A szóban forgó termék nem más, mint az AdBlue, vagyis a karbamid vizes oldata, amely a dízeljárművek kipufogógázához adagolva mérsékli a kibocsátott káros gázok mértékét. Az Euro 5 és Euro 6 kibocsátási norma teljesítése nem megy AdBlue nélkül, így
a korszerű dízel-személyautók el sem indulnak, ha nincs betöltve megfelelő mennyiségű adalék,
a mezőgazdasági gépek pedig a motorteljesítmény részleges korlátozásával reagálnak a helyzetre, fejtette ki az agrarheute.com portálon megjelent, a helyzet komolyságát ecsetelő cikk, illetve videó. A személyautókban évente egyszer-kétszer kell utántölteni az AdBlue adalékot, idézi a cikk a német autóklub, az ADAC tájékoztatását, azonban a rendszeres használatban lévő mezőgazdasági gépeknek jóval nagyobb az igényük.
A helyzetre egyébként a gázárak elképesztő drágulása ad magyarázatot, hiszen a karbamid alapanyaga az ammónia, annak a gyártásához pedig gáz kell.
És több nagy vegyipari cég éppen a gyártás gazdaságtalanságára hivatkozva korlátozta erősen az ammóniagyátó kapacitását a közelmúltban (itt írtunk róla szeptemberben). Hiánytól nem kell tartani, állította az olajipari gyártók szakmai szervezete az ADAC-nak, de hogy milyen áron lesz elérhető az AdBlue a közeljövőben, az más kérdés.
A gazdálkodók számára pedig mindehhez hozzájön a nitrogénműtrágyák ugyanerre visszavezethető drágulása – a mészammonsalétrom ára tavaly tavasz óta triplájára nőtt –, illetve persze az üzemanyagok mindenki által ismert alakulása. Elképesztő a bizonytalanság, bizonyos műtrágyákból még drágán sem tudnak feltankolni a gazdák, mert egyszerűen nem kaphatók a világpiacon. Azt pedig, hogy jövőre mi lesz, aligha meri bárki megtippelni, fogalmazott az Unser Land Youtube-csatornán megjelent videóban egy műtrágya-kereskedő.