A kutatás eredményeinek az MTI-hez eljuttatott összefoglalója ismertette, a vendéglátásban érintettek csaknem fele attól tart, hogy a járványügyi helyzet miatt a nagyobb forgalmat hozó év végi események, vásárok elmaradhatnak, kisebb lesz a látogatottságuk vagy a fogyasztók visszafogják kiadásaikat.
A kereskedelmi kisvállalkozók közül minden harmadik aggódva tekint az év végi időszakra annak ellenére, hogy azok az online értékesítésre átállással korábban már sikeresen reagáltak a járványügyi korlátozásokra.
A válaszok alapján a hazai kisvállalkozások csaknem 40 százalékánál az ünnepi időszak rendkívül komoly befolyással bír a teljes pénzügyi évre. A vendéglátás és a kereskedelem területén akár kritikus is lehet a karácsonyi szezon sikere, mert ezekben a szektorokban minden második társaságnál az éves árbevétel tetemes része ekkor realizálódik. A szórakoztatóiparban sem sokkal jobb az arány, hiszen ott a válaszadók harmada számolt be hasonló kitettségről.
A kereskedelem, a vendéglátó- és szórakoztatóipar területén tevékenykedő vállalkozók csaknem fele panaszkodik a karácsonyi szezon kapcsán a költségeik jelentős növekedésére is.
Kétharmaduk úgy látta, hogy ebből fakadóan lehetnek a jövőben likviditási problémáik. Közel ilyen súlyú nehézségnek látják a lehetséges járványügyi korlátozásokat és az ebből származó bizonytalan gazdasági környezetet is.
A 2022-es kilátásokkal kapcsolatban a legoptimistább ágazat az idegenforgalom, a megkérdezett cégek 57 százaléka növekvő bevételre számít jövőre. A válaszadók 62 százaléka úgy véli, a pénzügyi megtakarítások növelése elengedhetetlen lesz, emellett a kisvállalkozók fele költségcsökkentést is tervez.