Az ország nyugati részén fekvő Mendozában összpontosul az argentin bortermelés 70%-az, a régió különösen a zászlóshajó, a Malbec miatt világszerte elismert. Miután gazdasági szempontból kiváló 2020-as évet zártak az egy főre jutó borfogyasztás jelentős növekedésével az országban és az exportban egyaránt, az ágazat válságos folyamaton megy keresztül az üvegpalackok termelésének hiánya miatt, amihez hozzáadódnak az import nehézségei is.
A probléma már most is negatívan hat, hiszen az év végi ünnepek alkalmával a borászatok általában jelentősen növelik külföldi eladásaikat, de érinti a későbbi feldolgozást is, hiszen ezekben a hónapokban a készletet palackozással vagy a bor ömlesztett formában történő értékesítésével kell „felszabadítani”.
A borászok, a tartományi kormány tisztviselői és a gazdasági kamarák egyetértenek abban, hogy
A kellemetlenségek azonban szeptember 19-én súlyosbodtak, amikor az ország egyik legfontosabb – Mendozában található – gyárában, a Veralliában kigyulladt egy üvegpalackgyártó kemence, ami a termelés riasztó visszaesését eredményezte, egy olyan évben, amelynek ellenpólusaként a borászatok palackok iránti intenzív kereslete jelentkezett. Mendoza tartományban a szőlőtermesztés a legfontosabb gazdasági tevékenység: a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) adatai szerint évente 655 millió eurós exportbevételt termel.
A borexport 2020-ra elérte az elmúlt 12 év legmagasabb volumenét. Argentínán belül pedig a Nemzeti Szőlészeti Intézet (INV) adatai szerint a fogyasztás 2020-ban 18 literről 22 literre nőtt fejenként. Bár az előrejelzések szerint ez 2021-ben csökkenni fog a bor árának növekedése és a gazdasági problémák miatt, amelyek kihatnak a családok vásárlóerejére.
„Hetekkel ezelőtt még voltak palacktartalékok, de most már több olyan borászat van, amelynek egyáltalán nincs készlete” – mondta Patricia Ortiz, a Bodegas de Argentina (BdA), a borászatokat tömörítő szervezet elnöke. Ez azt eredményezi, hogy a cégek úgy döntöttek, ömlesztve, palackozás nélkül adják el a bort. Ez pedig anyagi és presztízsveszteséget jelent a borászok számára, továbbá kevesebb munkaerőre lesz szükség a feldolgozás során. Hozzátette: „2022 áprilisáig már nem kaphatók a fehérborokhoz használt átlátszó palackok, emiatt több borászat is úgy döntött, hogy egyes termékeinek forgalmazását beszünteti, míg másoknak a csomagolás hiánya miatt kellett visszautasítaniuk a külföldi értékesítést.”
A tartományi gazdasági minisztérium előzetes tárgyalások után azt reméli, hogy 15 millió konténer palackot vásárolhat Tunéziából.
ez viszont komoly marketingmunkát igényel, hiszen a borosüvegnek megvan a maga finom szimbolikus értéke, amely a bor minőségét jelzi, és amely már világszerte beivódott a köztudatba.