Back to top

Fogyasztása kínzás, boldogság és függőség egyben

Napjainkban egyre nagyobb a keletje a chilipaprika-termékeknek, és egyre többen kezdenek bele a termesztésébe is. A termesztők számos hazai és nemzetközi versenyen mérhetik össze a paprikából készített különféle termékeiket, amelyek mind inkább előfordulnak mindennapjaink étkezésébe, valamint a hazai gasztronómia is szívesen nyúl a chilis termékekhez.

MMG - Direkt | Csak egyszer csíp, de akkor szem nem marad szárazon | Erdei Roland, chilitermesztő

A Hajdú-Bihar megyei Bárándon meglehetősen csípős a hangulat, ugyanis itt található a mesterdiplomás agrármérnök Erdei Roland ChillER Manufaktúrája, amellyel az egyik legjelentősebb chilipaprika-termelőnek számít az országban. Már több terméke is előkelő helyezést ért el külföldön, és évről évre a termékpaletta bővítésére törekszik, ugyanis ahogy fogalmazott „szinte csak a kreativitás szabhat határt a különféle chilis készítményeknek”. Ezekről a termékekről és a chilitermesztésről beszélgetett Halmos B. Ágnes, a Kistermelők Lapja főszerkesztője, lapunk szerzője Erdei Rolanddal, a ChillER Manufaktúra alapító-tulajdonosával a MMG Direkt legutóbbi adásában.

Az Erdei család hobbiszinten már korábban is foglalkozott chilipaprika-termesztéssel, így esett a választás, hogy Erdei Roland diplomamunkája ezzel a növénnyel kapcsolatos kísérleten alapult.

A kísérlet során jelentős mennyiségű állomány kerekedett, aminek a termését végül házi szószok formájában feldolgozták és eladták, hogy a kísérleti költség megtérüljön a család számára. Hamar megtalálták azt a vevőkört, ami igényt tart az ilyenfajta kézműves termékekre, és ezen felbuzdulva létrejött a ChillER Manufaktúra, aminek termékei először 2017-ben kerültek forgalomba.

Fotó: Csatlós Norbert
Kezdetben szabadföldi állományukat Raschel-háló alatt, talajtakarással nevelték, hogy megvédjék a növényéket az időjárás viszontagságaitól, majd három fóliasátorral bővült a vállalkozás. Évente nagyjából 1500-2000 tő chilipaprika-palántát ültetnek, amiknek nevelését a fóliasátorok jelentősen megkönnyítenek, nem kell tartani a jégveréstől, emellett a növényeknek megfelelő klímát, feltételeket tudnak teremteni, amitől a növény nagyobb, a terméshozam pedig magasabb lesz.

– Az utóbbi egy-két évben vettük észre, hogy a klímaváltozás okozta nyári kánikulák jelentősen megnehezítik a termesztést.

Egyre sűrűbb szellőztetésre van szükség a fóliasátorokban, és még így is voltak olyan napok, amikor majdhogynem 50 Celsius-fokot mértünk, amit a növények már nem tűrnek meg. Szabadföldön pedig kétszer is meg kell gondolni, hogy öntözőrendszer nélkül belekezdjünk-e nemhogy chilipaprika, bármilyen növény termesztésébe – véli Erdei Roland.

Többféle paprikafajtát ültetnek, annak függvényében, melyik szükséges az új termék előállításához. Sokszor kombinálják a fajtákat, a tesztfőzések során pedig kísérleteznek velük. Idén mintegy 15 féle paprikát ültettek.

Fotó: Csatlós Norbert

– Nekünk, termesztőknek nem a chilipaprika erőssége a legfontosabb, hanem az íze.

A ChillER Manufaktúra termékpalettáján is sokkal több gyengébb típusú chiliből készült termék található, persze kell néhány kifejezetten erős készítmény is.

Véleményem szerint általánosságban a chiliknek kesernyés az ízük, de például a habanero egy egyedi citrusos ízvilágú paprika, a thai chili is hasonló, valahol mindegyik egyszerre egyezik és különbözik is egymástól – mondja Erdei Roland, aki hozzáteszi, hogy ez az egyedi ízvilág csupán néhány másodpercig érződik, utána már csak a könyörtelen csípősség marad a szájban.

De miért szeretik az emberek a lángolóan csípős termékeket? A termesztő szerint a választ valahol az emberi mazochizmus körül találjuk.

– Szeretjük kínozni magunkat, de tudni kell azt is, hogy a chilipaprika elfogyasztásával a szervezetben endorfin termelődik, vagyis a zöldség megevése boldogságot okoz, ami függőséget is eredményezhet.

Huzamosabb idő után a fogyasztása edzi a szervezetet, miáltal egyre jobban bírja a kifejezetten erős ízeket. Vagyis fogyasztása kínzás, boldogság és függőség egyszerre.

Fotó: Csatlós Norbert
A Chiller Manufaktúránál előállítanak chili- és barbecue-szószokat, krémeket, meggyes chutnyt, olívaolajas és por állagú chiliket, továbbá különlegességként paradicsom alapú whisky-s chiliszószokat is, valamint olasz ízvilágú mártogatósokat. Nem mellesleg a wisconsini International Flavour Awards nemzetközi élelmiszeripari versenyen a méztermékek között első helyezést ért el a Fúzió fantázianevű chilis repcemézük, a Don Papa-dip szószuk pedig a harmadik helyen végzett.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A járvány az üdítőitalok forgalmára is rányomja a bélyegét

Az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák forgalma 1,912 millió liter volt az idén az első három negyedévben, 3 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de így is 4 százalékkal elmaradt a 2019-es azonos időszakitól - közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség az MTI-vel.

Több problémára is megoldás a gombakomposzt újrahasznosítása

A gombakomposzt újrahasznosítására dolgoznak ki új megoldást uniós támogatással a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és az Új Champignons Kft. munkatársai - tájékoztatta a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága az MTI-t.

Méhész, pék és sajtkészítő mestereket avattak

Méhész, pék és sajtkészítő mestereket avatott tegnap a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, összesen 32-en kapták meg mesterlevelüket. Az eseményen került átadásra az EuroSkills 2021 versenyen érmeket nyerő, az agrárágazatban indult magyar versenyzők elismerése is.

Mely élelmiszerekből lehet hiány jövőre? (I. rész)

2020 egy kihívásokkal teli évtizedet indított el. Az emberek élete komoly változáson ment keresztül egy globális világjárvány megjelenésével, és ezzel együtt bizonyos élelmiszerekből hiány is fellépett. Sajnos az élelmiszerhiány a világ számos országában folytatódott, és úgy tűnik, hogy a jövő évben sem lesz még vége…

Magán tejfeldolgozás és saját értékesítés

Nagy Péter édesanyja ragaszkodott a márkanévhez. A valaha tejtermeléssel is foglalkozó cég ma már csak tejet dolgoz fel, hogy a termékeket maga forgalmazza. A hosszúpályi székhelyű Hajdúsági-Tej Kft. Nagyné és Fiai Tej-Tejtermékek márkanév alatt gyárt és forgalmaz tejtermékeket.

Saját gyökéren vagy oltva

A zöldségoltványok számos előnnyel rendelkeznek a saját gyökerű növényekkel szemben, ennek azonban ára van, hiszen két növényből „készítünk” egyet, nagyobb a szaporítóanyag-költség. A jövedelmezőséghez a kertészetben is egyre fontosabb az egységnyi területen elérhető minél nagyobb termésmennyiség. Ebben és a termésbiztonság javításában is szerepe lehet az oltásnak.

Halban gazdag ünnepek

Már négy éve, hogy szinte adventi hagyománnyá vált a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) és az Agrármarketing Centrum (AMC) közös, halfogyasztást ösztönző kampánya, a Kapj rá! tájékoztatója, amit idén az Advent Óbudán keretében tartottak a Fő téren.

A juhtej hasznos a szervezetnek és szépít is

A juhtej ritkán található dobozokban vagy üvegekben, azonban gyakran megtalálható számos termékben, például sajtokban, túróban, arckrémekben és szappanokban is. De érdemes – e juhtejet fogyasztani?

Javában zajlik az őszi faültetési program a településeken

Országban minden településnek lehetősége van saját erdő létrehozására is, a támogatások kihasználhatósága érdekében a pályázat beadási határideje kitolódott 2022. december 31-ig - hívta fel a figyelmet az Agrárminisztérium erdőkért felelős helyettes államtitkára pénteken Dunabogdányban, a Településfásítási Program faültetésén.

Meglódultak a vállalkozások és a feldolgozóipar

A harmadik negyedévben folytatódott a beruházások bővülése, 12,4 százalékkal nőtt a volumen a Covid19-járvány által súlyosan érintett egy évvel korábbihoz képest. A vállalkozások körében 21,8 százalékkal nőttek a beruházások, ugyanakkor az azok 13 százalékát realizáló költségvetési szerveknél a fejlesztések lényegesen, 11,7 százalékkal visszaestek - ismertette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).