amit az oktatók fontosnak találnak.

Korszerű térinformatika

A tanulók az órákon való részvétel és a feladatok teljesítése mellett készítenek portfóliót is, amit korábban szakdolgozatnak neveztek. Önállóan kell megoldaniuk egy összefüggő, komoly feladatot a konzulens segítségével. A tanulók így nemcsak technikusi oklevéllel lépnek ki a munkaerőpiacra, hanem már referenciával is rendelkeznek.

Néhány ötletet a leadás után cégek megvásároltak, sőt van olyan is, ami már megvalósult.

A képességek és a készségek menet közben csiszolódnak. Fontos a kreativitás, hogy a diákok szabadon választhatják ki a témák közül azt, ami a legközelebb áll hozzájuk, és hogy olyannal foglalkozhatnak, amivel korábban más nem. Az önálló munkavégzésre rávezetés lényeges elem, és a tanulóknak el kell sajátítaniuk a projektszemléletet is, azt hogy, miként tudnak létrehozni egy összefüggő nagy művet. Mindig csoportban dolgoznak, az együttműködést a konzultációk és a felmérések során is meg kell tanulniuk. Mivel gyorsan változik a tudásanyag, elengedhetetlen a problémamegoldás, az újabb kihívások, technológiák megismerése. A terepen végezhető munka mellett az új technológiák megismerése és a szoftverekkel történő adatfeldolgozás világa ez, emelte ki az előadó.

Fotó: Dudás Ágnes

Cifer Attila ismertette néhány szakdolgozat témáját, eredményét. A precíziós mezőgazdaság témakörében az egyik tanuló digitális térkép alapú gazdálkodási naplót készített Nógrád megyében.

A GPS-szel meghatározott területről adatbázist hozott létre, majd web alapúvá fejlesztették a rendszert.

A gazdálkodónak nincs más dolga, mint a meglévő helyadatokhoz feltölteni a megfelelő információkat. Így térinformatikai rendszeren keresztül az Európai Unióval kompatibilis módon tudják az agrárkörnyezet-gazdálkodási naplót interneten keresztül kitölteni. Olyan sikeres volt az ötlet, hogy ma már működik olyan vállalkozás, ahol a többi gazdálkodónak kínálják ezt a lehetőséget. A környezetvédelem, természetvédelem területén egy diák hulladékgazdálkodási témával foglalkozott. Egy adatbázisban összegyűjtötte Nógrád megye összes illegális hulladéklerakóját koordinátákkal, nagysággal, és kiegészítette olyan adatokkal, hogy például vonal mentén vagy pontszerűen szennyező típusú a környezetszennyezés az adott helyen. Minden adatot összegyűjtött, amire az illegális hulladéklerakó felszámolásához szükség lehet. Nagyon sok tanuló érdeklődik az éghajlati kérdések iránt, említette az előadó. Az adatok feldolgozásán túl azokból következtetést is igyekeznek levonni a diákok, 3D-s, térbeli animációkat próbálnak készíteni. Volt olyan feladat, ahol egy diák a Gellérthegy széljárásra vonatkozó adatait felhasználva építészprogram segítségével épületrészeket igyekezett megtervezni, melyek védhetnek a széltől.

Egészségügyi térinformatikai rendszert készített egy másik diák Budapest 15. kerületében; megnézve, hogy hol milyen egészségügyi ellátás vehető igénybe.

Fotó: Dudás Ágnes
A létrehozott honlapon meg lehet találni, hogy a megjelölt betegségekre hol találunk a lakóhelyünkhöz legközelebbi orvosi ellátást abban a kerületben. Az infrastruktúra-fejlesztés témaköréből különösen a lakóhelyükhöz legközelebbiek érdeklik a diákokat. Szigetszentmiklós Bucka városrészének rossz vízelevezetésével foglakozott egy diák a portfóliójában. Végigszintezték az egész városrészt és bejelölték, hol vannak vízelvezetési gondok. Az önkormányzat műszaki osztályának dolgozójával együttműködve felvázolták, hogy hol lehetne új megoldásként csatornát, szikkasztóművet építeni. Az idegenforgalom is gyakori téma a szakdolgozatokban, több ötletet is megvettek már cégek. Egyik diák felvetette, hogy a városba érkező turistabuszok kevés budapesti látványosságot érintenek, ezért új útvonalat tervezett nekik megvizsgálva az utak és hidak tengelyterhelését, a fordulóköröket. A portfoliót az egyik busztársaság megvette.

Megújuló energetika témában szélerőművek lehetséges telepítési helyeit dolgozta fel egy szakdolgozat a meteorológiai szolgálat adatai alapján.

Ma olyan lehetőségek állnak a szakképzésben részt vevők rendelkezésére, amivel akár 3D-s megjelenítésre is mód van, valós méretek alapján lehet látványterveket, animációkat készíteni. A térinformatikai technikusok adatbázisokat építenek, adatokat gyűjtenek és értékelnek, digitális környezetben kipróbált 60-70-100 kísérletből következtetéseket vonnak le. Interaktív térképek formájában, mozgó adatokkal jelenítik meg az eredményeket. Segítséget tudnak nyújtani döntések előkészítésében, például a lehetőségek között megtalálni a környezetbarát és gazdaságos megoldásokat.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A túlélő babér-levélbolha

A fűszerként használt nemes babéron ismét fölbukkant az új jövevény levélbolha. Bejövetelét több mint egy évtizede a megnövekedett dísznövény-behozatal tette lehetővé. Száraz és forró nyaraink pedig kedveztek a szaporodásának.

A paradicsom piaca

Az Európai Bizottság rövid távú előrejelzése szerint az Európai Unióban a frisspiacra szánt paradicsom termése 2021-ben 2%-kal csökkenhet a 2020. évihez képest. Ez 5,2%-kal elmarad az elmúlt öt év átlagától, elsősorban a legnagyobb termelő, Spanyolország 10%-os termésvisszaesése miatt.

Jó idény vár a török szamócára

Valentin-nap közeledtével a nemzetközi piacokon megélénkül a szamóca iránti kereslet. A kedvelt gyümölcs idénye Törökországban már elkezdődött, az árak valamivel magasabbak lesznek a tavalyinál.

Új Amazone ekék Mosonmagyaróvárról

Új, nagy területteljesítményű, hét-, nyolc- és kilencfejes váltvaforgató ekék gyártásába kezdtek az Amazone mosonmagyaróvári üzemében, az egykori Vogel-Noot ekegyárban.

Növények nyugiban: mitől függ a kihajtás ideje és a fagykár?

Míg a trópusokon folyamatosan váltják a lombjukat a fák, nálunk a lombhullatók télire beszüntetik életműködésüket és megszabadulnak leveleiktől azon egyszerű okból, mert a hideg hónapokban úgysem tudnának a fagyott talajból vizet felvenni. A fény is kevés lenne az asszimilációhoz, a fejlődéshez, és a leveleik amúgy sem fagyállóak. Ezért a számukra kedvezőtlen időszakra „szabadságot vesznek ki”…

Nyitott tanterem az iskolákban

Megjelent az Országos Iskolakert-fejlesztési Program IV. ütemének pályázati felhívása. A programnak köszönhetően idén országszerte 120 új óvoda- és iskolakertet hozhatnak létre az Agrárminisztérium támogatásával. Az óvodáknak, általános és középiskoláknak szóló pályázat részleteiről László Tibor Zoltánt, az Agrárminisztérium környezetvédelemért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük.

Őshonos fajták gazdasága

A Keszler Családi Gazdaság nem más, mint egy jókora, régimódi „falusi hátsó udvar” – mintegy háromszáz „lakóval”: marha, mangalica, juh, kecske, liba, tyúk és társaik élnek itt. Szintén érdemes megemlíteni a gyümölcsöst, mert őshonos magyar barackfajták is vannak benne, vagy az Otellóból és Izabellából álló „szőlőbirtokot”.

Földben maradt a répa? Semmi pánik!

"Elfelejtettem felszedni ősszel a zöldséget! Attól megehetem?" Ehhez hasonló internetes hozzászólásokat rendszeresen olvasunk kertészkedéssel foglalkozó Facebook csoportokban. Szerintünk igen, de azért megkérdeztük a szakembert is.

Állami segítséget követelnek

A magas gázárak miatt Bulgária üvegházi zöldségtermelőinek csaknem 70%-a döntött úgy, hogy nem hajtat télen, erről tájékoztatta a bolgár állami rádiót és televíziót a helyi üvegházi zöldségtermelők szövetsége.

Körtekonferencia Hollandiában

Interpera néven rendeznek nemzetközi körtekonferenciát, hogy a termelők, kereskedők megvitathassák a körtetermesztés legújabb fejleményeit, latolgathassák az ágazat jövőjét, illetve a különböző műszaki és gazdasági kérdéseket.