Back to top

Múlt, jelen és jövő OMÉK 2021.

Az ország legnagyobb termelői piacán egy gombostűt nem lehetett leejteni, akkora volt a tolongás. Ami persze nem csoda, hisz finomabbnál finomabb élelmiszereket hoztak a kiállítók a standokra, a gyerekek megcsodálhatták őshonos haszonállatainkat, a felnőtteknek pedig egyebek mellett szemináriumokat tartottak borról, sörről, pezsgőről… Mindez pedig mosolyt csalt az emberek arcára.

MMG - Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár 2021.

A kiállítóknak, az itt bemutatkozó magyar gazdáknak, termékeknek a sikere ez valójában, mert hát az emberek, a fogyasztók azért jönnek ki, hogy a magyar agrártársadalommal találkozzanak – mondja Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője.

Ondré Péter, ügyvezető , Agrármarketing Centrum
Ondré Péter, ügyvezető , Agrármarketing Centrum
Idén ezt először két pavilonban szerveztük meg körülbelül tizenötezer négyzetméteren az OMÉK-ot, nagyjából ötszáz kiállítóval. Nagy a kiállítás, sok itt az ember, még csak pénteken vagyunk. Szakmai programban pedig az állattenyésztési őshonos udvaron keresztül az agrárdigitalizációs téren át egészen a különböző agrárgépészeti és élelmiszeripari bemutatókon keresztül a már említett Kárpát-medencei ország legnagyobb vásárának számító kézműves vásárig minden megtalálható itt. Úgyhogy, ha valaki a magyar vidékbe, a magyar agráriumba egy picit bele szeretne kóstolni, annak itt van a helye.

Az OMÉK hagyományosan lenyomata az adott időszak hazai mezőgazdaságának és élelmiszeriparának, ebben az évben hatványozottan, hisz másfél évig lezárások közt éltünk.

Fotó: Dudás Ágnes
Ha szétnézünk itt, akkor a tapasztalás az az, hogy maximálisan a lenyomata, mert hát minden ágazat, fontosabb szereplők, szakmai szervek, az agrár civil társadalom szereplői itt vannak most velünk – hangsúlyozza Ondré Péter. A szakmai programban is arra törekedtünk, hogy a konferenciákban, különböző előadásokban bemutassuk azt, hogy mik a legnagyobb kihívások, a legnagyobb kérdések, az elmúlt másfél év legnagyobb tapasztalásai a covid végén, vagy közepén ezt majd meglátjuk.

Fotó: Csatlós Norbert
A szervező Agrármarketing Centrum az összefogást, a Kárpát-medence teljes magyar agrártársadalmát felsorakoztató Kárpát-medence kincsei, termelői vásárt tartja a kiállítás kiemelendő elemének.

Erdélyből, Vajdaságból, Felvidékről, Kárpátaljáról itt vannak velünk a magyar gazdák és hát itt vannak a honi magyar gazdák is. Úgyhogy egy olyan összgazda társadalmi dzsembori van a B pavilonban, amely nemcsak kínálatában, hanem hangulatában is nagyon jó. Mindenkit népzenével, pálinkával fogadnak a magyar gazdák.

Fotó: Csatlós Norbert

Az Agrármarketing Centrumnak kiemelten, fontos megjelenítendő téma volt az élelmiszeripar.

Magyarországnak komoly ambíciói vannak az élelmiszergazdaság területén – emeli ki az ügyvezető. És hogyha szétnézünk a régiónkban, akkor az látszik, hogy kell egy zászlóvivő, aki a kiállítások piacán is azt tudja mondani, hogy egy komoly kínálattal, profi élelmiszeripari bemutatóval végrehajtott kiállítást tudnak szervezni, és az OMÉK az a jövőben lehet ilyen, tehát ezt a profilját mindenképpen szeretnénk az idei esztendőben is fenntartani. Mellette pedig a helyi termékek, helyi ízek, helyi alapanyagok, a magyar alapanyagok az, ami fontos. A B pavilon is erről szól, és éppen itt zajlik mellettünk a szakács iskolák főzőversenye. A Stílusos Vidéki Éttermiséggel szerveztünk meg, ez is erről szól, hogy a magyar alapanyagokat megjelenítsük a magyar gasztronómiában és a fogyasztóknak is csak a boltok polcain, hanem a magyar konyhában is találkozhassanak ezekkel.

Fotó: Csatlós Norbert

OMÉK-ot 80. alkalommal láthatott a hazai közönség, a múltja pedig 190 évre tekint vissza. Múlt, jelen és jövő egyszerre jelenik meg a jubileumi rendezvényen.

Ondré Péter: Hogyha szétnézünk, az valójában egy híd is, mert egyszerre jönnek a különböző precíziós eszközök, önvezető gépek, drónok, meteorológiai, számítástechnikai alapú technikák, és egyszerre jelennek meg a régmúltnak a hagyományai. Tehát, ha a B pavilonban vagyunk, akkor székely bácsival beszélgettem, például elmondta, hogy negyven éve úgy sütik a kenyeret, ahogy most itt is az OMÉK-on ezt megtették. És hát egyből a bácsi mellett pedig ott voltak az erdélyi gazdák, akik drónnal öntöznek és bemutatták ezeket az új öntöző drónokat, tehát az látszik, hogy a jövő, a múlt, a hagyomány és a fejlődés, az itt találkozik az OMÉK-on.

Fotó: Csatlós Norbert

Az idei év különleges abban a tekintetben, hogy az OMÉK az Egy a természerrel vadászati és természeti világkiállítás része. Épp ezért az élelmiszergazdaság és a vadászat kapcsolódása is hangsúlyt kapott:

Számos kapcsolódás van, egyrészt mindegyik a természetből táplálkozik, a természettel való harmóniát és együttélést jeleníti meg, de hogyha kiállítási szinten nézzük, akkor társrendezvénye a kettő egymásnak, és vannak olyan szakmai kapcsolati pontok, ilyen a környezeti fenntarthatóság, vagy például a vadkárok, amelyek a mezőgazdaságot is sújtják, amely mindenképpen szakmai találkozási pontot nyújtanak a két kiállításnak. Ezen a hétvégén együttes erővel, az OMÉK és az „Egy a természettel”, természeti- és vadászati kiállítás várja ide a látogatókat: mindkét kiállítás bejárható. Azt gondolom, hogy a családoknak a teljes napos családi programot tudunk kínálni.

Fotó: Csatlós Norbert

- Mondjuk a vadászati csarnokban megnézik a szép állatokat. Itt meg a Vadexnél, hogy milyen jó húsa van az állatoknak.

- Zajlik egy vadhúsfogyasztás ösztönző kampány, amit az Agrárminisztérium és az AMC közösen bonyolít le. Ennek keretében a Kovács Lázár séffel zajlik egy vadhús kóstoltatás az E pavilonban. De hogyha állatokat szeretnénk látni, akkor létrehoztunk egy őshonos udvart, ahol a hazai állattenyésztés hagyományai, az őshonos magyar állatfajták valójukban láthatóak. Itt vannak, élnek, bégetnek, meg lehet őket nézni, szerencsés esetben simogatni, úgyhogy ha valaki egy picit az állattenyésztési hagyományainkra kíváncsi, akkor látogasson ki és nézze meg az őshonos udvarunkat is – mondja Ondré Péter.

Fotó: Csatlós Norbert

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A járvány az üdítőitalok forgalmára is rányomja a bélyegét

Az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák forgalma 1,912 millió liter volt az idén az első három negyedévben, 3 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de így is 4 százalékkal elmaradt a 2019-es azonos időszakitól - közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség az MTI-vel.

Megnyílt a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó

Áder János magyar és Andrzej Duda lengyel köztársasági elnök részvételével, koncerttel vette kezdetét hétfőn este a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó a Hungexpón, amelynek már a szervezésénél is kiemelt szempont volt a fenntarthatóság - közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) export növeléséért felelős helyettes államtitkára.

Méhész, pék és sajtkészítő mestereket avattak

Méhész, pék és sajtkészítő mestereket avatott tegnap a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, összesen 32-en kapták meg mesterlevelüket. Az eseményen került átadásra az EuroSkills 2021 versenyen érmeket nyerő, az agrárágazatban indult magyar versenyzők elismerése is.

Felbecsülhetetlen károkat okozott a műtrágyakartellezés

Felbecsülhetetlen kárt okozott a magyar gazdáknak és fogyasztóknak Bige László műtrágyakartellezése - jelentette ki az agrárminiszter vasárnap a Facebook-oldalán.

Mely élelmiszerekből lehet hiány jövőre? (I. rész)

2020 egy kihívásokkal teli évtizedet indított el. Az emberek élete komoly változáson ment keresztül egy globális világjárvány megjelenésével, és ezzel együtt bizonyos élelmiszerekből hiány is fellépett. Sajnos az élelmiszerhiány a világ számos országában folytatódott, és úgy tűnik, hogy a jövő évben sem lesz még vége…

Magán tejfeldolgozás és saját értékesítés

Nagy Péter édesanyja ragaszkodott a márkanévhez. A valaha tejtermeléssel is foglalkozó cég ma már csak tejet dolgoz fel, hogy a termékeket maga forgalmazza. A hosszúpályi székhelyű Hajdúsági-Tej Kft. Nagyné és Fiai Tej-Tejtermékek márkanév alatt gyárt és forgalmaz tejtermékeket.

Halban gazdag ünnepek

Már négy éve, hogy szinte adventi hagyománnyá vált a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) és az Agrármarketing Centrum (AMC) közös, halfogyasztást ösztönző kampánya, a Kapj rá! tájékoztatója, amit idén az Advent Óbudán keretében tartottak a Fő téren.

A juhtej hasznos a szervezetnek és szépít is

A juhtej ritkán található dobozokban vagy üvegekben, azonban gyakran megtalálható számos termékben, például sajtokban, túróban, arckrémekben és szappanokban is. De érdemes – e juhtejet fogyasztani?

Megjelent a vidéki turizmus fejlesztését támogató vidékfejlesztési pályázati felhívás

Magyarország Kormányának elkötelezett célja, hogy a "Megújuló vidék, megújuló agrárium" program keretében megerősítse a vidéki térségek gazdaságát. A program legújabb állomásaként megjelent a Nem mezőgazdasági tevékenységek diverzifikációja – Vidéki turizmus fejlesztése elnevezésű pályázati kiírás.

200 milliárd forintot is meghaladta az érdeklődés a precíziós mezőgazdasági pályázati felhívásra

A digitális megoldások széleskörű alkalmazása, a precíziós gazdálkodásra való áttérés az agrárium előtt álló nagy feladatok egyike. Az agrárgazdaságokat ebben segítő első pályázat a napokban zárult le, amelyet várhatóan a későbbiekben több is követ – mondta el Feldman Zsolt egy agrárdigitalizációval foglalkozó szerdai konferencián.